Aviseringar
Rensa alla

Vilken kamerainställning bäst för bilder på band in action?


Ämnesstartare

.. För att få med strålkastarfärgerna utan att få suddiga bilder?
plz help. Ska fota ikväll.

Har en kamera med alternativen:
P, M, ISO, porträtt, SCN, Landskap, Auto, rörelse/sport, nattporträtt.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Har tidigare kört med ISO eller sport. Men blir inte riktigt bra..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kör Manuellt såklart. Vilket objektiv använder du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kör på manuellt. Om du har kort slutartid blir de ej suddiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Vilket objektiv använder du?

Har någon slags "halv-systemkamera" så finns inga objektiv att köpa till annat än ett solobjektiv som följde med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge Act:

Kör på manuellt. Om du har kort slutartid blir de ej suddiga.

Okej. är inte 100 på var jag ändrar slutartiden.. tror jag vet, men brukar inte vara inne och pillra där så. Men tack ändå. Jag körde på Sport, rörelse ikväll iallafall och det blev ungefär såhär:

DSC07181.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och så

DSC07169.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns fortfarande en tendes suddighet där, men jag tror att det beror på att jag tar bilderna i 8M, största formatet. och när jag har dem på dataskrämen så måste de förminskas.. Maybe? ^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

chipz:

Finns fortfarande en tendes suddighet där, men jag tror att det beror på att jag tar bilderna i 8M, största formatet. och när jag har dem på dataskrämen så måste de förminskas.. Maybe? ^

Nej, det beror på att du använder dig av det icke ultimata läget i förhållande till situationen.

chipz:

Okej. är inte 100 på var jag ändrar slutartiden.. tror jag vet, men brukar inte vara inne och pillra där så. Men tack ändå. Jag körde på Sport, rörelse ikväll iallafall och det blev ungefär såhär:

Om du växlar över till manuellt läge, till vänster är slutar tiden, t.ex. "100", till höger är bländaren, om du har kort slutar tid krävs oftast lågt bländarantal (på mörka platser som t.ex. spelningar) eftersom den skall ta in så mycket ljus som mycket, bländarantalet är det som skrivs "3.5" osv. Sedan har vi ISO, som står för ljuskänslighet typ, vid hög ISO kan du får färgbrus vilket inte är att föredra så försök hålla dig på så låg ISO som möjligt (100, 200, 400). Annat som jag brukar ändra är typ WB, vitbalans, man kan få rätt stor skillnad på ens bilder efter att ha ändrat vitbalansen ifrån "glödlampa" till "skugga" t.ex.

Hur du ändrar dem är inte så svårt att klura ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge Act:

Nej, det beror på att du använder dig av det icke ultimata läget i förhållande till situationen.

Eller att jag zoomade..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

chipz:

Eller att jag zoomade..

Att du zoomade ska inte spela någon roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge Act:

Om du växlar över till manuellt läge...

Okej, tack så mycket för hjälpen! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

chipz:

Okej, tack så mycket för hjälpen! 🙂

Lugnt [smile]


   
SvaraCitera

Vilket märke samt vilken model har du på kameran?
Olika märken fungerar på olika sätt.
Nikon brukar ha lite varmare färger, Canon har kallare och så vidare om jag minns rätt.
Så det är individuellt från spelning till spelning och kamera till kamera såklart!

Kan du fotografera i RAW format med din kamera?


   
SvaraCitera

Högt ISO-värde och kort slutartid är väl det generella tipset för att undvika "suddighet" i miljöer med snabba rörelser och lite ljus.
Men lås dig inte vid att få det så skarpt som möjligt, experimentera mera! Ibland kan det bli riktigt häftiga bilder om man ser lite rörelse, bilden blir mer levande på något sätt.


   
SvaraCitera