Aviseringar
Rensa alla

Vilja gymnasium!


Ämnesstartare

The Box:

Får jag fråga vilken linje du läser och vad du hadde planerat att läsa vidare sen?

Först läste jag ett halvår estet, sedan läste jag 1½ år media, sedan hoppade jag av och nu ska jag börja på folkhögskola [y]


   
SvaraCitera

Unexpected:

Först läste jag ett halvår estet, sedan läste jag 1½ år media, sedan hoppade jag av och nu ska jag börja på folkhögskola [y]

[n]
Alltså dom två linjerna som står för flest arbetslösa efter gymnasiet [no-no]

Gör om gör rätt
Inte för att vara taskig eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Box:

Alltså dom två linjerna som står för flest arbetslösa efter gymnasiet [no-no]

Ja [smile]

The Box:

Gör om gör rätt

Jag ska [smile]

Ska bli duktig och plugga och bli bibliotekarie [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Box:

Det är ju perfekt om man vill vara arbetslös sen, ger ingen högskolebehörighet alls, det enda som slår media är estet för då kan man inte heller få jobb på mediabolag sen.

Pja, är man smart och viger sina valbara poäng åt annat än flum är media ett optimalt program. Väldigt lite att göra och väldigt lätt att få bra betyg. Och så länge det är betygen som räknas, tänker åtminstone inte jag bry mig så mycket om de reella kunskaperna.

The Box:

(Obs. matte c måste läggas till på egen hand, annars får man inte behörighet till något alls)

Jodå, man kan fortfarande läsa det mesta inom humaniora, språk och juridik. Det enda som egentligen man inte har behörighet utan Ma C är främst de ekonomiska och statsvetenskapliga utbildningarna, där det förekommer statistik.

Men ja, jag förstår hur du menar. Själv tycker jag att Ma C borde vara en obligatorisk kurs för samhällsvetare, åtminstone för dem som läser med ekonomisk inriktning.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Men ja, jag förstår hur du menar. Själv tycker jag att Ma C borde vara en obligatorisk kurs för samhällsvetare, åtminstone för dem som läser med ekonomisk inriktning.

Va bra, du tänker som mig


   
SvaraCitera

The Box:

Det är ju perfekt om man vill vara arbetslös sen, ger ingen högskolebehörighet alls, det enda som slår media är estet för då kan man inte heller få jobb på mediabolag sen.

Förklara då varför jag gick ut med 19.0 och går högskola nu? [smile]


   
SvaraCitera

Dillaan_:

Förklara då varför jag gick ut med 19.0 och går högskola nu? [smile]

Har mer med tur och vilket gymnasium du gick att göra, finns en amssa gymnasier (speciellt dom där rika barn går till) som spottar ut bra betyg för att få beröm i tidningar, vilken lärare man fått i ett ämne ahr stor betydelse osv.

dessutom har du gått en löklinje, alltså en linje som inte innehåller specielt avancerade kurser.


   
SvaraCitera
Papper

Volume:

Oj då, illa.
Men är det skoj osv?

Jorå, det är ganska kul faktiskt men det kanske blir tråkigt i längden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Sam- eller natur-bas kommer du längst med.

Beror på om man är ute efter att utbilda sig vidare eller inte. Om man är sugen på att komma ut i arbetslivet så fort som möjligt är ju el, bygg, bilsystemteknik (dock jävligt svårt att komma in på och finns bara i Arjeplog, men ändå...), frisör, fordon och dylika program långt bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Ofta man måste läsa matte c för att få behörighet till alla högskoleprogram?

Ja, men inte alla. Men de flesta. Ma C öppnar många fler dörrar om man säger så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Ja, men inte alla. Men de flesta. Ma C öppnar många fler dörrar om man säger så.

De flesta? Om du vill bli svensklärare eller journalist, behöver du för fan inte Matte C. Om du vill jobba inom handels, vilket är populärt, är det obligatoriskt att du har läst Matte C på gymnasiet vilket man kan välja frivilligt på gymnasiet.

Självklart måste du ha läst Matte C för ekonomirelaterade ämnen i högskolan/universitet. För att bli mäklare osv.


   
SvaraCitera

The Box:

dessutom har du gått en löklinje, alltså en linje som inte innehåller specielt avancerade kurser.

Kan tala om för dig att jag kämpat med mina betyg som fan, samtidigt som jag hade en väldigt svår uppväxt. Så knip igen om sådant du inte har en aning om.


   
SvaraCitera

Dillaan_:

Kan tala om för dig att jag kämpat med mina betyg som fan, samtidigt som jag hade en väldigt svår uppväxt. Så knip igen om sådant du inte har en aning om.

Jag har visst en aning om hur gymnasiesystemet fungerar, om du har kämpat dig igen det hela elelr inte kan ajg inte veta men jag kan däremot veta vilka linjer som är löklinjer och inte,

om du var tvugen att kämpa dig igenom media så är du förmodligen rätt dum eller så har du gått i en jobbig skola och haft väldigt mycket otur med lärarna
(t.ex vissa lärare ger 100 komplicerade uppgifter, andra bara föreläsningar och prov)


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Ja, men inte alla. Men de flesta. Ma C öppnar många fler dörrar om man säger så.

Precis, bra att någon har kunskap om det, tyvärr så har de flesta inte det när dom väljer sitt öde via gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

De flesta?

Ja, de flesta. Är många som läser det på komvux efter gymnasiet för att de inte läst det.

Vileda:

är det obligatoriskt att du har läst Matte C på gymnasiet vilket man kan välja frivilligt på gymnasiet.

Det är inte garanterat att du kan läsa Ma C på alla program. För att ta som exempel så är du endast garanterad Ma B på handel- och administrationsprogrammet + Eng B.

Du skriver som att det där var de enda yrkena som finns. Det finns en massa olika högskolor och universitet som man kan söka till och som sagt öppnar Ma C väldigt många dörrar här.

The Box:

Precis, bra att någon har kunskap om det, tyvärr så har de flesta inte det när dom väljer sitt öde via gymnasiet.

Mm, tala om det för 'Vileda' [rolleyes][smile]


   
SvaraCitera