Aviseringar
Rensa alla

Vilken kvinnofråga tycker du är viktigast?


time
 time
Ämnesstartare

Hurra, hurra, internationella kvinnodagen! Vi kör en liten gallup, tycker jag.

feminist_broderier.jpg


Läs också Fingerprints tråd om när vi kan tänkas nå jämställdhet här!


   
Citera

time: Genusvetenskap

Valde genus då jag tror att en medvetenhet kring det och arbete mot könsroller kan få bort alla de andra frågorna.


   
SvaraCitera

time: Genusvetenskap

Angripa problemet vid roten.


   
SvaraCitera

time: Genusvetenskap

Jag håller med Fingerprints och Nachac.


   
SvaraCitera
mynona

time: Annat, nämligen...

Sexuell jämställdhet: alla övriga former av kvinnoförtryck, som till exempel problematiken kring...

time: Jämställdhet i näringslivet

(kvinnor hölls borta för att hindras från att blanda sig med män) ... och:

time: Lika löner

(kvinnor skulle inte bli ekonomiskt oberoende att göra som de ville) ... härstammar alla från behovet att kontrollera kvinnans sexualitet. För att uppnå sexuell jämlikhet behöver vi: 

time: Genusvetenskap

, och sexuell jämlikhet kommer att lösa problemen med: 

time: Våld mot kvinnor

, och 

time: Sexuella övergrepp

! Kort sagt: könsförtryck härstammar från problem som har med kön att göra, alltså från sex! Det är en fråga som handlar om attityder och som är allra svårast att lösa, och som det talas alldeles för lite om. 


   
SvaraCitera

Abort och sexuella övergrepp, tänker jag spontant.


   
SvaraCitera
Kudhos

Alla frågorna är ju jätteviktiga. 🙁


   
SvaraCitera

Alla egentligen, men sexuella övergrepp

 


   
SvaraCitera

time: Sexuella övergrepp

Viktigast, sen är ju två andra viktiga också.

time: Våld mot kvinnor

time: Lika löner


   
SvaraCitera

time: Sexuella övergrepp

och

time: Våld mot kvinnor

Förstår inte hur någon på fullaste allvar kan tycka att genusvetenskap är viktigare än sexuella övergrepp och våld.


   
SvaraCitera

Agahnim:

och

Förstår inte hur någon på fullaste allvar kan tycka att genusvetenskap är viktigare än sexuella övergrepp och våld.

dessa kommer ju av en kass kvinnosyn -> vilka man kan förebygga genom genusvetenskap. inte endast genusvetenskap förstås, men det är ett bra sätt.


   
SvaraCitera

Agahnim: Förstår inte hur någon på fullaste allvar kan tycka att genusvetenskap är viktigare än sexuella övergrepp och våld.

Då vet du inte vad genus är heller. 


   
SvaraCitera
reben

svårt o välja =(


   
SvaraCitera

Att hälften av befolkningen utsätts för våld och övergrepp är för övrigt inte en "kvinnofråga" utan en rättssäkerhetspolitisk.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

reben:
svårt o välja =(

Jag tycker alla är viktiga men jag röstade efter vad jag sist och slutligen debatterar mest. Och så tror jag som Finger och mynona att genus är roten till en mängd av problemen listade här ovanför, så då är det ganska lätt att välja det! 


   
SvaraCitera