Aviseringar
Rensa alla

Vilka har rätt till det offentliga rummet?


Ämnesstartare

1. Det offentliga rummet är parker, stan, de platser vi alla delar gemensamt.

2. Det offentliga rummet idag är övertaget av stora företag som vill dela med sig av sina ideal och mana er till konsumtion. Ideal kan röra sig om hur kvinnor respektive män ska bete sig och se ut - sådant blir vi påtvingade idag när vi ser coca cola reklamer där män framstår som actionhjältar som bara vill ha sex. Eftersom vi i praktiken är tvingade till vistelse i det offentliga rummet om vi inte vill flytta ut till någon stuga på landet och aldrig ha någon form av socialt umgänge med andra - kan det verkligen anses rätt?

Är det rätt att storföretag har i praktiken vilka rättigheter som helst över det offentliga rummet, så länge de betalar, medans grafittiartister, konstnärer, musikanter, politiska aktörer och ideella föreningar inte har någon chans att hävda sig? Hur ska små ekonomiska företag kunna hävda sig mot mer konkurenskraftiga företag som redan besitter ett kapital och dominerar reklammarknaden?

Skulle ni kunna tänka er ännu mer reklam, om det innebar sänkt skatt?


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ideal kan röra sig om hur kvinnor respektive män ska bete sig och se ut - sådant blir vi påtvingade idag när vi ser coca cola reklamer där män framstår som actionhjältar som bara vill ha sex.

Det är faktist ingen som tvingar på dig ideal, jag antar att du är förmögen att välja själv, annars så vore det lite sorgligt. Om du blir så påverkad av reklam att du tycker att kvinnor borde ha enorma pattar så är det lite sorgligt, tyvärr det går inte skylla allt på storföretagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så är livet i ett fritt samhälle


   
SvaraCitera

jag har rätt


   
SvaraCitera

rappakalja [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

och mana er till konsumtion.

Inte dig då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mumble:

Om du blir så påverkad av reklam att du tycker att kvinnor borde ha enorma pattar så är det lite sorgligt

Om du anser att du inte påverkas till att tycka saker är du sorglig. Jag säger inte att man automatiskt börjar tro något bara för att man ser det - men jag menar att man undermedvetet blir lite mer positiv. Om man ständigt möts av åsikten att invandrare är svin som våldtar, är det den uppfattningen man tillslut kommer få, om man inte ser bevis på motsatsen någonstans. Man påverkas av samhället och sin omgivning. Det är sanning. Och man kan inte skylla allt på storföretagen, och det gör jag inte heller - men jag argumenterar för rättvisa och lika möjligheter att hävda sig och visa vad man tycker, oavsett vilket ekonomiskt kapital man besitter.

Oväntad:

Inte dig då?

Jodå, sant. Jag är precis lika dålig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det offentliga rummet är det ansvarslösa rummet. Ja, det är rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Om du anser att du inte påverkas till att tycka saker är du sorglig.

Jag sa aldrig att vi inte påverkas av någonting, utan snarare att vi inte påverkas så extremt som du verkar få folk att tro.

Anarkandi:

men jag menar att man undermedvetet blir lite mer positiv. Om man ständigt möts av åsikten att invandrare är svin som våldtar, är det den uppfattningen man tillslut kommer få, om man inte ser bevis på motsatsen någonstans.

Ungefär som man ständigt hör hur positivt och bra mångkulturen är? Så alla börjar tro att det är något positivt för det är det enda man hör?


   
SvaraCitera

Det offentliga rummet är allas och ska få nyttjas av alla, inte bara de med pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mumble:

Jag sa aldrig att vi inte påverkas av någonting, utan snarare att vi inte påverkas så extremt som du verkar få folk att tro.

Men håller du med mig i min utgångspunkt att alla ska ha lika stor rätt till det offentliga rummet. Det är frågan?

Mumble:

Ungefär som man ständigt hör hur positivt och bra mångkulturen är? Så alla börjar tro att det är något positivt för det är det enda man hör?

>.> Jag tycker inte jag hör något sådant när alliansen verkar ha blivit eniga i att invandring är misslyckat och lägger fram sina människorättsvidriga mini-SD förslag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Men håller du med mig i min utgångspunkt att alla ska ha lika stor rätt till det offentliga rummet. Det är frågan?

Nej, det gör jag inte. Förstår inte poängen med att alla ska vara i "rampljuset" exakt lika mycket, svaga individer har ingen plats där.

Anarkandi:

>.> Jag tycker inte jag hör något sådant när alliansen verkar ha blivit eniga i att invandring är misslyckat och lägger fram sina människorättsvidriga mini-SD förslag.

Skulle snarare påstå att alla multikulti-förslag är människovidriga, önskan om att rasblandning skall ske på en så hög nivå att raserna utplånas, det är hemskt, och den egentliga rasismen. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mumble:

Skulle snarare påstå att alla multikulti-förslag är människovidriga, önskan om att rasblandning skall ske på en så hög nivå att raserna utplånas, det är hemskt, och den egentliga rasismen. [wink]

Vadå raser. Vilka raser?

Mumble:

Nej, det gör jag inte. Förstår inte poängen med att alla ska vara i "rampljuset" exakt lika mycket, svaga individer har ingen plats där.

ENDAST DE STARKA SKA SYNAS! DE SVAGA FINNS INTE?

nu tar jag orden ur sina sammanhang, men är det så du menar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vadå raser. Vilka raser?

Ah, så du är en sån blind individ.

Anarkandi:

ENDAST DE STARKA SKA SYNAS! DE SVAGA FINNS INTE?

"Survival of the fittest"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vadå raser. Vilka raser?

Exakt, det finns inget som heter rasism!


   
SvaraCitera