Aviseringar
Rensa alla

Viktnedgång & hälsa, TIPS?


Ämnesstartare

Hej! - Jag har skapat den här tråden 1 gång innan men hann bara få 1 svar innan den blev låst och tänkte förtydliga mig lite genom att nämna att jag inte har något speciellt medicinskt tillstånd som gör att jag behöver gå ner i vikt. Dock är det något jag vill och försöker hitta ett hälsosamt & säkert sätt att göra det på-.

Så här kommer själva inlägget;

Är 17 och tjej och jag väger 59 kg. Det är en okej vikt men jag känner mig inte tillfreds med den och vill gå ner mer, (alltså förlora fett) iallafall tills jag väger 53 kg. Hur ska jag göra? Sover extremt dåligt så jag tror att det kan vara ett av skälen till att viktminskningen går dåligt. Men jag kan inte påverka den -tro mig-, har ni några andra tips på hur jag ska träna, äta eller kanske minska vardags-stress?
(och jag har inte jätte mycket tid över för att träna så kan bara göra det ibland). Vill också ha hjälp med hur jag kan minska kalori-intaget. Om ni har något bra tips förstås Blink

: Snälla hjälp, är så trött på att ha en dålig hälsa och att inte riktigt vara nöjd med min kropp. (Och jag har varit nöjd med min kropp tidigare men jag var smalare då) nu vet jag bara inte riktigt vad jag ska göra. Ledsen

Ps. Många av mina vänner dricker Nocco, Celsius och andra energidrycker. Är det okej om jag började göra det? Jag vill egentligen inte få en massa koffein i mig - dricker inte kaffe heller - för jag sover INGET då men drycken ger mig energi och innehåller lite kalorier.. Så jag tänker att det kanske är värt det, om jag blir smalare dvs.

Vad säger ni?

Stort tack till de som svarar!! <3 <3


   
Citera
Ämnesetiketter

Du kommer inte se annorlunda ut, ingen kommer behandla dig annorlunda, du kommer inte vara nöjd efter 6kg, du kommer fortfarande ogilla din kropp.

Lär av andra, snälla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Me&Myself: Ps. Många av mina vänner dricker Nocco, Celsius och andra energidrycker. Är det okej om jag började göra det? Jag vill egentligen inte få en massa koffein i mig - dricker inte kaffe heller - för jag sover INGET då men drycken ger mig energi och innehåller lite kalorier.. Så jag tänker att det kanske är värt det, om jag blir smalare dvs.

Wth, man blir inte smalare av celsius, nocco osv. Anledningen till att man dricker som är för att få en boost och för att dom smakar bra. 
Om du inte vill få i dig koffein och det dessutom ger dig sömnproblem så bör du inte dricka det.


   
SvaraCitera
Hando

Börja styrketräna. Då förlorar du så småningom fett men går upp i vikt p.g.a. ökad muskelmassa.
Ät regelbundet och bra mat. Kyckling, lax, nötkött, potatis, ris osv. Men om du börjar styrketräna och vill få mer muskler får du öka kaloriintaget för att muskler ska kunna byggas. Blink
Men eftersom du är tjej så kan du ha lite svårare att bli av med fett jämfört med killar, att bygga muskler tar också längre tid för tjejer vill jag minnas.
Jag skulle säga fokusera på stora muskelgrupper som ben, rygg och mage för att bygga upp en grundstyrka som du kan ha stor glädje av i vardagen.
Glöm inte heller att springa ute eller på löpband för att få en bra kondition.
Ang stress tycker jag en löprunda kan vara rätt avslappnande på sitt eget vis.

Ge fan i NOCCO och Celsius. Det är ganska gott ibland, men jäkla slöseri med pengar. (1 burk NOCCO 20 spänn + pant, 1 glas vatten direkt från kranen är mer eller mindre gratis och släcker törsten bättre. Inga kalorier i vatten heller.)
Vill du bli piggare så ät en banan eller smörgås istället. De "nyttiga energidryckerna" rider på en trendvåg inom träning och hälsa nu IMO.
Energidryck överlag är piss IMO.Skeptisk

Min syn på hur man får en lite bättre hälsa. H8rs gonna h8.


   
SvaraCitera
major

Sömn är väldigt viktigt för både viktnedgång och allmän hälsa. Skit i koffeindryckerna. 

Fokusera gärna på att styrketräna, sova, dricka vatten och äta nyttigt. Sedan om du går ner eller upp är lite struntsumma. Siffran på vågen kommer inte att göra dig mer eller mindre nöjd med vad du ser, mycket sitter i huvudet. Det finns folk som sett smalare ut när de gått upp i vikt.


   
SvaraCitera

Ätstörningar börjar oftast med tankar. Du bör inte ha någon drömvikt, du borde slänga vågen.


   
SvaraCitera

Easy!! Drick 2-3 vatten per dag i 1 vecka! Ät inget sött. Ingen pasta, ris eller potatis! Inget LJUST bröd. Ta knäckebröd. Ta verkligen inte smör eller ost! Är du hungrig så drick vatten! Ju mer vatten du dricker destu bättre! Promenera i MINST 20 min varje dag! Då går du ner minst 4 kg per vecka. Och för att hålla vikten måste du sova minst 9 h per natt! När du provat denna metod.. dan efter när du vaknar så går du på toa, äter INGET och väger dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HashtagLame:
Ätstörningar börjar oftast med tankar. Du bör inte ha någon drömvikt, du borde slänga vågen.

Tror du att jag håller på att utveckla en ätstörning alltså?? ;/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plejadisk Panda: du kommer inte vara nöjd efter 6kg, du kommer fortfarande ogilla din kropp.

Jag känner mig själv. Du kanske inte skulle bli nöjd om du gjorde detsamma men det skulle jag. Så länge jag inte blir underviktig och ser bra ut så är allt okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:
Börja styrketräna. Då förlorar du så småningom fett men går upp i vikt p.g.a. ökad muskelmassa.
Ät regelbundet och bra mat. Kyckling, lax, nötkött, potatis, ris osv. Men om du börjar styrketräna och vill få mer muskler får du öka kaloriintaget för att muskler ska kunna byggas. Blink
Men eftersom du är tjej så kan du ha lite svårare att bli av med fett jämfört med killar, att bygga muskler tar också längre tid för tjejer vill jag minnas.
Jag skulle säga fokusera på stora muskelgrupper som ben, rygg och mage för att bygga upp en grundstyrka som du kan ha stor glädje av i vardagen.
Glöm inte heller att springa ute eller på löpband för att få en bra kondition.
Ang stress tycker jag en löprunda kan vara rätt avslappnande på sitt eget vis.

Ge fan i NOCCO och Celsius. Det är ganska gott ibland, men jäkla slöseri med pengar. (1 burk NOCCO 20 spänn + pant, 1 glas vatten direkt från kranen är mer eller mindre gratis och släcker törsten bättre. Inga kalorier i vatten heller.)
Vill du bli piggare så ät en banan eller smörgås istället. De "nyttiga energidryckerna" rider på en trendvåg inom träning och hälsa nu IMO.
Energidryck överlag är piss IMO.Skeptisk

Min syn på hur man får en lite bättre hälsa. H8rs gonna h8. 

Eyy det var rätt bra tips 😉 Någon aning om hur mycket mer kalorier en tjej behöver om hon styrketränar en dag? (Det handlar troligen mycket om träningen och hur man utför den men jag har ingen aning om hur mycket mer jag skulle behöva). . . Någon som vet på ett ungefär? Låt säga att ett pass är 1 h.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:
Börja styrketräna. 

major: Fokusera gärna på att styrketräna, sova...

Okej så jag kanske kan testa styrketräning under ett halvår. Annars funderar jag på att börja med kampsport - skulle det funka lika bra eller håller ni fortfarande på styrketräning?

Och menar ni med vikter eller med kroppen förresten?


   
SvaraCitera
major

Me&Myself: Okej så jag kanske kan testa styrketräning under ett halvår. Annars funderar jag på att börja med kampsport - skulle det funka lika bra eller håller ni fortfarande på styrketräning?

Du kanske kan kombinera båda? Gör det du känner för.

Me&Myself: Och menar ni med vikter eller med kroppen förresten?

Både och är bra.


   
SvaraCitera

Me&Myself:

Tror du att jag håller på att utveckla en ätstörning alltså?? ;/

Det är väldigt lätt hänt tyvärr.
Var iallafall så det började för mig.


   
SvaraCitera
Hando

Me&Myself: Någon aning om hur mycket mer kalorier en tjej behöver om hon styrketränar en dag?

Denna tycker jag är bra för att få lite överblick.

Jag skulle säga att det är mellan tummen och pekfingret som den visar dagsbehovet. En del har mer muskler som förbränner mer, en del har bara högre ämnesomsättning osv väldigt individuellt helt enkelt.
Men jag tycker det räcker att äta bra kolhydrater och proteinrik mat. Folk som hållt på med "Oh yeah 5% bodyfett! Cool" har sagt att de mår bättre av att äta det de vill istället för stenhård diet 6 gånger i veckan.

Me&Myself:

Okej så jag kanske kan testa styrketräning under ett halvår. Annars funderar jag på att börja med kampsport - skulle det funka lika bra eller håller ni fortfarande på styrketräning?

Och menar ni med vikter eller med kroppen förresten?

Kom dock ihåg att det tar tid att se resultat från i stort sett all träning, så ge inte upp för tidigt.
Kampsport är också väldigt bra träning på flera sätt. Blandning mellan explosivitet och uthållighet. Bra för att bränna fett, också bra då det aktiverar i stort sett hela kroppen, ganska bra för ens kondition.
Nu utgår jag dock från boxning/kickboxning som jag testat, och inte jiu-jitsu där man kramas i pyjamas.Blink

Egentligen kan det räcka långt med din egna kroppsvikt, men rekommenderar vikter då du får mer ut av det då det blir en extra belastning för dina muskler. Jämför 10x3 squats med endast din kroppsvikt och 10x3 squats med t.ex. 50 kilo extra i vikter.
Skulle slarvigt och lite långsöktsäga att kroppsvikt är mest för underhåll, vikter för renovering.


   
SvaraCitera
Captus

Konditionsträning är bästa träningen för att gå ner i vikt. Ät rikligt med grönt och drick mycket vatten eller grönté (som stimulerar metabolismen). 

Ingen idé att svälta sig, då det oftast bara slutar med att man går upp lättare i vikt i framtiden.

Äter du och tränar du redigt så kommer metabolismen att öka, samt så bör det hjälpa med sömnproblemen.

Energidryckerna är inte så värst skadliga som man kan tro, men avråder dig från att introducera dom i ditt dagliga liv, då du verkar ha sömnsvårigheter.

Om du äter redigt, äter myckrt grönt, håller koll på kosten, dricker mycket grönté, tränar ordentligt och fixar sömnen så bör du hitta en ideal vikt där din hälsa är i bra form, samtidigt som fett% minskar.


   
SvaraCitera