Aviseringar
Rensa alla

Vilken är den starkaste drivkraften bakom onda gärningar?


Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vad gör en handling "ond"? [confused] Hur särskiljer "onda" handlingar sig från "goda"?

onda handlingar är handlingar som går emot mitt sinne för moral. goda handlingar tror jag inte på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Nej, det är lite synd, men mycket få psykologiska påståenden går.

sant, det är förstås naturen av allt som har med rationalism att göra.

Nachac:

Dock funderar man väl inte runt det bara för det är roligt?

jag gör, åtminstone för tillfället. mest för att upprätthålla min intellektuella kapacitet, vilket kan komma till användning någon gång, skulle jag tro.

Nachac:

Förklara gärna.

öh, är väl mer eller mindre av åsikten att ens jag bara är ett resultat av allt som pågår runt omkring en, vad man åt till middag igår, vad man hoppas bli när man är stor, etcetera. det är flyktigt och åtminstone jag har stora problem med att särskilja vad-som-är-mitt-eget (jaget) från vad-som-är-andras. borde nog läsa lite existentialism.

i alla fall: ifall inte alla förväntas ta rationella beslut gentemot upprätthållandet av dem själva som mekanisk varelse, djur, är det inte av egoism, för det är det enda egentliga jaget jag kan se.


   
SvaraCitera

Rädsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

öh

Antag att vi endast är ett resultat av gener och miljö. Icke desto mindre har detta format något, du har intressen, värderingar och smaker. Dessa definierar dig som en enskild tänkande person. Detta är en stor skillnad mellan oss och djur, de uppfattar inte ett "jag", de har inte den tankeförmågan, konceptet av sitt ego.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Detta är en stor skillnad mellan oss och djur, de uppfattar inte ett "jag", de har inte den tankeförmågan, konceptet av sitt ego.

jag tror inte att det nödvändigtvis är känslan av ego så mycket som abstraktionsförmågan som gör oss mänskliga, i vilket egot är en i vissa sammanhang onödig abstraktion. alltså: egot finns i den mån vi tror att ett ego finns i den mån att vi förhåller oss till saker och ting som om ett ego fanns och så vidare. det finns för att vi har fått det att finnas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

onödig abstraktion. alltså: egot finns i den mån vi tror att ett ego finns i den mån att vi förhåller oss till saker och ting som om ett ego fanns och så vidare. det finns för att vi har fått det att finnas.

Hur skulle vi annars betrakta oss menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Hur skulle vi annars betrakta oss menar du?

det har jag inte riktigt fått grepp om än, vilket lämnar mig lite handfallen. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

det har jag inte riktigt fått grepp om än, vilket lämnar mig lite handfallen. [blush]

Ah. För jag betraktar och känner mig definitivt inte som en del av övriga mänskligheten eller samhället. Enda som binder oss samman är att vi råkar vara av samma art. Inte att jag alienerar övriga fullständigt, bara att jag befinner mig på min lilla ö, oftast (med undantag för människor jag har nära relationer till.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ah. För jag betraktar och känner mig definitivt inte som en del av övriga mänskligheten eller samhället. Enda som binder oss samman är att vi råkar vara av samma art.

jo, jag håller med dig förutom att det där med att man råkar vara av samma art, vilket du säger lite i förbifarten, är i stort sett det enda man vet säkert. man borde därför hålla det lite mer kärt.

jag vet inte hur det är med dig, men jag känner mig ofta extremt mänsklig (som i en apa klädd i kläder) och tycker att den samhörighet jag känner med andra personer som just människor är rätt, ptja, intim.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

onda handlingar är handlingar som går emot mitt sinne för moral. goda handlingar tror jag inte på.

Okej. Trodde hon menade nån form av objektivt "onda" handlingar. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jo, jag håller med dig förutom att det där med att man råkar vara av samma art, vilket du säger lite i förbifarten, är i stort sett det enda man vet säkert. man borde därför hålla det lite mer kärt.

Förstår inte varför man ska hålla påtvingad intimitet eller lojalitet kär. Respekt, liksom ömhet måste förtjänas, det räcker inte att vi har x antal gener lika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Förstår inte varför man ska hålla påtvingad intimitet eller lojalitet kär.

för att den är faktisk.

Nachac:

Respekt, liksom ömhet måste förtjänas, det räcker inte att vi har x antal gener lika.

jag ser inte riktigt vad det finns att förtjäna. respekt är ett förhållningsätt, inte ett tillstånd.


   
SvaraCitera

Dear Madame:

Jag skulle säga hämnd

Det var det första jag tänkte på när jag såg rubriken.

Det är nog för att jag kan relatera till det, gjorde en ganska elak sak som hämnd en gång..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåligt mående


   
SvaraCitera

Dear Madame:

hämnd

Complicated:

Pengar

Complicated:

Kärlek

isola:

Dåligt mående


   
SvaraCitera