Aviseringar
Rensa alla

Vilka artister klarade sig, och vilka klarade sig inte av de som slog igenom på 90-talet?


Ämnesstartare

Bara jag som är totalt förälskad i 90' musik? Under 90-talet var det ju många artister som slog igenom, hade succé, floppade, dog ut. Termen "upp som en sol, ner som en pannkaka" hade dock myntats tidigare, men det var först på 90-talet som det blev mer regel än undantag. Själv tkr jag korta, intensiva musikkarriärer är mer intressanta än långa slöa karriärer. Joakim Hillsson*, Dia Psalma, DLK, Martin Svensson osv osv är alla mer eller mindre bortglömda. Och om inte bortglömda, så är i vilket fall intresset för dem heeelt dött. En del artister klarade sig däremot, Kent och Lars Winnerbäck är inga man förknippar med just 1990-talet i första hand, men skivorna som Kom (Lars Winnerbäck) och Hagnestahill (Kent) är trots allt verkliga 90-tals klassiker.

*När jag syftar på 90-talet så menar jag alltså i runda slänger runt 1990/91 till 2001 nånting. Det är ju en allmän vanlig uppfattning om vårt älskade årtionde. så därför är Joakim Hillsson att betrakta som 90-talsartist. För när 00-talet drog igång på riktigt så började det gå dåligt för Hillsson.


   
Citera

Anticimex:

Dia Psalma, DLK

Dessa har ju dock fått ett litet uppåtsving under senare år och spelat på diverse festivaler, så det är knappast utdöda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Dessa har ju dock fått ett litet uppåtsving under senare år och spelat på diverse festivaler, så det är knappast utdöda

Visserligen, men alla skivor Dia Psalma släppt sen de återförenats har ju sugit och sålt skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En sak som jag kom att tänka på, det är att åren efter att 00-talet verkligen kommit igång så gick det fortfarande för artister att leva på musiken. Miio är ju verkligen 00-tals klassiker, och dom levde ju på musiken.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera