Aviseringar
Rensa alla

Vikten av sömn


Ämnesstartare

Upplever ni att ni presterar bättre i skolan när ni får 8-10 timmars sömn? Var går er gräns för att er trötthet skall påverka er prestationsgrad?

Har genom åren blivit mer och mer skeptisk till att sömn är så otroligt viktigt. Har sovit 4-5 timmar per natt den här veckan och har fått väldigt mycket gjort om kvällarna/nätterna. Hade jag verkligen presterat så mycket bättre om jag hade sovit några timmar till? Var ärliga nu, vill ha era upplevelser och inte vad forskarna säger, heh.

Och när det gäller hälsa över huvud taget. Jag äter väldigt dåligt, sover dåligt, mår både fysiskt och psykiskt dåligt etc. Jag skjuter upp saker och pluggar många gånger nätterna innan något skall vara inlämnat. Ändå blir inte skolan lidande. Kanske andra saker man hade behövt göra och studera till vid sidan av. Men mina betyg är ändå bra. Hade det verkligen gått så mycket bättre om man var hälsosam?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

soimpolite:

Hade det verkligen gått så mycket bättre om man var hälsosam?

troligtvis ja. Bra med sömn, en god kost och motion är a och o för ett hälsosamt liv. Naturligtvis passar det inte alla. Men faktum är att det ökar både ens fysiska och psykiska mående.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag mår och fungerar mycket bättre när jag sovit ordentligt. Sen så vet jag inte om jag presterar så mycket mer i skolan (har liksom föreläsningar, 6 timmar/veckan, resten ska göras hemma, så lite svårt att veta hur det påverkar [blush]) men jag tror att jag pluggar bättre när jag är väl utvilad [y]


   
SvaraCitera

soimpolite:

Upplever ni att ni presterar bättre i skolan när ni får 8-10 timmars sömn?

Antar att frågan gäller förvärvsarbete också?

soimpolite:

Hade jag verkligen presterat så mycket bättre om jag hade sovit några timmar till?

Du måste kanske jämföra med en period du sovit mycket och hur produktiv du var då, om du gjorde lika mycket och hur lätt du hade för att koncentrera dig på uppgifterna.

soimpolite:

Jag äter väldigt dåligt, sover dåligt, mår både fysiskt och psykiskt dåligt etc.

soimpolite:

Ändå blir inte skolan lidande.

soimpolite:

Men mina betyg är ändå bra.

Om du har lätt för dig och skolan använder det inlärningssystem som passar dig, kanske du inte märker av hur dåligt din kropp mår, eftersom den fungerar tillräckligt bra för att du ska klara skolan, men om du skulle börja att träna hårt t.ex. skulle den nog inte klara av att du sov och åt för lite. Om du mår fysiskt dåligt borde du ändra dina vanor för kroppens skull. Och om du mår psykiskt dåligt borde du kanske prata med ex skolans kurator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SheDevil:

Bra med sömn, en god kost och motion är a och o för ett hälsosamt liv. Naturligtvis passar det inte alla. Men faktum är att det ökar både ens fysiska och psykiska mående.

Det framgår inte att jag redan vet om det?

Vill ha personliga erfarenheter.

Ingemarsdotter:

Du måste kanske jämföra med en period du sovit mycket och hur produktiv du var då, om du gjorde lika mycket och hur lätt du hade för att koncentrera dig på uppgifterna.

Japp, tänkte göra det. Men är bara sjukt svårt att ta sig ur ett mönster.

Ingemarsdotter:

Och om du mår psykiskt dåligt borde du kanske prata med ex skolans kurator.

Är det någon som är mer psykad än mig så är det hon [crazy]

Ingemarsdotter:

Om du har lätt för dig och skolan använder det inlärningssystem som passar dig, kanske du inte märker av hur dåligt din kropp mår, eftersom den fungerar tillräckligt bra för att du ska klara skolan

Jo, det är väl så. Känns rätt surt med tanke på att jag i så fall skulle kunna prestera mycket bättre med bra hälsa. Men samtidigt är jag tveksam hm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Somnade vid 1 igår, gick upp halv åtta och håller nu på att somna.
Ska försöka plugga, men det är svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Det framgår inte att jag redan vet om det?

Vill ha personliga erfarenheter.

Du kanske vet, men behöver höra det igen.

Då jag sover på tok för lite eller på tok för mycket kan jag inte svara av egen erfarenhet. Oavsett hur mycket jag sover (då det aldrig är normalt) så orkar jag ingenting.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Men är bara sjukt svårt att ta sig ur ett mönster.

Du får bestämma dig för det, kanske kommer det vara jobbigare först och du presterar sämre ett tag, men när du vant in dig kommer du förmodligen att känna att du orkar ännu mer än tidigare [y]

soimpolite:

Är det någon som är mer psykad än mig så är det hon [crazy]

Åh, du kan alltid ta kontakt med en kurator på ungdomsmottagningen, eller bara prata av dig med någon. Psykiska problem kan följa en genom hela livet och jag har sett dåliga exempel på personer som aldrig tar reda på vad som ligger bakom psykisk ohälsa.

soimpolite:

Känns rätt surt med tanke på att jag i så fall skulle kunna prestera mycket bättre med bra hälsa. Men samtidigt är jag tveksam hm

Det skulle du förmodligen. Hade en period i högstadiet då jag sov och åt oregelbundet och dåligt och mådde väldigt dåligt. Hade toppbetyg, fastän jag inte ägnade tid åt studier. Men när jag senare började äta och sova ordentligt orkade jag så mycket mer. Tränade och träffade mer människor, ordnade extrajobb och mådde mycket bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SheDevil:

u kanske vet, men behöver höra det igen.

Nej [smile]

Ingemarsdotter:

Åh, du kan alltid ta kontakt med en kurator på ungdomsmottagningen, eller bara prata av dig med någon. Psykiska problem kan följa en genom hela livet och jag har sett dåliga exempel på personer som aldrig tar reda på vad som ligger bakom psykisk ohälsa.

Jag vet ganska väl vad som ligger bakom det, men efter väldigt dåliga erfarenheter av psyk går jag inte dit igen. Har dock en lärare jag kan prata med.

Ingemarsdotter:

Tränade och träffade mer människor, ordnade extrajobb och mådde mycket bättre.

Låter bra, ska försöka ha en hälsosam vecka nästa vecka heh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Var går er gräns för att er trötthet skall påverka er prestationsgrad?

Jag behöver åtminstone sju timmars sömn per natt. Helst åtta timmar. Det är ju inte omöjligt att gå ner till sex timmar men då kör jag verkligen på sparlåga. Under sex timmar är det kört. Levande död under dagen. Presterar åtminstone märkbart sämre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Hade det verkligen gått så mycket bättre om man var hälsosam?

Kanske inte, men frågan är hur länge det är hållbart att leva ohälsosamt.
Du kanske inte behöver så mycket sömn för att fungera. Sådant är olika.
Min pappa tex sover sällan mer än fem timmar, jag sover sällan mer än sex. Min mamma däremot behöver minst åtta timmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sov fyra timmar inatt. pluggade tills 1 på morgonen´och vaknade vid 5...är död.

döddöddöddöd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är också ganska säker på att sömn väger ungefär 12 kg, mer eller mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fröken stöken:

sov fyra timmar inatt. pluggade tills 1 på morgonen´och vaknade vid 5...är död.

.. Låter ju strukturerat må jag säga. [cheers]


   
SvaraCitera

jag kan inte plugga om jag inte har sovit minst åtta timmar, jag förstår inte vad jag läser efter bara tre-fyra sidor då tankarna flyter iväg på annat.


   
SvaraCitera