Aviseringar
Rensa alla

Vietnamkriget


Ämnesstartare

Någon som skulle kunna säga någon intressant fakta om Vietnamkriget som man kan börja en redovisning med? Typ bara en mening, man får nämligen inte börja med "Vi ska prata om Vietnamkriget" utan måste ha någon intressant början.


   
Citera

Vad är ditt fokus? Politiken kring det? Veteranernas erfarenheter under och efter kriget? Den moraliska polariseringen utav det amerikanska folket? Sveriges relation till Vietnamkriget?


   
SvaraCitera

War what is it good for? frågade sig Edwin Starr likt många andra amerikaner 1969 under brinnande Vietnamkrig blabla


   
SvaraCitera

izzabellaaa:

säga någon intressant fakta om Vietnamkriget

Det var ett helt onödigt krig och det flesta amerikanarna våldtog en massa kvinnor där THE END


   
SvaraCitera

När jag höll en redovisning om Vietnamkriget började jag med att visa den kända bilden på Kim Puch som flyr med ryggen täckt av napalm (sök på google, så hittar du den). Och sedan berättade jag om att hon överlevt och att det bland annat var den här bilden som fick omvärlden att reagera och sätta ner foten. Och sedan började jag om från början.


   
SvaraCitera

Börja med ett citat. Det blir ofta bra (om man gör det rätt) och kraftfullt. Mitt förslag är i så fall en del ur Olof Palmes jultal 1972.


   
SvaraCitera