Aviseringar
Rensa alla

Vilken betydelse har gymnasievalet för din framtid?


Gentlernen:

Mycket stor (Du röstade på detta alternativ)

liksom, blir ju 1 butterfly effect. hade jag gått på en annan skola hade jag ju fått andra vänner och andra lärare etc etc och ens liv hade antagligen varit stört annorlunda på något sätt.=>


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Liten (Du röstade på detta alternativ)

Såvida man inte väljer att gå på en skola med kraftig brist på lärare eller något annat som gör att undervisningen blir mycket sämre eller miljön mycket stressigare än i en genomsnittlig skola så lär man klara sig ungefär lika bra ändå.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ingen alls (Du röstade på detta alternativ)

Inte för att jag gick på nått, men ändå.. [cute]


   
SvaraCitera

rent generellt så skulle jag säga att det varierar. det gör förmodligen ingen skillnad rent akademiskt, annat än i undantagsfall, men det är typ 10% av verksamheten i gymnasiet. problemet med att proklamera att skolval inte gör någon som helst skillnad är att man bortser från alla andra faktorer än just de akademiska och/eller direkt inverkan på omedelbara karriärmöjligheter.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ingen alls (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ingen alls (Du röstade på detta alternativ)

innan gymnasiet trodde jag att det är ett viktigt val men nu efter är det inte det


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Liten (Du röstade på detta alternativ)

Iallafall inte till det bättre.[blush]


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Liten (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Om "utbildningen" i fråga ger grundläggande högskolebehörighet är det sak samma; gör den det inte spelar skolan ändå ingen roll, eftersom du valt en "utbildning" med noll framtidsutsikter.

Man läser bara till matte, svenska & engelska på individuella val så är högskolebehörighet kirrat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Jag tror du grovt underskattar dagens 15åringar. De förstår skillnad mellan utbildning och fina "bonusar".

Två tredjedelar av de som svarat på undersökningen har svarat någonting annat än "ingen alls," så nej, uppenbarligen inte.

Chibibbi:

Dessutom är datorer nödvändigt, i mitt tycke, för att modernisera skolan. I princip all information ligger på nätet, mycket smidigt.

Ja, vi kan ju använda Wikipedia för undervisningen - så smart!

Dina påståenden om att ungar kan skilja på utbildning och leksaker och att dina fantastiska 300 poäng skulle betyda någonting tar ganska mycket stryk när du kläcker ur dig sådan idioti. Om det ens vore fallet att bra undervisningsmaterial fanns tillgängligt online på laglig väg kan du säkert själv lista ut varför ditt påstående är korkat om du bara funderar lite.

Chibibbi:

Plus att man slipper papper på samma sätt som tidigare, vilket på lång sikt värnar miljön om allt fler och fler skolor börjar använda sig av tekniken.

Skitsnack. "Det papperslösa samhället" har man pratat om i 20 år nu; först var det datorer i stort som skulle komma åstadkomma det, sedan stationära datorer på arbetsplatsen, laptops, netbooks och nu senast iPad. Istället har pappersmängden ökat med ett par hundra procent, när det blev så lätt att bearbeta och skriva ut saker.

Chibibbi:

Höga betyg får man inte utan ansträngning.

295 poäng från gymnasiet med kanske 30% frånvaro och sammanlagt 20 timmar spenderade på skolan utöver lektionstid under tre år;

Chibibbi:

Då har din vän jobbat på en skola där lärarna uppenbarligen inte följer skolverkets regler kring rättning av nationella prov.

Du har uppenbarligen inte läst deras riktlinjär för de nationella proven.

retstickan:

här tror jag dock att din bitterhet ställer till det.

Ja jävlar vad bitter jag är.

Det roligaste med att starta trådar om betyg eller lek^Wgymnasieskolan är att de ofrånkomligen drar till sig självgoda muppar med bra betyg och en fast övertygelse om att jag bara är bitter för att jag själv presterade så jävla dåligt.

Jag borde sammanställa ett collage med språkcertifieringar, gymnasiebetyg, högskoleprov, examensbevis, etc. bara för att trolla gymnasieungar som lurats av betygsinflationen att de är begåvade.

:

de duktigaste eleverna har ofta välutbildade föräldrar och dessa brukar vara väldigt måna om deras barns utbildning och luras nog inte av dumma lockelser.

De brukar även ge sina ungar allt de pekar på.

retstickan:

var det rätt tänkt men fel svar? det där beror ju på vad man värdesätter i uppgiften.

Oavsett vad det rör sig om så kan naturligtvis aldrig fel svar ge full poäng på något prov. Utom i den svenska skolan, där skolor konkurrerar om att vara den som sätter högst betyg för att sedan kunna peka på betygen och NP-resultaten som "kvalitetsindikatorer."


   
SvaraCitera

Gentlernen:

295 poäng från gymnasiet med kanske 30% frånvaro och sammanlagt 20 timmar spenderade på skolan utöver lektionstid under tre år;

Så bara för du fick det lätt för dig, så har alla andra niondeklassare i Sverige också det?

Gentlernen:

Dina påståenden om att ungar kan skilja på utbildning och leksaker och att dina fantastiska 300 poäng skulle betyda någonting tar ganska mycket stryk när du kläcker ur dig sådan idioti.

Rätt kul att du säger det. Jag är själv 15 och har själv precis valt gymnasium. Och inte valde jag efter feta rabattkuponger på någon körlektioner eller för senaste teknologin. Att vara femton innebär inte att man är förståndshandikappad, som du verkar tro. Man är fullt kapabel till att tänka själv. Och av de andra i min bekantskapskrets och som jag talat med, har inte heller gjort valt efter fancy offers. Visst finns det en del som gör det, men långt ifrån alla. Givetvis representerar inte mina bekanta och jag alla Sveriges gymnasieväljare. Men jag skulle gärna vilja se någon källa på ditt påstående så blir det 100x mer trovärdigt. Och då tar jag tillbaka mitt påstående om att det skulle vara annorlunda.

Jag tycker ändå det är ett eget ansvar att välja en utbildning man vill gå på och på vilka grunder man väljer den. Fast vissa sätt är väl bättre än andra.

Gentlernen:

Du har uppenbarligen inte läst deras riktlinjär för de nationella proven.

Jag är mitt uppe i mina nationella prov, så:

Gentlernen:

ditt påstående är korkat om du bara funderar lite.

Gentlernen:

Ja, vi kan ju använda Wikipedia för undervisningen - så smart!

Nej, verkligen inte. Skolorna i min kommun har till exempel skapat kunskapsportaler. Dessa portaler är skolornas egna nätverk där lärare och elever kan kommunicera med varandra och där lärare kan lägga upp material så som texter, filmer osv som eleverna kan ta del av och använda sig utav. Information helt enkelt.
Det är kunskap som finns i böcker, det positiv är att lärarena kan få fram det senaste inom ämnet lägga upp det.

Kunskapen är densamma, det är åtkomsten som blir smidigare. Men det är en övergångsprocess inget som händer på bara ett läsår. En fönyelsesattnings för en modernare skola.

Gentlernen:

att dina fantastiska 300 poäng skulle betyda någonting tar ganska mycket stryk

Mina "fantastiska" 300 poäng visar att jag kan reflektera, tänka kring och jämföra fakta. Även resonera och diskutera kring mina egna åsikter. Varken mer eller mindre som inte står i bedömningsmatrisen.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Hyfsad (Du röstade på detta alternativ)

Yrkesutbildning = Bättre jobbchanser. Bygg, el, vård, barn och fritid, osv. I övrigt spelar det ingen större roll, särskilt inte vilken skola du läser ett program på.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Liten (Du röstade på detta alternativ)
42.4% (14 st)

Jag tror att program spelar mest roll. Sedan är det såklart en stor skillnad mellan att gå i centrala stan än att gå en förort t.ex.

Går du i en klass där alla pluggar hårt så kommer du nog troligtvis också göra det.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Liten (Du röstade på detta alternativ)

Hoppas jag.


   
SvaraCitera

tryckte fel[sad]

men väldigt liten för min del. vill bara bli godkänd i grundämnena osv, så jag kan komma in på ss - programmet, nu pluggar ja mode design, så jag har liksoooom bytt riktning,.[rolleyes]


   
SvaraCitera