Aviseringar
Rensa alla

Vilka är det mest synd om?


Ämnesstartare

Den pågående fighten mellan feminister och antifeminister, män och kvinnor. Feministerna hävdar att kvinnor är de mest utsatta och antifeministerna hävdar att männen är de mest utsatta. De andra hävdar att det finns en annan grupp som är mer utsatt, men den gruppen lämnar jag utanför nu för jag är mest intresserad av vad det finns mest av på denna sidan, ett starkt kvinnostöd eller ett starkt mansstöd.


   
Citera
Ämnesstartare

Varken män eller kvinnor är det synd om som grupp.


   
SvaraCitera

ja alltså kvinnor blir ju som grupp systematiskt diskriminerade i det ekonomiska system vi byggt upp, som på något sätt måste vara sättet man mäter framgång. (detta är inte av nödvändighet en medveten diskriminering men doch en diskriminering) så jag måste nog säga kvinnor. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Både män och kvinnor har det ju dåligt i samhället men på olika sätt. Inom vissa områden har män det betydligt sämre, i andra har kvinnor det betydligt sämre. Går därför inte att avgöra vem det är "mest synd om", och tror inte heller att det gynnar jämställdheten på något sätt. Att generalisera på det sättet får feminismen hålla på med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:
Både män och kvinnor har det ju dåligt i samhället men på olika sätt. Inom vissa områden har män det betydligt sämre, i andra har kvinnor det betydligt sämre. Går därför inte att avgöra vem det är "mest synd om", och tror inte heller att det gynnar jämställdheten på något sätt. Att generalisera på det sättet får feminismen hålla på med.

du känner inte att du själv har gjort detta vid ett tidigare tillfälle? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

du känner inte att du själv har gjort detta vid ett tidigare tillfälle? 🙂

Haha, men då var det ju en fråga. "Vilket kön hade du helst haft?", då måste man ju få resonera lite. Men när det gäller jämställdhet i stort, politiska förslag, samhällsfrågan i sig - då finns det ingen anledning att peka ut det ena eller det andra könet som mer förtryckt än  det andra, det tjänar ingenting. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

White & Toxic: (jag identifierar mig inte med kön)


   
SvaraCitera

White & Toxic: Kvinnor (jag är man)

Med det sagt tycker jag även att män har en hel del problem och de hamnar mycket oftare i skymundan


   
SvaraCitera

Det är bra att kvinnors problem uppmärksammas, men det får inte få konsekvensen att mäns problem bagatelliseras


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Det är bra att kvinnors problem uppmärksammas, men det får inte få konsekvensen att mäns problem bagatelliseras

Feminismen bistår tyvärr med det där. Något så enkelt som en ett namnbyte på ideologin som involverar alla kön och olikheter alternativt inga hade varit så mycket bättre.


   
SvaraCitera

Vi lever ju i ett patriarkat så det är ju kvinnor. Feminism innebär kvinnors rätt till likabehandling, bara så att ni vet. Vi har fortfarande inte uppnått detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Vi lever ju i ett patriarkat så det är ju kvinnor. Feminism innebär kvinnors rätt till likabehandling, bara så att ni vet. Vi har fortfarande inte uppnått detta.

Feminismen är skadlig på lång sikt eftersom den tenderar att ge samhället ett matriarkat. När feminismens mål är nådda kommer ej den feministiska kraften att upphöra, för då återtar männen makten. Feministerna kommer att ta steget längre och längre, för de är precis likadana som de som har haft makten i några århundranden.   


   
SvaraCitera

White & Toxic:

Feminismen är skadlig på lång sikt eftersom den tenderar att ge samhället ett matriarkat. När feminismens mål är nådda kommer ej den feministiska kraften att upphöra, för då återtar männen makten. Feministerna kommer att ta steget längre och längre, för de är precis likadana som män.   

Nej det kommer att ge oss jämlikhet, vilket vi ej har nu. Du måste läsa på lite om detta pga du är fruktansvärt okunnig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är mer synd om kvinnor eftersom de är underställda män i samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

Nej det kommer att ge oss jämlikhet, vilket vi ej har nu. Du måste läsa på lite om detta pga du är fruktansvärt okunnig. 

Vilken obehaglig härskarteknik du använder dig av. Jag är okunnig för att jag inte delar din uppfattning? Låt mig gissa, hela din världsbild utgår från dig själv?

Ja, jämlikhet som varar ett par år.. Politiker nöjer sig ej med att uppnå sina nutida mål, det fungerar ej så. Världen förändras och de skapar nya mål, feminister skiljer inte alls från andra här. Jag säger inte att feminismen skall upphöra med att arbeta för 'jämlikhet' eller alla människors lika värde, jag säger att de skall involvera fler människor i det arbetet.


   
SvaraCitera