Aviseringar
Rensa alla

Vilken hundras är detta?


Ämnesstartare

noboundaries1:

den jag hade behövde inte träna bruks på daglig basis

´
Och hur vet du det? Du säger ju själv att när hunden väl kom ut så drog den och bestämde dessutom vägen. Den hunden var inte tillfredsställd, vilket du säkert själv förstår.

Det är riktiga hundar vi talar om, både schäfrar och huskys. Tänk att huskys är gjorda för att arbeta en hel arbetsdag eller mer med att dra, och bruksschäfrar kräver praktiskt taget bruks eller motsvarande stimulans dagligen (och en utställningsschäfer hoppas jag verkligen inte att du skaffar, de är så missbildade att det är djurplågeri)
Huskys är dessutom svåra hundar. En schäfer är följsam och underbar om den bara får sina behov tillgodosedda. Huskys är svåra, inte speciellt sociala och rymmer gärna ifrån sina ägare stup i kvarten. Det kan iofs bero på att idioter skaffar huskyraser och låser in dem i en jväla lägenhet och tror det räcker att gå ut och gå en timme om dagen.

Du kommer få en väldigt svår hund, om du inte tillgodoser behovet av att arbeta som hunden har. Framför allt så kommer inte hunden må bra.

Du fattar väl själv hur galet det låter, du vill skaffe en hund och försöker hitta någon som utseendemässigt är lik en annan hund du förälskat dig i. Det är ju att börja i helt fel ände. Istället får du sätta dig ner och tänka igenom hur mycket motion du pallar ge hunden på daglig basis, om du vill ha en mjuk elller skarp hund, vilken storlek som passar bäst i ditt liv (en stor hund i en lägenhet blir trångt), osv.

Om du är som de flesta, som mig, och inte pallar mer än någon längre promenad om dagen, ett par kissrundor och i övrigt vill kunna fortsätta leva ditt vanliga liv - då ska du för guds skull inte skaffa en sådan här hund.


   
SvaraCitera
sincan

noboundaries1:

där har du hela historian.[smile]

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Om du är som de flesta, som mig, och inte pallar mer än någon längre promenad om dagen, ett par kissrundor och i övrigt vill kunna fortsätta leva ditt vanliga liv - då ska du för guds skull inte skaffa en sådan här hund.

heh, tur att jag inte är som de flesta[smile]

men vart någonstans köper man valpar förutom blocket och dylikt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

heh, tur att jag inte är som de flesta

Så om du skaffar en sådan här hund kommer du att träna bruks/motsvarande minst någon timme om dagen? och dessutom gå promenader på flera timmar? Dessutom ska du göra detta i 10-15 år framåt, i snö, slask och regn?

noboundaries1:

men vart någonstans köper man valpar förutom blocket och dylikt?

Uppfödare. Blocket betyder oftast smuggelhundar.

Om du vill ha en blandras så är ju blocket det enda alternativet du har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Så om du skaffar en sådan här hund kommer du att träna bruks/motsvarande minst någon timme om dagen? och dessutom gå promenader på flera timmar? Dessutom ska du göra detta i 10-15 år framåt, i snö, slask och regn?

inga problem, är man dedikerad åt en sak så tror jag att det är genomförbart utan större problem. Dessutom är jag ingen softpotatis om jag säger så.

framtidstron är död:

Uppfödare. Blocket betyder oftast smuggelhundar.

Om du vill ha en blandras så är ju blocket det enda alternativet du har.

blandras, renras vad spelar det för roll egentligen, hund som hund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

blandras, renras vad spelar det för roll egentligen, hund som hund.

Nä, absolut inte. Stor skillnad på en mops och en schäfer liksom.
Även temperamentsmässigt är det stor skillnad på olika raser. Du får ju se till vad hunden är avlad för att göra.
Och om du ändå tycker att hund som hund, så gör du ju bäst i att köpa en hund med ett medelstort aktivitetsbehov som fungerar som sällskapshund. Alltså, schäfrar och huskys är bland de mest krävande hundar som finns, dessutom är huskys inte det minsta passande som sällskapshundar, de har aldrig avlats för att vara så.

Sätt dig på canis.se och sök efter raser, de har en ganska bra och enkel beskrivning av samtliga.

Du bör köpa från en uppfödare av många anledningar - du bör få en dolda fel-försäkring på hunden från uppfödare, vaccinationsintyg, veterinärintyg som inte är äldre än 7 dagar, stamtavla (så du dessutom kan kolla upp att föräldrardjuren inte har några sjukdomar), osv.
Föräldrarna ska du träffa och umgås lite med om du köper en valp.

En omplaceringshund är inte heller helt fel, det var så jag gick till väga. Det finns omplaceringshundar som inte har några beteendeproblem eller så utan omplaceras pga allergi eller att de är odugliga i avel pga något fel som avviker från rasstandarden.

noboundaries1:

är man dedikerad åt en sak så tror jag att det är genomförbart utan större problem. Dessutom är jag ingen softpotatis om jag säger så.

Nä visst, men det är ju så mycket enklare om du köper en ras som passar dig istället för en ras du måste anpassa dig till bara för att den är lik den där hunden du visade bild på.


   
SvaraCitera

Sorligt historiar var det i alla fall. Men det värmer i hjärtan när du säger att du vill ha en påmind hund om denna 🙂


   
SvaraCitera