Aviseringar
Rensa alla

Vilka parametrar är viktiga/viktigast att ta hänsyn till när man ska konstruera ett "utopiskt" samhälle?


Ämnesstartare

Kan avse både begränsningar/hinder samt målbild

Frågeställning avser alltså ett scenario där du har makten att designa ett samhälles utformning, hur ska man uppnå ett "utopiskt" samhälle?

skulle vara intressant att se hur/om ni tänker. 


   
Citera
Ämnesstartare

Själv så ser jag mig som en anarkist. Så jag antar att det utopiska skulle vara ett samhälle utan tvång där folk även om de har möjlighet att förstöra planeten så struntar de i det för att bevara den. Jag räknas väl som en "grön anarkist". Frihet och jämlikhet skulle göra att mycket av det onda skulle försvinna i världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Själv så ser jag mig som en anarkist. Så jag antar att det utopiska skulle vara ett samhälle utan tvång där folk även om de har möjlighet att förstöra planeten så struntar de i det för att bevara den. Jag räknas väl som en "grön anarkist". Frihet och jämlikhet skulle göra att mycket av det onda skulle försvinna i världen.

Hur får man frihet och jämlikhet att uppstå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror:
Individuellt ansvar (omöjligt att komma ifrån)
Vetenskap (Innefattar förståelse kring våra inbyggda apinstinkter och apbeteenden)
Maximera välmående (Inte i närheten av samma sak som att maximera njutning)
någon form av hederkultur (nej jag menar inte den depraverade hederkultur man vanligtvis åsyftar, jag avser istället en kultur där ett handslag och ett löfte är det kontrakt som behövs, osv.)

mm är nog klart så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den glad gopnik:

Hur får man frihet och jämlikhet att uppstå?

Vanligtvis genom att människor förstår att tvång inte leder till något bra. Folk lever i en falsk verklighet där makt över ens frihet är något som behövs som till exempel staten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude: Vanligtvis genom att människor förstår att tvång inte leder till något bra. Folk lever i en falsk verklighet där makt över ens frihet är något som behövs som till exempel staten.

men om jag vill tvinga folk, då leder väl tvång till något bra för mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den glad gopnik:

men om jag vill tvinga folk, då leder väl tvång till något bra för mig?

Exakt, makthavarna gillar att de kan få människor att göra saker så att de bestämmer sig för att smutskasta "vålds-ideologier" som anarkism för att det framstår som ett hot mot dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad i helvete


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte på utopier. 


   
SvaraCitera