Aviseringar
Rensa alla

Vilken filosof är bäst?


Ämnesstartare

Jag har läst alldeles för lite filosofi med tanke på hur jag är.

Tänker ofta att det skall förstöra de tankar jag redan har; medveten om hur konstigt och destruktivt detta tänkande är, men konstig och destruktiv är jag ofta allmänt.

Sugen på Nietzsche och Sartre, har koll på deras filosofi men inte läst något direkt. Dock har jag svårt att peka på favoriter även bland dem jag känner till då jag ser idéhistorien snarare som en plattform för förståelse av nutiden, än ett fält för beundran av stora tänkare. Jag är central i min egen värld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Så här är en delfråga: Blir en filosofs livssyn bättre bara för att han kan skriva och förmedla den bra?

Nej, det var precis det som var min poäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Nej, det var precis det som var min poäng.

Vet men frågan var öppen till alla andra i tråden, lite som utfyllnad. Om du inte tycker att det är för off-topic det vill säga, då tas den väck [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte svara på det. Nietzsche är den enda jag läst något av och han är rätt vidrig. Berkeley har jag gjort ett arbete om, han är inte vettig nånstans.
Tror ingen filosof har påverkat mig speciellt mycket. Det skulle vara Alexander Carlesson möjligtvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

naess


   
SvaraCitera

Brk g:

Dock har jag svårt att peka på favoriter även bland dem jag känner till då jag ser idéhistorien snarare som en plattform för förståelse av nutiden, än ett fält för beundran av stora tänkare. Jag är central i min egen värld.

Väl skrivet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Blir en filosofs livssyn bättre bara för att han kan skriva och förmedla den bra?

Det blir definitivt lättare att sätta sig in i området om filosofen kan formulera sin teori väl och placera den i ett relevant sammanhang. För mig ökar det intresset därtill, om det jag läser är välskrivet och författaren känns "medveten".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den som har mest betydelse för hur jag lever mitt liv, eller åtminstone hur jag vill leva det, är helt klart Nietzsche. Dessutom är hans språk så jävla livligt och hans idéer så jävla kraftfulla, att man inte kan annat än hålla honom för en av de mest framstående filosoferna någonsin.

När det kommer till andra områden inom filosofin, typ epistemologi, kunskapsfilosofi, metafysik, medvetandefilosofi osv. så vet jag inte vem som förtjänar titeln "bästa filosof". Personligen har jag mest läst om tänkare i dylika kategorier, inte läst något av dem, så det blir lite svårt att avgöra.


   
SvaraCitera

Jag har läst verk av Kierkegaard mest, så tycker jag att han har påverkat mig mest. Jag vet inte ännu om han är min favorit filosof. Hans tankar är intressanta men just nu är jag mer intresserad av andra filosofer.

Jag gillar Platon och Aristoteles... och Alasdair MacIntyre.[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror det beror väldigt mycket på vad man har för intresseområde - naturvetare, samhällsvetare och beteendevetare är alla intresserade av filosofi på olika sätt. Personligen så relaterar jag till olika filosofer i olika sammanhang.

Inom samhällsfilosofi så skulle jag nog säga:
Hegel
Marx
Lyotard
Zizek

Vetenskap:
Hume
Spinoza

Etik och moral/självkännedom:
Nietzsche
Schopenhauer
Kierkegaard


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

platon tycker jag nog bäst om.

camus och nietzsche är trevliga att läsa, men, ja. schopenhauer är rolig, men hans försök att formulera en metafysik utifrån kants filosofi är direkt pinsam (om man subtraherar alla kategorier från verkligheten blir allt som är kvar en oformlig massa, därför har buddhismen rätt, typ).

isaiah berlin gillar jag också, men skulle inte räkna honom som filosof.


   
SvaraCitera

John Locke


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nietzsche

enda som försett mig med någon typ av "insikt" el. dyl, som jag kan komma på just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gillar ingen filosof, alla borde ha en spark i arslet. att ägna sig åt filosofi är som att runka med fel hand


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

willenfilosofin e bäst


   
SvaraCitera