Aviseringar
Rensa alla

vild / oskyldig >>> självbildskonflikt


Ämnesstartare

bla bla bla lång text kmr här! jag sexdebuterade rätt sent, av den anledningen att jag haft svårt att se mig själv ha sex, och då har det aldrig funnits någon önskan om att ha det heller. tror jag.

med min pv har jag verkligen kunnat ta ut min nyfikenhet för det, utforska, experimentera och har mest tyckt att det är kul! men ett tag så oroade jag mig över att han skulle tycka att jag är alldeles för vild/sexuell och att han inte få ihop det med den persona som jag har när jag inte är i sängen. men. jag tror det i själva verket är JAG som inte får ihop det att jag kan vara både vild och "oskyldig" (vet verkligen inte om det är det rätta ordvalet men kommer inte på ngt annat som ligger närmre till hands). alltså att jag fortfarande svårt att se mig själv ha sex.

jag kan tänka mig att jag bär på skam och smutskänslor för sex samtidigt som jag tycker om att ha sex och att det är det som skapar konflikten? vad är detta för föreställningar jag har? försöker arbeta bort det men förstår inte helt hur de uppkommit och är det bara jag som känner såhär? har ni haft självbildskonflikt?


   
Citera
Ämnesstartare

nehe


   
SvaraCitera

Ibland behöver man inte gräva ner sig i allting som man tänker på, för ibland är det ganska enkelt förklarat.

Jag som person är lugn och ganska så prydlig av mig men när det kommer till sex så blir jag något vildare och tar för mig på ganska så snuskiga sätt ibland. Jag tror att det helt enkelt har att göra med att sex triggar igång vissa sidor hos en som till vardags kanske inte märks.


   
SvaraCitera

Det är väldigt vanligt skulle jag säga, särskilt om man är uppvuxen i en familj där sexualitet är lite av ett tabu, som det kan vara i ex. religiösa familjer.

Men i hela vår kultur finns också det som psykoanalysen kallar för "Hora-madonna-komplexet" som innebär just för kvinnor att aspekterna att vara "oskuldsfull" och "sexuell", "älskad" och "älskarinna", "romantiskt intressant" och "sexuellt intressant" ofta ses som motsatta poler, man är antingen det ena eller andra, sen kan det skifta - men kvinnor tillåts inte att vara sammansatta individer. 

Men faktum är att vi alla är sammansatta, nyanserade individer. Vi har alla olika sidor, olika drifter. Vi är sexuella varelser men vi har massa andra sidor också. Alla har vi en slampa inuti oss och det är helt ok, den har all rätt att finnas där och få vara med och uttrycka sig, som våra andra delar. 

Vi behöver alla lära oss att sluta se på oss själva som dubbelnaturer eller för den delen som ett enhetligt jag, utan erkänna och integrera alla våra små personligheter. 🙂 


   
SvaraCitera

ja e en loppa i l ivet o en lejon i sängen Skadeglädje


   
SvaraCitera
reben

nej , d är inte bara du


   
SvaraCitera

Jag är exakt likadan! Har skitsvårt för att se mig själv som en sexuell person, många av mina vänner ser mig som oskyldig och pryd, jag med till stor del, vilket antagligen har nåt med det att göra. Kan stanna upp ibland och skämmas över att jag haft sex?!? Typ bli äcklad av mig själv. Tanken på att jag "knullat" gör mig sjukt äcklad 🙁

Vet inte hur man jobbar bort det... Ville ba säga att du ej är ensam!


   
SvaraCitera
Exner

Every man wants a virgin who is a whore


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Blink


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Är likadan.

Jag har dock så svårt att tänka mig det, att jag väldigt ofta istället skämtar om sådant. Drar snuskskämt, märker ord som att de skulle anspela på sex, skojraggar mycket med vissa(de som förstår humorn i regel) och drar det till en överdrift.. har dock hänt att jag antagit att en del skojat med mig och att jag då spelat med...och så har det blivit fel ehehe Rodnar 


   
SvaraCitera

för mig har det gått bort mer och mer när jag istället tänker på sex som ett behov och ett nöje. pratar även väldigt öppet med familj och vänner om sex.


   
SvaraCitera

Exner:
Every man wants a virgin who is a whore

hahahahahahah


   
SvaraCitera