Aviseringar
Rensa alla

Vi tror inte vi förändras, men det gör vi hela tiden.


Ämnesstartare

Rävpojken:

fast det spelar ingen roll

Kanske inte idag för dig, men en dag kommer du säkert börja undra vad exakt existensen är för något. Det är mer förvirrande än man först kan ana.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Kanske inte idag för dig, men en dag kommer du säkert börja undra vad exakt existensen är för något. Det är mer förvirrande än man först kan ana.

? tänker bara på sånt här skit typ, skrev att ja det är nog som du skrev men det spelar ingen roll eftersom att man ändå upplever det som en rak linje.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Om samhällstrycket, den personliga livet eller din fysiska kropp förändras mycket kommer även ditt psyke att göra detsamma. Vem är du då egentligen?

Din utgångspunkt är felaktig. Jaget blir inte en illusion för att det förändras, det måste finnas ett jag för att man över huvud taget ska kunna tala om en förändring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok håller med nachac tydligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det där är old news


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

? tänker bara på sånt här skit typ, skrev att ja det är nog som du skrev men det spelar ingen roll eftersom att man ändå upplever det som en rak linje.

Ok, men jag upplever det inte längre som en rak linje. Jag ser tankar och värderingar förändras i mig och då börjar jag undra om de någonsin var något mer än tillfälliga illusioner som bara väntade på att förändras.

Nachac:

Din utgångspunkt är felaktig. Jaget blir inte mindre än illusion för att det förändras, det måste finnas ett jag för att man över huvud taget ska kunna tala om en förändring.

Jaget existerar i nuet ja, men din bild av dig själv som en integrerad och sammanhängande karaktär är en fantasi som inte existerar längre än nuet sträcker sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aha wow okej hadde ingen aning om de skit bra skit smart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Ok, men jag upplever det inte längre som en rak linje. Jag ser tankar och värderingar förändras i mig och då börjar jag undra om de någonsin var något mer än tillfälliga illusioner som bara väntade på att förändras.

låter lite trippy? tillfälligt ja det är "allt" men illusion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Jaget existerar i nuet ja, men din bild av dig själv som en integrerad och sammanhängande karaktär är en fantasi som inte existerar längre än nuet sträcker sig.

det där är skit löjligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

det där är old news

Jo, men inte dess implikation. Detta visar bara att vi inte är individer utan bara celler i en organism som är omvärlden.

Om man på riktigt är en avgränsad individ, hur kan man då vara så utsatt för ständig förändring så att en själv egentligen inte existerar som en helhet längre än en kort tid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Jo, men inte dess implikation. Detta visar bara att vi inte är individer utan bara celler in en organism som är omvärlden. Om man på riktigt är en avgränsad individ, hur kan man då vara så utsatt för ständig förändring så att en själv egentligen inte existerar som en helhet längre än en kort tid?

Det där säger mig ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Det där säger mig ingenting.

han säger att själen finns inte, jag håller med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Jaget existerar i nuet ja, men din bild av dig själv som en integrerad och sammanhängande karaktär är en fantasi som inte existerar längre än nuet sträcker sig.

Fast nuet är det enda i sammanhanget som spelar roll. Som jag redan påpekat är processen långsam, jag kommer imorgon vakna med väldigt lika egenskaper som idag, skillnaden kommer möjligen vara någon försumbar detalj och så kommer det hålla på, en liten "del" kommer "bytas ut" steg för steg tills jag är en annan "person" (ber om ursäkt för inflationen av citationstecken.) Det här innebär inte att jag inte är sammanhängande under resans gång och när jag väl upptäcker en förändring, medvetet eller undermedvetet, integrerar jag den aspekten i uppfattningen om mitt jag. Det är ju många som ser tillbaka på tiden när man var "ung och dum", klart att de är medvetna om att de har förändrats.

Dessutom, vad är det som säger att det inte är processen som är personligheten? Våra grundläggande förutsättningar och, utifrån hur du verkar resonera, vår "första personlighet" bestämmer vår utveckling, eftersom dessa avgör hur vi tacklar framtida erfarenheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

låter lite trippy? tillfälligt ja det är "allt" men illusion?

Med "illusion" menar jag något som inte har en fast grund, något som bara är flyktigt och inte kan förankras i något bestånde. Man kan även kalla det för fantasi.

ennie_:

det där är skit löjligt

Tror du det? Låt mig då fråga, vem är du? Sen undrar jag du tror att den beskrivningen kommer hålla längre än några få år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ni är jätte duktiga som kan prata om dom sakerna


   
SvaraCitera