Aviseringar
Rensa alla

Vilka fördomar mot Bordeline??


Ämnesstartare

Hej alla!

Jag är bara så nyfiken på hur ni "vanliga" ungdomar tänker? (Självklart får alla ovanliga också svara!! Ännu trevligare![wink])

Hur tror ni att en person med diagnosen borderline är? Finns det en steroetyp? Hur beter de sig, varför, hur gamla är de osv? Ser ni dem som djupt olyckliga eller bara irriterande? Vad har ni för tankar kring det? Känner ni någon/har det själv?

Ska bli så roligt att få läsa vad ni har för fördomar och uppfattningar om denna tvistade diagnos - och det ska bli mig ett sant nöje att få motbevisa er![crazy]


   
Citera

Borderline vadå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inte tänkt på det[no-no]


   
SvaraCitera

Osociala och svårt att kommunicera med dem typ.. Mest för att det var en brud på nån topmodel-säsong som hade det. Har jag för mig..

Ohwell.


   
SvaraCitera

Ofta intagna på psyket. Manipulativa ;/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Borderline vadå?

Borderline personlighetsstörning (BPS), numer kallas det emotionellt instabil personlighetsstörning (EIPS). Väldigt vanlig diagnos bland svårhanterliga tonårningar, ungdomar med relationsproblem, självskadare osv. Har du allvarligt aldrig hört talas om det, Tickstart??[confused] Skönt att ha undgått det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ending Jon:

Ofta intagna på psyket. Manipulativa ;/

Stämmer in på många, hehe...


   
SvaraCitera

Fjärilen:

Har du allvarligt aldrig hört talas om det, Tickstart??[confused] Skönt att ha undgått det!

Men det måste ju vara skönt att vara diagnostiserad borderline knasig eller whatever. Då är det ju bara på gränsen eller? Har jag missuppfattat nåt? [tired] Du verkar inte knäpp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Då är det ju bara på gränsen eller?

På gränsen till vad? Den första definitionen av begreppet under början av 1900-talet var att man var mellan en psykos och en neuros. Vilket inte ALLS är den definition som det är idag. (Men namnet kommer ju från "border" -gräns och "line" -linje)

Tickstart:

Du verkar inte knäpp.

Skönt att höra det - klart att jag inte är knäpp! Men jag har papper på det...[crazy]


   
SvaraCitera

Den ende med borderline jag träffat var min mammas o pappas kompis, han var typ ganska normal förutom att han hade extremt bra humor och var expert på Ingmar Bergman (hans jobb,då).

Tyvärr så tog han livet av sig när hans fru skiljde sig från honom. Jävligt sorgligt faktiskt.


   
SvaraCitera

Lille_Marx:

Tyvärr så tog han livet av sig när hans fru skiljde sig från honom. Jävligt sorgligt faktiskt.

Men usch :/


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Men usch :/

Ja verkligen:C


   
SvaraCitera

Fjärilen:

Skönt att höra det - klart att jag inte är knäpp! Men jag har papper på det...[crazy]

Det lär vara underskattat att ragga på psykbrudar [blush] Ska prova nån gång [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle inte förvåna mig om jag fick en sån diagnos om jag nån gång ställdes framför nån som trodde sig kunna ställa den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Det lär vara underskattat att ragga på psykbrudar Ska prova nån gång

Haha![wink] Men vågar du det?? Enligt ryktena är ju alla bordelinare sexmissbrukare, lämnar kaotiska relationer efter sig, hotar med att ta livet av sig om partnern vill göra slut osv. Skulle du riskera det?[surprised]

Å andra sidan finns det ju säkert dem som inte alls har dem tendenserna, som typ aldrig ens kysst någon om hon ska vara ärlig...[blush] Som hade lite annat att göra de åren hon ska upptäcka allt det där.


   
SvaraCitera