Aviseringar
Rensa alla

Vilka nötter och vilka torkade bär är nyttigast i relation till pris?


Ämnesstartare

Tips? Rodnar


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Samt vart säljer man nötter och torkade bär billigt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

exempel: Gojibär, Blåbär, Maca, Chiafrön, PEKANNÖTTER, PISTAGENNÖTTER, MACADAMIANÖTTER, CASHEWNÖTTER, PARANÖTTER, JORDNÖTTER, HASSELNÖTTER, VALNÖTTER, KOKOSNÖTTER, MANDLER


   
SvaraCitera

Valnötter skulle jag tro


   
SvaraCitera

jordnötter är billigt iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sesamfrön är billigt på asiatiska butiker. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

linfrön och solroskärnor är helt klart billigast. sesamfrön och pumpafrön är bra, men mycket dyrare. valnötter är min favorit, men det brukar också vara dyrt. finns till överkomligt pris och kvalitet i kilopåsar på citygross, 19 kr dyrare än coop x-tra men sjukt mycket godare.

mvh nötkonnässör


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

linfrön o solroskärnor är väl inte ens bra att äta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
linfrön o solroskärnor är väl inte ens bra att äta

linfrön är toppen! innehåller massa fibrer, omega-3, tiamin, mangan och magnesium. problemet är väl att det inte går att äta som snacks, vilket jag antar att asha är ute efter. solrosfrön utmärker sig främst genom att vara billigt som fan, snackvänligt och för att det innehåller en hyfsad blandning av mineral och vitaminer. ur fettsyrasynpunkt är det dock väldigt högt i omega-6.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: linfrön

Linfrön skall väl dock inte konsumeras mer än typ 1-2 matskedar om dagen (vill jag minnas att jag läste) pga. att det produceras cyanid i kroppen när fröna bryts ned.


   
SvaraCitera

Buddah: det produceras cyanid i kroppen när fröna bryts ned

fan va fräsigt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Linfrön skall väl dock inte konsumeras mer än typ 1-2 matskedar om dagen (vill jag minnas att jag läste) pga. att det produceras cyanid i kroppen när fröna bryts ned.

korrekt. livsmedelsverket:

Traditionell användning av helt linfrö, 1-2 msk som laxativ, kan anses riskfritt. Inga toxiska effekter är kända vid denna dos. Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning. Vid sjukdom eller undernäring (fasta) kan dock kroppens förmåga att avgifta cyanid vara nedsatt. En person som tuggade på 150 ml linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen.


   
SvaraCitera