Aviseringar
Rensa alla

Vilken linje på gymnasiet har vanligtvis bäst sammanhållning i klassen?


Ämnesstartare

Vilken gymnasie-linje av alla som finns tror ni har bäst sammanhållning i klassen? Detta är ju grov generalisering men linjen man väljer speglar ju faktiskt en del av en själv som person, alltså kan ju det även påverka hur klassen är.

Av min egna lilla erfarenhet i dessa månader då jag gått i omvårdnad så tycker jag att IT och Omvårdnad ([cute]) verkar ha bra klasser för det mesta.

Omvårdnad brukar ju ofta ha små klasser eftersom det inte är en populär linje (vi har tillexempel bara två omvårdnadsklasser i 1an om man tittar på hela Västerås och även ett special-omvårdnads linje) och det är oftast bara 2-3 killar i klassen. Alla verkar helt enkelt trivas väldigt bra och klassen verkar ha bra sammanhållning där.
IT personer verkar också ha väldigt bra klasser eftersom de delar samma intresse. Min kompis går på ett gymnasie med bara IT elever och de antar liksom att alla spelar wow vilket låter ganska kul. 😛 Han pratar typ med alla på hela skolan.

Estet verkar också ha bra klasser efter IT och omvårdnad.

SP tycker jag verkar vara klasserna som är mest splittrade. Jag vet folk som inte har pratat med nästan någon annan i klassen förutom deras 4 vänner. De verkar helt enkelt vara väldigt splittrade klasser mot alla de andra.

Detta är som jag sa inte sant för alla klasser i alla linjer men om man ska generalisera så tycker jag det verkar som det.

Vad tycker alla ni andra? [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

I min klass (SP) hade de buntat ihop 32 järnviljor som inte någon vek sig till förmån för en annan. Kan ju säga att stridens hetta var snarare regel än undantag i den klassen. Åtminstone i ettan och tvåan. I trean var det lugnt, kanske beroende på att vi knappt hade några lektioner ihop.

Sammanhållning? Jotack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

IT

IT är nog mest "givmilda" då du kan vara precis som du är, ingen bryr sig då de är lika fördjävliga de också. Ja jag går IT ^^


   
SvaraCitera

De där pajaserna på Estet verkar vara rätt sammansvetsade...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På estet programet går det lustiga människor. Själv går jag på TE och där kan man hitta wow nördar och vanliga människor.
Jag anser mig själv som en estet, för att: jag älskar musik mer än matte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

I min klass (SP) hade de buntat ihop 32 järnviljor som inte någon vek sig till förmån för en annan. Kan ju säga att stridens hetta var snarare regel än undantag i den klassen. Åtminstone i ettan och tvåan. I trean var det lugnt, kanske beroende på att vi knappt hade några lektioner ihop.

Aj då, det låter inte roligt. Så du håller med mig?

ankzor:

IT är nog mest "givmilda" då du kan vara precis som du är, ingen bryr sig då de är lika fördjävliga de också. Ja jag går IT ^^

Precis! Jag tycker det verkar vara jätte roligt på det sättet. De flesta där verkar acceptera i princip allt.

Rivethead:

De där pajaserna på Estet verkar vara rätt sammansvetsade...

Yess, jag håller med (kanske inte med att det är pajaser men ändå).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror nog också IT. Omvårdnad tycker jag inte verkar ha så bra sammanhållning, verkar vara rätt många olika stereotyper som går där. Bygg och el verkar också vara rätt bra tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Aj då, det låter inte roligt.

Det finns säkert värre klasser.

Tennsoldaten:

Så du håller med mig?

Mja, jag beskrev mer bara just hur det var i min klass. Har varken lagt ner tid eller engagemang för att bilda mig en egen uppfattning om frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samhäll och sen natur är nog sämst sammanhållning tror jag. Eller kanske typ mode grejsemojs, massa ytliga tjejer som bråkar hela tiden, usch.


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

(kanske inte med att det är pajaser men ändå)

varför inte? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Båda teknikklasserna jag gick i (olika skolor) var extremt bra sammanhållning i, dock ingick inte jag där men ändå. 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rivethead:

De där pajaserna på Estet verkar vara rätt sammansvetsade...

inte den klassen jag gick i iaf. var starka grupperingar och stark hierarki. var skitensam hela gymnasiet pga av alla jävla häxor som gick i min klass och frös ut en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

oftast bara 2-3 killar i klassen.

stor del tjejer lär bli mycket bråk.

Tennsoldaten:

generalisera

de flesta klasser splittras fort som fan och håller inte i längden.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

var skitensam hela gymnasiet pga av alla jävla häxor som gick i min klass och frös ut en.

häxorna kanske noterade vilka enorma begränsningar du hade, och genom att frysa ut dig så skulle du hoppa av gymnasiet för att slippa ödsla tid i onödan? bara en teori, signerad rivethead [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Bygg och el verkar också vara rätt bra tycker jag.

Bygg och el tycker jag verkar vara jättebråkiga! 😛 El har jag faktist inte sett något bra exempel av alls och de som väljer den linjen här var typ de som inte var de snällaste i grundskolan.

z i n:

Omvårdnad tycker jag inte verkar ha så bra sammanhållning, verkar vara rätt många olika stereotyper som går där.

variabel:

stor del tjejer lär bli mycket bråk.

Jag håller inte med ! I grundskolan skulle det troligen bli väldigt mycket bråk men jag har inte sett det någonstans i årskurs 1 - 2 - 3 här iallafall. Jag tror det går bättre med en klass med majoriteten tjejer än killar. De var många i min klass som sa det att de känner sig tryggare att prata inför klassen och så därför oftast när någon stör eller hånar en så är det killar i gängen och så. Jag tror absolut på att det är lättare att jobba i en grupp eller så på omvårdnad eller IT än på till exempel SP.

Det kan ju förstås vara skillnad mellan olika kommuner men här tycker jag omvårdnad har väldigt bra klasser (de som söker är oftast engagerade. Det finns ju de som kommer in för de låga betygen men de flesta byter).

Rivethead:

varför inte? [rolleyes]

Hehe, tycker de verkar vara väldigt schysta där men du kanske har rätt att de är pajaser eller vad man ska kalla de fast jag tycker det inte är något fel bara bra. Man ser ju oftast om någon går i estet eller inte. [crazy]

SilentScream:

Båda teknikklasserna jag gick i (olika skolor) var extremt bra sammanhållning i, dock ingick inte jag där men ändå. 😀

I de engagerade klasserna så verkar det ha väldigt bra klasser ! Vi har ett gymnasie där man behöver 225 poäng + för att komma in i teknik. Där verkar de ha väldigt bra sammanhållning. I de med lägre poäng så är jag dock inte så säker. =/

Matilda1988:

inte den klassen jag gick i iaf. var starka grupperingar och stark hierarki. var skitensam hela gymnasiet pga av alla jävla häxor som gick i min klass och frös ut en.

Usch låter inte kul.[n] Hoppas du klarade dig bra igenom det iallafall. Det här är ju generalisering så självklart är det inte så hela tiden (eller oftast).


   
SvaraCitera