Aviseringar
Rensa alla

vilka skyldigheter har kuratorn?


loom:

Tycker ändå jag borde få bestämma själv över vad jag vill att hon ska skvallra till soc om.

Förstår dig. Detta är lite det som skrämmer bort unga från att gå till ''vuxna'' och prata.

Som jag berättat tidigare om min lillebror som gick till en kurator och pratade om våran morsas alkoholproblem och då blev det anmälan tillsocialen och efter det blev allt värre.

Så nej om det inte är ett akutproblem som att det sker till våld eller sexuella övergrepp så ska dessa ''kuratorer'' vara väldigt försiktiga med vad de ger sig in på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Så nej om det inte är ett akutproblem som att det sker till våld eller sexuella övergrepp så ska dessa ''kuratorer'' vara väldigt försiktiga med vad de ger sig in på.

Fast alkoholproblem hemma är mer eller mindre akuta då barnen i många fall inte mår bra utav det. Jag mådde aldrig bra när mamma drack, blev orolig och rädd och arg.


   
SvaraCitera

Crypto:

Fast alkoholproblem hemma är mer eller mindre akuta då barnen i många fall inte mår bra utav det. Jag mådde aldrig bra när mamma drack, blev orolig och rädd och arg.

Visst, dock måste man förstå mentaliteten på en missbrukare och speciellt situationen innan man går iväg och anmäler.

Det leder ofta till att missbrukaren vänder om och ser sig sviken och förådd vilket gjorde att ialla fall min och min lillebrors situation blev 10 gånger värre.

Och nu sådär en 3-4 år senare är hon fortfarande alkoholist som vanligt. Det var absolut inte värt besväret.

Det är förvisso olika för olika situationer men jag tycker att dessa kuratorer är alldeles för glada att anmäla socialen så fort det är något. Ibland kanske man borde se till det speciellla fallet lite noggrannare innan detta görs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

men jag tycker att dessa kuratorer är alldeles för glada att anmäla socialen så fort det är något

De har anmälningsplikt

FreeWay89:

Ibland kanske man borde se till det speciellla fallet lite noggrannare innan detta görs.

Håller med dig


   
SvaraCitera

Crypto:

De har anmälningsplikt

Jag vet hur detta ser ut, dock var mitt svar jag tycker

Crypto:

Håller med dig

Dock är ju sällan detta görs.
Sedan vet man ju inte vad det är med situationen.

Jag vet tex en tjejkompis jag har vars lilla syster får spader bara hon ser sin mamma dricka över huvud taget.
Nu dricker inte hon alls mycket, utan har jobb och allt som hon sköter men för den yngsta dottern så är det illa nog med ett par glas vin någon gång.

Så vem vet? Situationen kanske inte alltid är så illa som det verkar.
Nu betyder inte detta att det inte ska uppmärksammas om barnet kommer och pratar men att det ska tas försiktigt.

Allt handlar ju om situationen.


   
SvaraCitera