Aviseringar
Rensa alla

Vilka ska evakueras först om en båt sjunker?


Ämnesstartare

Vi har ju alltid fått lära oss att om en båt sjunker så ska barn och kvinnor evakueras först, men det är ju inte särskilt jämställt och därmed förlegat. Vilka bör evakueras först? Kvinnor, barn eller män? Eller kanske ett barn, en kvinna och en man och sedan börja om ifrån början?


   
Citera

Först till kvar. Starkast vinner. Nåt sånt tycker jag 😀


   
SvaraCitera

Kvinnor och barn men det är bara för att Billy Zane är ett sånt douche i Titanic


   
SvaraCitera

Försten dit! 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Evakuering enligt skadeprioritering för fysiskt skadade, sedan oskadda utan prio.

kvinnor och barn först är en högst tragisk myt, det var den redan för hundra år sedan tyvärr.


   
SvaraCitera
mynona

Som Nemi säger var detta med "kvinnor och barn först" en myt som egentligen inte tillämpades historiskt sett. Fram till 1900-talet var det allmänt slagsmål till livbåtarna som vanns av män. 

Ideal är förstås de skadade och svaga först eftersom de har minst chans att överleva på annat vis. Där ingår barn. Man kan också prioritera barnens föräldrar. 

Talar vi om friska vuxna personer utan barn tycker jag inte att det ska göras skillnad utefter kön. Man behöver inte börja räkna folk, det räcker att helt enkelt se till att livbåtarna inte blir enkönade med enbart män eller kvinnor, utan innehåller båda sorter. Man behöver inte krångla till det. 


   
SvaraCitera

De anställda som kan hjälpa mest innan båten skjunker bör stanna kvar sist. Men när det gäller att överleva så brukar inte sånt funka ändå.


   
SvaraCitera

randoms först


   
SvaraCitera

sist in först ut


   
SvaraCitera

Ingen sådan regel alls.


   
SvaraCitera

1. Jag
2. Barn med föräldrar
3. Barn utan föräldrar
4. Kvinnor och män utan barn
5. Pensionärer
6. Besättningen
7. Kaptenen


   
SvaraCitera

Är det bara jag som tänker att någon tycks ha glömt bort våra husdjur typ hundar och katter?  Ledsen


   
SvaraCitera

Dom som ska räddas först om en båt evakueras tycker jag är olika delar av skeppet. Inte först kvinnor, barn, män osv. Utan om skeppet är uppdelat i tex 15 delar så tar dom delarna i turordning, eller liknande. 


   
SvaraCitera

kvinnor och barn, män är inte lika viktiga för artens överlevnad Sover


   
SvaraCitera

A-kändisar


   
SvaraCitera