Aviseringar
Rensa alla

Vilken bilmärke e bäst?


Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Lamborghini Murcielago

coolt namn murcielago betyder ju fladdermöss [cool] batman lixom ..låter hållbar undrar om det e min framtida bil[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Tidigare känd som: fistforfight

[chocked]


   
SvaraCitera

Lamborghini är en riktigt trevlig bil. Snygg, underhållande och snabb (förutsatt att man faktiskt kan köra en gnutta) men den funkar inte alls i vardan och du får inte mycket för pengarna...

Ska du ha en bil som funkar i vardagen, ger dig körglädje, har hög kvalitet, låg bränsleförbrukning och är rätthjulsdriven. En bil som du inte skäms i och som visar att du faktiskt bryr dig om vad du kör, för ungefär samma pengar som en välutrustad volvo? Då ska du köpa en BMW. Satsa på nån med rak sexa så får du allt du behöver från en vardagsbil plus så mycket mer[y]


   
SvaraCitera

Lamborghini är en riktigt trevlig bil. Snygg, underhållande och snabb (förutsatt att man faktiskt kan köra en gnutta) men den funkar inte alls i vardan och du får inte mycket för pengarna...

Ska du ha en bil som funkar i vardagen, ger dig körglädje, har hög kvalitet, låg bränsleförbrukning och är rätthjulsdriven. En bil som du inte skäms i och som visar att du faktiskt bryr dig om vad du kör, för ungefär samma pengar som en välutrustad volvo? Då ska du köpa en BMW. Satsa på nån med rak sexa så får du allt du behöver från en vardagsbil plus så mycket mer[y]


   
SvaraCitera

SeriösochSnäll:

vilken bilmärke e bäst

köp den här. slipper massa tekniska bekymmer[smile]
Image


   
SvaraCitera

kebu12:

köp den här. slipper massa tekniska bekymmer

HAHAHA


   
SvaraCitera

SeriösochSnäll:

[chocked]

Trabant ftw daaaah. [zzz]


   
SvaraCitera

SeriösochSnäll:

Vilken bilmärke e bäst?

vilken bilmärke e bäst.Har tänt köpa en .[cool]

Om vi börjar från ett annat håll... vad får bilen kosta? Hur mycket pengar hade du tänkt att satsa på ditt bilköp? Viktigt är också att få reda på vad du ska ha bilen till? Om du bor i Skåne o ska hälsa på din pojkvän varje helg som bor i Uppsala så bör du ju ha en bil som är snabb på motorvägarna. Ska du däremot bara ha den till att åka till stormarknaden o handla eller åka o hämta en hämtpizza med så bör du kanske hellre välja en lite "shopping bil". Ja, du fattar!?

Ska du ha en bil som passar in i båda fallen så skulle jag personligen välja antingen an Audi - västtysk hög bilteknologi som rostar relativt lite. Toyota - japansk bil som faktiskt ligger etta hos både bilprovningen o folket. [smile]

Ska du däremot ha en bil som STIGER i värde så måste du satsa på en gammal 50- eller 60-tals jänkare. Men å andra sidan... de är bara avsedda att användas under den varmare årstiden. [wink]

Personligen anser jag att både BMW o Mercedes är mycket bra bilar. Två av världens bästa bilar. Men ruggigt dyra att reparera o rostar dessvärre mer än vad prislappen tillåter. [sad]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Personligen anser jag att både BMW o Mercedes är mycket bra bilar. Två av världens bästa bilar. Men ruggigt dyra att reparera o rostar dessvärre mer än vad prislappen tillåter. [sad]

Dom är båda billigare att reparera än Volvo för det första. För det andra så rostar dom inte mer än nån annan bil. Mercedes har visserligen haft problem med rost förr men dom har bättrat sig[y].

Audi galvade sina bilar förr men dom gör inte det längre i samma utsträckning. Ska man ha audi så måste det dessutom vara quattro (drar mer soppa och man förlorar mer effekt i drivlinan men det är roligare att köra)... Helst vill iaf jag ha bakhjulsdrivet men det är väl en smaksak[smile]


   
SvaraCitera

SAAB
Går så jäkla bra för dem har jag hört[rolleyes]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Trabant ftw daaaah. [zzz]

Jag misstänkte nästan att det var lite ironi i ditt inlägg när du tipsar SeriösochSnäll om att köpa en Trabant! [smile]

Vad du kanske inte känner till är att Trabanten blivit en kultbil. Den tillverkades mellan tidigt 60-tal fram till tidigt 90-tal om jag inte minns fel. Sedan dess har inga nya bilar tillverkats vilket inneburit att de fräscha exemplar som finns kvar idag kan kosta över 100.000 kronor. Dvs mycket mycket mycket mer än vad de kostade när de såldes nya. [smile]

Här är en länk till en svensk lycklig Trabant ägare där vi får följa bilen "dag för dag" under några år.

Min Trabant
Denna sida innehåller historien om hur jag i juni 2004 bestämde mig för att köpa en Trabant. Vi får läsa om köpet, om de första testkörningarna samt om hur Trabanten blev registrerad i Sverige. Allt detta hittar du om du klickar på året 2004 till vänster. Under övriga årtal hittar du de utfärder och andra händelser som Trabanten varit med om. Trevlig läsning!

http://www.pege.nu/Trabant.htm

[smile] ... [smile] ... [smile]

_Danne_:

Dom är båda billigare att reparera än Volvo för det första.

Verkstadspriserna är nog ungefär densamma. Reservdelarna är däremot högre till både BMW o MB.

_Danne_:

För det andra så rostar dom inte mer än nån annan bil. Mercedes har visserligen haft problem med rost förr men dom har bättrat sig[y].

Ganla MB ska vi inte snacka om... det är skräckexempel. [sad] För övrigt... ja, BMW är mer rostbenägna än vad ex svenska Saab o Volvo är. Det är bara o kolla SBPs testprotokoll för ex 15 år bakåt i tiden. Ändå skulle man kunna tänka sig att iom att både BMW o MB är betydligt dyrare bilar i inköp så skulle ägarna vårdat sina bilar bättre. Om de trots allt vårdat sina bilar bättre än vad ex Saab o Volvo ägarna gjort o bilarna ÄNDÅ rostat mer... låter jag vara osagt.

Två stories ur verkligheten. Månaderna efter garantitiden gått ut för en BMW 500-serie så rasar växellådan. Bytet gick på dryga 80.000 kronor. BMW lät kunden stå för hela summan själv. [mad]

Månaderna efter garantitiden gått ut för en annan 500-serie fellarmar bilen om krockkudden. Verkstaden hittar inte felet utan meddelar att de är tvungna att byta hela "kabelhärvan" till en kostnad av 75.000 kronor. BMW lät kunden stå för hela summan själv. Kunden vägrade o fortsatte istället att köra bilen med urplockad säkring o utan krockkuddar!!! [mad]

I båda fallen - Källa: Vi Bilägare

_Danne_:

Audi galvade sina bilar förr men dom gör inte det längre i samma utsträckning.

Sant! Men Audi är trots allt bättre på rostskydd än vad både BMW o MB är.

_Danne_:

Ska man ha audi så måste det dessutom vara quattro (drar mer soppa och man förlorar mer effekt i drivlinan men det är roligare att köra)...

Varför då? Duger inte en vanlig modell? Med dagens svenska motorvägshastigheter, fartkameror o poliskontroller, böter o indragna körkort?

_Danne_:

Helst vill iaf jag ha bakhjulsdrivet men det är väl en smaksak[smile]

Håller delvis med dig, kanske. [smile] ... [bigsmile]

Blåbärt:

SAAB
Går så jäkla bra för dem har jag hört[rolleyes]

Jag är ju garanterat MER Saab älskare än Volvo älskare. En Saab kör man... en Volvo åker man i. [bigsmile] ... [bigcheers]
Har själv haft flera Saabar o skulle ju klart välja en Aero-modell om jag fick välja fritt idag. Min första bil som jag köpte redan som 15-åring (ja, jag bor på landet där inga lagar gäller [blush] ) var en SAAB. [love] ... [love] ... [love]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Vad du kanske inte känner till är att Trabanten blivit en kultbil.

Jo och nu ska dem börja tillverka en ny trabant ju. [bigsmile]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Jo och nu ska dem börja tillverka en ny trabant ju. [bigsmile]

Jo, jag vet att de tog fram en konceptbil som hette Trabant nT o den visades väl tom upp på Frankfurt-salongen i somras. Men om den verkligen kommer i produktion har vi inte sett ännu.

Den är ju originell. [smile]

Image


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Men om den verkligen kommer i produktion har vi inte sett ännu.

Mm men bara om den tillverkas i Duroplast. [no-no]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Mm men bara om den tillverkas i Duroplast. [no-no]

Plasten gick nog hem på 60- o 70-talet men jag tror nog de väljer annat material på 2010-talet. [bigcheers]


   
SvaraCitera