Aviseringar
Rensa alla

Vilken linje??


Ämnesstartare

Capture:

Alltså läser man de kurserna plus Historia B, Kultur- och idéhistoria, Litteratur och litteraturvetenskap, Religionskunskap B samt Staden och framtiden på sam-kultur.

ok


   
SvaraCitera

Fick aldrig läsa filosofi på gymnasiet.[sad]


   
SvaraCitera

ESTET! 😀


   
SvaraCitera

hästpojken:

estet läser också matte b [confused] rätt säker på det iaf

esteter läser MaB ja, MaC kan man välja till. Brukar oftast kunna lägge till C-kursen iaf. Men B läser man.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

jo, fast estet läser en del "flumkurser" medan samhälle läser typ historia b, matte b och sådana saker

flumkurser? syftar du på typ kultur- och idéhistoria samt nutida konst? inga flumkurser, de är relevanta till programmet man valt. är man intresserad av bild och musik vill man ofta veta mer om uppkomsten till dagens bild och musik, vart grunderna ligger och dess historia. precis som att sam oftast vill veta mer om "allmän historia" och läser HiB.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Går Estet - Konst och design (vilket är liknande estet - bild, fast med mer design), har gått en termin och gillar det. Men bara så du vet är det intagningsprov, så du får ju vara någorlunda bra på bild om du ska komma in.


   
SvaraCitera

Nightingale:

flumkurser?

med flumkurser menar jag kurser som inte kommer ge dig någon jävla behörighet någonstans.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

med flumkurser menar jag kurser som inte kommer ge dig någon jävla behörighet någonstans.

kanske inte behörighet i just att du behöver den och den kursen för att komma in - men det kan vara en bra kunskap om man väljer att läsa vidare på konsthögskola. jag går estet - men valde bort kultur- och idéhistoria. jag kommer inte fortsätta inom bild och formgivning senare mer än för personligt bruk och valde istället till psykologi.


   
SvaraCitera

Insert name here:

Men bara så du vet är det intagningsprov, så du får ju vara någorlunda bra på bild om du ska komma in.

de skolor jag vet tror jag inte har intagningsprov på bildestet, iofs är det inga höjdarskolor heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta för guds skull inte media. Du lär dig i princip inget och det slutar med att du får samma jobb som dom som ej har genomfört en gymnasieutbildning har.

Satsa på sam-kultur. Har hört många positiva saker om den linjen, så länge du tar ett seriöst gymnasium. Om du är duktig på att rita eller bara gillar att fota så välj estet.

Så länge du tar det du tycker är kul kommer dina 3 år att flyga förbi.


   
SvaraCitera

Det beror väl på vad du tänkt att jobba med i framtiden?
Jag tycker personligen att du ska satsa på en linje som har ett brett "utbud" (eller vad man ska säga ...). Sam-sam, t.ex., har behörighet till mer eller mindre alla linjer om du ska läsa vidare på högskola senare, likaså natur.

Men som sagt. Det beror nog på vad du tycker är kul, vad du vill läsa och om du vill plugga vidare efter gymnasiet. [smile]


   
SvaraCitera

Ta non ba!

Köör Bah! [y]


   
SvaraCitera

absolut sam-kultur, bredare linje och lite mer fokus på icke-flum kurser så du förhoppningsvis slipper läsa in fler kurser efter gymnasiet.


   
SvaraCitera

Capture:

Sen får du väl fundera på huruvida du känner att du behöver få arbeta praktiskt i skolan eller inte, då det på samhälls i stort sett inte är något sådant alls.

på samhäll ekonomi är det väldigt mycket praktiskt...


   
SvaraCitera

Tycker att du borde gå sam. Om du sedan vill inrikta dig på kultur eller något annat så vill jag minnas att det inte bestäms förrän i ettan ändå?


   
SvaraCitera