Aviseringar
Rensa alla

Vilken lästyp är du?


Ämnesstartare

Jag läser ungefär 50 böcker per år, alltså genomsnittligt en i veckan. Detta var 2008.
För 2009 är mitt mål 100, alltså två i veckan.

Läser klassiker, det måste vara ett bra, målande, invecklande språk.
Eller verklighetsbaserat om första och andra världskriget. Och övrig facklitteratur.

Absolut inte misärporr (Pojken som kallades det t.e.x.), heller inte deckare (svenska!).

Romaner är bra, skönt att glömma sig själv för en stund....


   
SvaraCitera

Vad i helvete. JAG HAR JU SKRIVIT ETT INLÄGG I DEN HÄR TRÅDEN. Var tog det vägen? [sad]


   
SvaraCitera

katten åt upp det, vad finns det för typer att välja på >_>?


   
SvaraCitera

Ehm, jag läser då jag får tid. Det vill säga oftast då jag äter, för jag studerar så mycket annars [n]
Har jag tid kan jag nästan sträckläsa en bok


   
SvaraCitera

Jag gillar facklitteratur där jag samtidigt kan tillämpa mina kunskaper i praktiken samtidigt som jag läser.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag påbörjar tvångsmässigt alltid en ny bok så fort jag avslutat den förra. Samtida kulturpersonligheter som Eva F Dahlgren, Tora Dahl, Carl Johan de Geere och Carsten Jensen glider ner tillsamans med klassiker och facklitteratur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

scheisskopf:

Eva F Dahlgren, Tora Dahl, Carl Johan de Geere och Carsten Jensen glider ner tillsamans med klassiker och facklitteratur.

[y]

oidentifierad:

heller inte deckare (svenska!).

Håller med!

aristoteles:

Jag gillar facklitteratur där jag samtidigt kan tillämpa mina kunskaper i praktiken samtidigt som jag läser.

Något exempel? [smile]


   
SvaraCitera

TidenHarFåttFnatt:

Något exempel? [smile]

Manualer, dom är trevliga att läsa om dom är välskrivna.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läser så mycket jag kan, älskar att läsa! De senaste fyra dagarna har jag däremot inte läst särskilt mycket dock, eftersom jag har varit sjuk (eller, det är jag ju fortfarande).

Humor är ett måste - utan det så kan jag inte gilla boken (men jag kan erkänna att den är bra skriven; Louis Sachars "Ett hål om dagen" är ett sådant exempel). Är också svag för fantasy, men de flesta genrer går an. Undantaget är chicklit, som jag skyr som pesten.
Exempel på saker jag gillar i bokväg: Bert, Liftarens Guide till Galaxen, Terry Pratchett, Artemis Fowl och Jasper Fforde.


   
SvaraCitera

romantik i historisk miljö. [blush]
och religon.


   
SvaraCitera

När jag läser tänker jag inte på att jag läser, sidorna flyger iväg och berättelsen utspelas i mitt medvetande. Jag läser mycket, om jag hittar bra bok läser jag mer än mycket. Jag t ex slöläste brisingr på en kväll och en morgon.


   
SvaraCitera

Når jag läser en bok så läser jag så ofta jag kan, det händer att andra saker får stå åt sidan för att jag hellre läser. Jag kan också känna så att när det börjar närma sig slutet på en bok så vill man dra ut på det så långt det går. När jag har läst ut en bok kan det gå några dagar innan jag börjar läsa en annan.

Jag läser överallt, I sängen, vid tvn, på bussen, i busskuren, i skolan, på rasterna på jobbet, på stranden, på biblioteket^^, på caféer etc etc

Jag läser det mesta, Bl.a. Dostojevskij, Marx, Rand, Douglas Adams, Strindberg, Jasper Fforde, Kafka, J.R.R. Tolkien, J.K. Rowling, Linda Skugge, Mankell, Guillou, o.s.v.


   
SvaraCitera

Har också perioder då jag läser olika mycket. Och så läser jag alltid flera böcker på samma gång, oftast 3-5 stycken. Blir så när jag inte hittar boken jag läser just då, då tar jag någon annan, och fastnar i den. Läser gärna om böcker också, flera gånger.

Separationsångesten känner jag igen, men jag brukar försöka täppa igen hålet som uppstår med en ny bok [cute]


   
SvaraCitera

Jag lånar intressanta facklitteraturböcker som jag planerar att läsa ut men oftast lägger ifrån mig och glömmer bort efter 50-100 sidor.

Annars läser jag serieantologier och serieromaner och andra vuxenserier (inte hentai och gud nej inte manga).

Ibland hittar jag en riktigt bra skönlitterär bok och då kan jag sträckläsa den på en natt typ eler en dag eller en bussresa, typ.

Jag har svårt för att läsa, dåligt tålamod, koncentrationssvårigheter.


   
SvaraCitera

Jag läser en hel del böcker, båda facklitteratur, journalistik och skönlitterära verk.

Gillar att läsa på platser där jag inte är ensam, vi talar flygplatser, tågstationer, torg etc. Att ha ljud omkring mig gör att jag lever mig in i boken bättre, somehow.

Lider även om Bok-Seperations-Ångest. Har just nu 20 sidor kvar i Hogfather (Terry Pratchett) och vill inte läsa ut den. Har inte läst i den på 5 dagar nu...


   
SvaraCitera