Aviseringar
Rensa alla

Vilka system är bäst vid abort.


Ämnesstartare

En abort sker. Kvinnan Y vill inte ha en abort, medans mannen X vill ha en abort. 
Vilken handling tycker du är bäst vid situationen?

1: Aborten genomförs, mannen borde ha något att säga till om då han inte vill försörja barnet. (Går emot Ys intresse, X sparar pengar)
2: Aborten genomförs inte, X borde betala till Y så on klarar barnets uppväxt.
(Ys intressen tas först, X förlorar pengar)
3: Aborten genomförs inte, X behöver inte betala för barnets uppväxt.
(Gör det svårare för Ys livssituation, Xs livssituation fortsätter som den gjorde innan.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Tre, kort sagt.


   
SvaraCitera

Galge


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kort sagt: 3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om snubben vill ha en abort ska han inte vara tvungen att betala för ungen iallafall 


   
SvaraCitera

2 tror jag.  En påtvingad abort finns ju inte på kartan i alla fall. Ni som röstat för det är ju inte riktigt kloka. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
2 tror jag.  En påtvingad abort finns ju inte på kartan i alla fall. Ni som röstat för det är ju inte riktigt kloka. 

Varför ska X betala för ett barn X inte vill ha?


   
SvaraCitera

Kort sagt: 3

Kvinnan ska helt klart bestämma över sin egen kropp, men båda ska få bestämma föräldraskap


   
SvaraCitera

Beror på, ändrar mannen sig efter att bägge varit med på att skaffa barn tycker jag att X bör betala. Har mannen sagt att han inte vill ha barn, så tycker jag ej att han behöver betala. Vill han betala för att vara snäll, fine. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CitronSaft: , ändrar mannen sig efter att bägge varit med på att skaffa barn tycker jag att X bör betala. Har mannen sagt att han inte vill ha barn, så tycker jag ej att han behöver betala.

Hur skall det kontrolleras då? Som ett avtal en skriver under på innan samlag eller?


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Hur skall det kontrolleras då? Som ett avtal en skriver under på innan samlag eller?

Ja, ja precis så.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pennyroyal:

Hur skall det kontrolleras då? Som ett avtal en skriver under på innan samlag eller?

Nope. Mannen ska få rätt att begära abort under alla omständigheter. X kan ju ändra sig.


   
SvaraCitera
Haien

Axelinaaas:
Om snubben vill ha en abort ska han inte vara tvungen att betala för ungen iallafall 

Tänker lika...


   
SvaraCitera

Kort sagt: 2

Båda parter har lika stor del i att kvinnan blir gravid. Vill man vara 100% säker på att inte bli förälder så steriliserar man sig, annars finns det alltid en risk att saker inte riktigt blir som tänkt och då får båda ta sitt ansvar. Mannens ansvar ligger i att åtminstone betala underhåll vilket jag anser vara fullt rimligt då det också är det enda krav som ställs, han behöver inte vara delaktig i övrigt. 

Anledningen till att mannen inte har något att säga till om i abortfrågan är för att han inte heller riskerar några efterverkningar. Kvinnan däremot löper bland annat risk att bli infertil eller drabbas efterföljande depressioner. En abort är i verkligheten inte så "bara" som en del vill få det att framstå, det är ett medicinskt ingrepp och med det kommer också risker. 

Däremot så tycker jag att det bör finnas en tidsfrist inom vilken kvinnan måste meddela vem som är fadern för att kunna kräva underhåll, exempelvis inom 6 månader. Att 2-3 år efter att barnet har kommit till världen kräva underhåll borde inte vara möjligt.


   
SvaraCitera

Hajpojken: Båda parter har lika stor del i att kvinnan blir gravid. Vill man vara 100% säker på att inte bli förälder så steriliserar man sig, annars finns det alltid en risk att saker inte riktigt blir som tänkt och då får båda ta sitt ansvar. Mannens ansvar ligger i att åtminstone betala underhåll vilket jag anser vara fullt rimligt då det också är det enda krav som ställs, han behöver inte vara delaktig i övrigt.

Om mannen uttryckt att samlaget sker med avsikten att inte ha barn och kvinnan lurar mannen, ska mannen betala?

Sverige är "jämställt" så att ta hela kvinnans ansvar och flytta det på mannen är inte rättvist.


   
SvaraCitera