Aviseringar
Rensa alla

Vilka stormakter vann första världskriget?


Ämnesstartare

Aaron:
Finns bara förlorare i Krig 🙂 

Jag personligen håller med dig. Men tyvärr gör inte mitt papper med frågor det 🙁


   
SvaraCitera

tyskland, Österrike-Ungern och Italien var en pakt och dom krigade mot ryssland, usa, sb, Frankrike, Serbien mm som var en pakt tyskland förlorade kriget dom gav upp för att dom blev för fattiga


   
SvaraCitera

De allierade ( Frankrike, Storbritannien, USA med flera)  men till stor kostnad. Frankrike och Storbritannien förlorande miljontals män. Ryssland drog sig tillbaka p.g.a bolsjevikiska revolutionen.


   
SvaraCitera

alexandrakiander:

Jag personligen håller med dig. Men tyvärr gör inte mitt papper med frågor det 🙁

du kan ju alltid argumentera för det och relatera till olika aspekter som pekar på din egen ståndpunkt i frågan etc. sådant brukar uppskattas. 

historia kan ses som färskvara (ja, jag vet. paradoxen) - men man kommer fram till nya insikter vilket leder till revidering; omskrivning sker etc. har du något att säga - säg det, men underbygg det du säger med argument som du kan falla tillbaka på. du kan mycket väl argumentera för att det inte finns några vinnare i krig (inget jag i stort håller med om) - men det finns nog med material där för att du ska kunna frambringa den åsikten i ljuset. 


   
SvaraCitera

om du nu inte har en historielärare som har huvudet uppkört i arslet. av någon anledning finns det en jävla massa sådana. 


   
SvaraCitera

ennie: GBR = Tyskland, Ryssland Usa?

Great Britain*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:
om du nu inte har en historielärare som har huvudet uppkört i arslet. av någon anledning finns det en jävla massa sådana. 

Tack så jättemycket för din hjälp! Den metoden du berättar om är väldigt bra, brukar använda den ofta (även fast det inte alltid är så uppskattat).  


   
SvaraCitera

Vehnk:
Great Britain*

Aha ,tycker du att Storbittanien, Enlgand och USA vann i första värdskriget?


   
SvaraCitera

ennie: Aha ,tycker du att Storbittanien, Enlgand och USA vann i första värdskriget?

Det är väl inte en fråga om att tycka, dem gjorde det.

Osäker på hur det var med Italien också, tror dem fick en en provins (tyrolen) vid freden, men krigsföringen gick krasst och vet inte om de höll ut tills kriget tog slut -18 dock.


   
SvaraCitera

Vehnk:
Det är väl inte en fråga om att tycka, dem gjorde det.

Osäker på hur det var med Italien också, tror dem fick en en provins (tyrolen) vid freden, men krigsföringen gick krasst och vet inte om de höll ut tills kriget tog slut -18 dock.

Aa men de är dom som förlorar som egentligen vunnit 🙂


   
SvaraCitera

Babylon


   
SvaraCitera