Aviseringar
Rensa alla

Viktigt inför (och under) en skidresa?


Ämnesstartare

I mitten av mars ska jag för första gången ever åka norr om Stockholm, närmare bestämt, till Idre Fjäll.

Min första resa med skidor ska där finslipas för att sedan bli Sveriges näste Gunde Svan (höhö)

Men nu är det så att jag aldrig har åkt skidor innan (vilket ni kanske förstod när jag skrev att det skulle bli min första resa med skidor [cute]) och gääääärna vill ha tips på vad man ska tänka på inför resan.

Vad behöver jag ha tag i?

Än så länge har jag fixat jacka, vantar och tjockare strumpor.
Skidor och pjäxor lånas där uppe så det behöver jag inte tänka på.
Byxor har jag sen tidigare, och mössa likaså.

Är t.ex skidglasögon viktigt? Varför?

Vad mer behövs?

Tror att skolan, som jag ska åka upp med, ska ge oss lista med vad vi behöver, men jag vill gärna ha det mesta fixat så snart som möjligt.

Och sen, vad är viktigt sen när man lär sig åka?
Hur ska man klä sig bäst? Har hört att vanliga strumpor och lite tjockare i pjäxorna är att rekommendera, men hur sant är det? [cute]

Övrigt?

Gimme allt och lite till som jag behöver inför detta så är ni gulliga [love]


   
Citera
Ämnesstartare

Alkohol! Vem bryr sig om skidbacken?!!!?!?! Skidorna kan du lämna hemma!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Alkohol

Dröm o glöm baby [no-no]
Sen är det alkoholförbud då skolan har en braig alkohol- och drogpolicy [cute]

Angelize:

Vem bryr sig om skidbacken?!!!?!?

Ingår i den sketna utbildningen, utan den, ej godkänd i utbildningen [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Är t.ex skidglasögon viktigt? Varför?

Ja, framförallt om det är kallt. Är det soligt så funkar solglasögon i värsta fall. Varför? För att se och inte frysa ihjäl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

För att se

Kommer ju vara mitten av mars så lär väl vara ganska så soligt då.
Såg ett par nice på stadium idag, 300kr är väl rätt ok för sådana skidglasögon? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Såg ett par nice på stadium idag, 300kr är väl rätt ok för sådana skidglasögon? [blush]

ja d e bra

också skönt med glasögon när man åker FORT så det inte kommer snö eller luft i ögat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Såg ett par nice på stadium idag, 300kr är väl rätt ok för sådana skidglasögon? [blush]

Jadå, de funkar så bra så. Det enda som är grejen med billigare brukar vara att de inte har typ... vad det kallas, avstötande mot imma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

också skönt med glasögon när man åker FORT så det inte kommer snö eller luft i ögat

Jag vill inte åka fort, ska hålla mig på den gröna backen hela tiden [blush]

Budolicious:

avstötande mot imma.

Kanske borde fråga dem som jobbar där om dessa ja såg gör det [cute]

Något annat viktigt som jag inte tagit upp som du rekommenderar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Något annat viktigt som jag inte tagit upp som du rekommenderar?

Uhm, långkallingar? Annars är det rätt lugnt. Skidmask eller bandana för munnen är ju att föredra om det är kallt. Se till att det är bra vantar, att frysa om fingrar/tår är ju det värsta ;S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Uhm, långkallingar?

De har jag tänkt på [y] fast man blir väl svettig som tusan i dem? :s så flera par är att rekommendera?

Budolicious:

för munnen

halsduk funkar?
Vantar köpte jag några bra och fodrade nu så det borde inte vara problem [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

De har jag tänkt på [y] fast man blir väl svettig som tusan i dem? :s så flera par är att rekommendera?

Njae, jag svettas inte i dem tbh. Fast jag har typ ubertermobyxor, så det gör nog en del ;s

Crypto:

halsduk funkar?

ah, om man knyter den bra[smile]


   
SvaraCitera

Crypto:

Men nu är det så att jag aldrig har åkt skidor innan

Crypto:

Vad mer behövs?

En hjälm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

En hjälm.

[chocked] Hmm.. hoppas vi lånar det där uppe när vi lånar pjäxor och skidor......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

[chocked] Hmm.. hoppas vi lånar det där uppe när vi lånar pjäxor och skidor......

Finns alltid att hyra, brukar vara pissbilligt (jämfört med allt annat)


   
SvaraCitera

Crypto:

[chocked] Hmm.. hoppas vi lånar det där uppe när vi lånar pjäxor och skidor......

Ja, att vara hjälmlös första gången man står på ett par slalomskidor (vilket jag antar är vad du ska åka?) är inte att rekommendera.


   
SvaraCitera