Aviseringar
Rensa alla

Vilken linje??


Ämnesstartare

Jag vet att jag inte är särskilt aktiv eller så, men jag är lite desperat efter svar då jag vete fan vilken linje jag ska välja i framtida gymnasieval. Och det är ju bara ca 1½ månad tills man ska ha valt! Så... jag undrar helt enkelt om sam-kultur, estet-bild o form, eller något medie inriktat kan va kul? Det är dessa jag har funderat på, men inte kunnat bestämma mig för vilket som verkar bäst.. någon som har gått något utav dessa och vill säga sin mening om det??
ha de!!


   
Citera

hade valt sam-kultur, rätt bred och bra utbildning utan flum


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

medie

De var roligt.


   
SvaraCitera

hade tagit estet-bild, de läser rätt bra/viktiga kurser+kul också


   
SvaraCitera

Går sam-kultur. Trivs bra. Tycker du att det är intressant med konst, litteratur, historia och liknande, välj det. Är dessutom en rätt bred utbildning vilket innebär att du har mycket du kan läsa vidare till sedan.

Sen får du väl fundera på huruvida du känner att du behöver få arbeta praktiskt i skolan eller inte, då det på samhälls i stort sett inte är något sådant alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

hade valt sam-kultur, rätt bred och bra utbildning utan flum

Capture:

Går sam-kultur. Trivs bra. Tycker du att det är intressant med konst, litteratur, historia och liknande, välj det. Är dessutom en rätt bred utbildning vilket innebär att du har mycket du kan läsa vidare till sedan.

Jo, det är lite så jag har tänkt.. just att det ger en bra grund osv. om man inte vet vad man vill jobba med i framtiden. Det vore dock kul om det var lite mer praktisk med :/


   
SvaraCitera

har hört att sam och estet linjen läser ungefär samma kurser, har ingen koll om det stämmer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

huxfluxkruxmux: medie

De var roligt.

hästpojken:

hade tagit estet-bild, de läser rätt bra/viktiga kurser+kul också

Det verkar som att media/bild o form är lite roligare, men är osäker på om jag skulle vara tillräckligt bra på att rita, måla och fota m.m. för att "komma in". Jobbigt att alla tycker olika[tard]


   
SvaraCitera

hästpojken:

har hört att sam och estet linjen läser ungefär samma kurser, har ingen koll om det stämmer?

jo, fast estet läser en del "flumkurser" medan samhälle läser typ historia b, matte b och sådana saker


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

Det vore dock kul om det var lite mer praktisk med :/

Du får ju både individuellt val och valbara kurser (tror att det är val man får på de flesta skolor i alla fall) och där brukar det finnas praktiska kurser såsom t.ex. bild och musik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hästpojken:

har hört att sam och estet linjen läser ungefär samma kurser, har ingen koll om det stämmer?

Så kanske det är, har inte heller nån bra koll.. men kan tänka mig att det är så om man läser sam-kultur iaf[smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Capture:

Du får ju både individuellt val och valbara kurser (tror att det är val man får på de flesta skolor i alla fall) och där brukar det finnas praktiska kurser såsom t.ex. bild och musik.

Även på sam linjen?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

jo, fast estet läser en del "flumkurser" medan samhälle läser typ historia b, matte b och sådana saker

estet läser också matte b [confused] rätt säker på det iaf


   
SvaraCitera

hästpojken:

har hört att sam och estet linjen läser ungefär samma kurser, har ingen koll om det stämmer?

Kärnämnena är ju såklart samma, men karaktärsämnena är rätt olika.

Samhälls
Gemensamma karaktärsämnen på 800 p som inom detta program innehåller:
Engelska B, 100p
Filosofi A, 50p
Geografi A, 100p
Historia A, 100p
Matematik B, 50p
Moderna språk, 200p
Naturkunskap B, 100p
Psykologi A, 50p
Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation, 50p

Estet
Gemensamma karaktärsämnen på 600p som inom detta program innehåller:
Arbetsmiljö och säkerhet, 50p
Datorkunskap, 50p
Engelska B, 100p
Estetisk orientering, 100p
Historia A, 100p
Kultur - och idéhistoria, 100p
Matematik B, 50p
Nutida konst, 50p

huxfluxkruxmux:

Även på sam linjen?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men karaktärsämnena på sam kultur är väl annorlunda än det på sam sam ? där är det väl typ konst o idehistoria m.m. och typå litteraturvetenskap? eller är det de + alla dessa;
Engelska B, 100p
Filosofi A, 50p
Geografi A, 100p
Historia A, 100p
Matematik B, 50p
Moderna språk, 200p
Naturkunskap B, 100p
Psykologi A, 50p
Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation, 50p


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

men karaktärsämnena på sam kultur är väl annorlunda än det på sam sam ? där är det väl typ konst o idehistoria m.m. och typå litteraturvetenskap? eller är det de + alla dessa;

De kurser du räknade upp tillhör karaktärsämnena och de läser man på alla inriktningar på samhällsvetenskapsprogrammet.

Alltså läser man de kurserna plus Historia B, Kultur- och idéhistoria, Litteratur och litteraturvetenskap, Religionskunskap B samt Staden och framtiden på sam-kultur.


   
SvaraCitera