Aviseringar
Rensa alla

Vilka 3 känslor gillar du mest / klarar dig inte utan?


Ämnesstartare

Nachac: Nu när du säger det har jag nog svårt för favoriter i allmänhet.

Okej. Glad


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

Jag har ingen synpunkt, det låter rimligt. Menade annars inte att det var en fråga om antingen eller, utan snarare två destinationer på samma skala. Ilska (eller snarare den grundemotion som saknar namn av vilken det är min uppfattning att ilska är när den sparkar bakut) syftar ju till att övervinna hinder, behöver man inte övervinna hinder är man "nöjd". Sorg syftar till att inte göra om samma misstag igen och glädje till att göra samma (eventuellt inte) misstag igen. Stryker man en av dessa påverkar det också motsatsförhållandet, oavsett om detta är att betrakta som en känsla i sig eller inte. Som en sidnot känns det som man borde inkludera skam bland grundemotionerna.

Glädje är väl i och för sig att allt är bra. Ingen rädsla, ingen ilska och ingen sorg.

Nu kanske jag läser slarvigt, men det verkar som om du har utgångspunkten att frånvaro av sorg automatiskt innebärg glädje. Om det är rätt uppfattat, så skulle det nog vara nödvändigt att ha en positiv grundsyn på tillvaron för att det antagandet skulle stämma, något som ju inte är en självklarhet. 

 Smärta: jag har svårt att svara på frågan... känslor glider in i varandra, de kanske inte är mynt med två sidor, men jag ser dem ändå i grunden som olika sidor av varandra, på något sätt. Kanske återkommer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Nu kanske jag läser slarvigt, men det verkar som om du har utgångspunkten att frånvaro av sorg automatiskt innebärg glädje. Om det är rätt uppfattat, så skulle det nog vara nödvändigt att ha en positiv grundsyn på tillvaron för att det antagandet skulle stämma, något som ju inte är en självklarhet.

Om man inte har en positiv grundsyn på tillvaron, är man inte då lågmält sorgsen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sorg
kärlek
entusiasm (ja, det är en känsla och inte en attityd)


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

Om man inte har en positiv grundsyn på tillvaron, är man inte då lågmält sorgsen?

Jag ser en positiv grundsyn som en känsla, som har orsakats av en god erfarenhet av livet. Glädje liksom sorg måste i mitt tycke vara aktiv för att kunna betecknas så. Jag medger att det kan diskuteras enormt länge dock. Man behöver inte vara glad för att man inte är sorgsen, man kan vara neutralt tråkigt förnöjd. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Jag ser en positiv grundsyn som en känsla, som har orsakats av en god erfarenhet av livet. Glädje liksom sorg måste i mitt tycke vara aktiv för att kunna betecknas så. Jag medger att det kan diskuteras enormt länge dock. Man behöver inte vara glad för att man inte är sorgsen, man kan vara neutralt tråkigt förnöjd.

Ja, som jag framhöll experimenterade jag ju med känslor som skalor, snarare än avgränsade tillstånd. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Den första förstår jag, vilka är de andra? Yeah som i lycka när man lyckas med något? Rymden som i vördnad för det ofattbart stora och komplexa?

powah är att något är simpelt och sant, yeah är att något är trotsigt och sant, rymden är där saker är sant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy: powah är att något är simpelt och sant, yeah är att något är trotsigt och sant, rymden är där saker är sant

Jag förstår inte varför du lägger till ordet "sant"? Något är sant om det existerar, om det inte existerar är det inte sant och är därför irrelevant. Jag förstår inte vilka känslor du syftar på.


   
SvaraCitera
reben

ja hade ju inte klarat att inte bli arg då vet jag inte riktigt hur man skulle va
annars kär & glad dom e väl bäst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Jag förstår inte varför du lägger till ordet "sant"? Något är sant om det existerar, om det inte existerar är det inte sant och är därför irrelevant. Jag förstår inte vilka känslor du syftar på.

vi människor har väl en massa falska saker för oss också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy: vi människor har väl en massa falska saker för oss också

Känslor antingen finns eller inte finns, sanning och falskhet handlar om att erkänna sina känslor eller förtränga de.


   
SvaraCitera

Jag har inga känslor. Senaste gången som jag kände att det högg i hjärtat var när far min dog.


   
SvaraCitera

Hunger, matlycka och hungersnöd är de enda känslorna jag har kvar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Känslor antingen finns eller inte finns, sanning och falskhet handlar om att erkänna sina känslor eller förtränga de.

tror inte att min hembakade känsla blir mer logiskt begriplig för dig än sådär


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

känslan av orgasm, äta hamburgare och när bajen spöar dif 


   
SvaraCitera