Aviseringar
Rensa alla

Vilka frågor vill du ställa till partierna?


time
 time
Ämnesstartare

Riksdagsval 2014! Det känns kanske långt bort nu, men har första rundan av 2014 gått såhär fort kommer valdagen vara här innan vi vet ordet av. Vi har därför tänkt ställa lite frågor till partierna - och tar gärna emot er hjälp! Vi kommer välja ut frågor ni ställt och förmedla dem till politikerna. 

Om du fick ställa tre frågor till varje parti, vad skulle du fråga?

riksdagspartier_468.gif
feministiskt-initiativ1.jpgpiratpartiet20logotype202-300x300.png

(Dessa frågor väljer jag att rikta mot de etablerade riksdagspartierna, samt Feministiskt Iniativ och Piratpartiet.)


   
Citera

jättebra trådinitiativ!


   
SvaraCitera

vill fråga M om de kommer att införa en samtyckeslagstiftning. 

S om de vill återförstatliga skolan och införa tidigare betyg - i så fall i vilken klass de vill införa det?


   
SvaraCitera

vill fråga SD varför de har varit emot utomeuropeiska adoptioner?


   
SvaraCitera

Vill fråga CP vad de ska göra när de åkt ur riksdagen?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Vill fråga CP vad de ska göra när de åkt ur riksdagen?

Alltså jag är dum i huvudet, jag tänkte säga "men hallå, var lite schysst mot sverigedemokraterna" och sen kom jag på att. Ja. Det var inte dem du menade.


   
SvaraCitera

Hur hade ni tänkt att ställa frågorna? Till vilka?


   
SvaraCitera

time: Alltså jag är dum i huvudet, jag tänkte säga "men hallå, var lite schysst mot sverigedemokraterna" och sen kom jag på att. Ja. Det var inte dem du menade.

Mycket glad


   
SvaraCitera
Kudhos

När kommer jobben? 

När kommer jämlikheten? 

Varför tar det sån tid? 


   
SvaraCitera

Ledande ekonomer till höger och vänster runt om i världen är eniga om att en välfärdsstat inte kan ha fri invandring. Listan inkluderar nobelpristagare som Gunnar Myrdal, Milton Friedman och Friedrich Hayek. Vad vet centerpartiet och miljöpartiet (även MUF) som dessa världsledande ekonomer inte vet? 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

NiklasW: Hur hade ni tänkt att ställa frågorna? Till vilka?

Via mail, eller telefon, eller öga mot öga... Jag förstår inte din fråga. Vi ställer frågor, de svarar. Vi vet inte ännu vilka vi kommer prata med, men naturligtvis vore det allra roligast om vi fick prata med partiledarna! 


   
SvaraCitera

Vill fråga alla partier om de är för eller emot höghastighetståg?
Dessutom vill jag vet hur det vill förbättra järnvägen.


   
SvaraCitera
mynona

Samtliga högerpartier M-C-Kd-Fp kan få frågan: Är sänkt skatt samma sak som sänkt välfärd med tanke på att skatterna finansierar välfärden, och om inte, hur ska välfärden annars finansieras? 

Allianspartierna: Varför kritiserar ni vänsterpartierna då de får stöd av Sd i omröstningar när Sd röstar med er 8 gånger av 10? Och: tror ni att allmänheten bryr sig mer om att partierna visar ett sammahållande regeringsalternativ än vilken politik som förs? Skulle en väljare snarare inte se en effektiv regering som större orsak till missnöje om den gick emot deras åsikter, än en ineffektiv regering som ändå tillhörde deras värdeskala? Exempel: en vänsterperson skulle väl se en effektiv högerregering som sämre än en ineffektiv vänsterregering och tvärtom.  

SD: Tror ni på medfödda könsroller? 

C: Tror ni att er förvandling från mittenparti till nyliberalt högerparti kan ha något att göra med er allt mer krympande popularitet? 

Kd: Vad har ett parti som grundar sig på religion för uppgift i ett i stort sett ateistiskt land som Sverige? 


   
SvaraCitera
mynona

S: Litar ni på allmänhetens förmåga att förstå att välfärden finansieras genom skatter, eller känner ni att ni måste framställa er som mindre vänster av taktiska skäl? 


   
SvaraCitera

jag skulle fråga alla partierna hur och vad dem skulle göra åt våldtäkter och allt som har med det att göra, dvs både offren så att fler vågar anmäla det och personen som utfört det. om dem skal höja straffen osv 


   
SvaraCitera