Aviseringar
Rensa alla

Vilken linje på gymnasiet har vanligtvis bäst sammanhållning i klassen?


Ämnesstartare

Äh fan, killar är bättre på att hålla sams än tjejer tycker jag. Tjejer ska hålla på och smågnabba hela tiden medan killar gör upp en gång och så är det bra sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

stor del tjejer lär bli mycket bråk.

Det där vill jag gärna kommentera. I min högstadieklass var vi enbart tjejer och jag tror aldrig att jag aldrig har varit i en så stor grupp där alla varit så sammansvetsade och så bundis med varandra som vi var. Stämningen var minst sagt underbar, jag har aldrig trivts så bra i någon annan klass som jag gått i.

När jag sedan kom till gymnasiet fick jag en smärre chock - där var det kollektiv pajkastning 24/7. Och i den klassen var det nästan lika många tjejer som killar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

stor del tjejer lär bli mycket bråk.

det där kanske inte stämmer grabben


   
SvaraCitera
smisk

Går sam-estet, och vi är mest tjejer (8 killar och 20 tjejer typ) och vi har världens sammanhållning. Men inte ha hamnat i en bättre klass. [love]


   
SvaraCitera
Hail
 Hail

Omvårdnad. I alla fall på våran skola var omvårdnadstjejerna sär så de höll ihop rätt bra.


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

Vad tycker alla ni andra? [smile]

Skulle tippa på att de som går specialutformade program tex NV räddning har en fin sammanhållning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte samhäll. där e alla så olika. ingen vet va den vill göra, typ. men ja vet inte, jag går ju inte dt ens, ha ha .... ;P


   
SvaraCitera

Estet och Hotell/Restaurang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går SP och min klass är lika splittrad som kristallglas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte IV i alla fall (mmm det borde ju du veta. Nej, jag bara antar. Sluta med det då. MEnfjsdkfs)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj, det verkar ju faktiskt stämma rätt bra detta, hehe.

alltforingenting:

Hotell/Restaurang.

Det kan vara sant ! Jag har inte sett så många hotell/resturang klasser men det låter korrekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att det har en del med klassens storlek och diversitet att göra. I en stor klass är det svårare att lära känna alla eftersom man når en mättnadsgrad nånstans vid kanske 40-50 pers. Jag lärde mig tex inte ens namnen på alla 140 eleverna i min klass på högskolan, även om jag kände igen de flesta till utseendet.

Om det dessutom finns många bland alla dessa elever som känns "främmande" på något sätt, tex genom klädstil eller allmänt första intryck, kanske man inte riktigt kommer sig för att prata ordentligt med eller lära känna dessa. Då blir det grupperingar som är rätt svåra att träda in i efter att de har slutit sig.

I mindre grupper är sannolikheten större att det blir en bättre sammanhållning om det råkar hamna elever som connectar hyfsat väl till varandra i samma klass. Om inte, märks det nog också tydligare i små grupper om sammanhållningen är riktigt dålig. Själv har jag svårt att tro att det har med ämnesvalet att göra, även om man kanske kan tänka sig att mer allmänna klasser såsom samhäll eller natur har en sämre sammanhållning eftersom de täcker upp en så stor intressesfär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är nästan ensam kille i min klass (den andra skolkar alltid), jag pratar typ inte med någon av de andra.. 23 eller hur många de nu är.

Jay!

Hantverk.

Jag vill bara gnälla lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Estet - bild är bäst [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

IT är nog mest "givmilda" då du kan vara precis som du är, ingen bryr sig då de är lika fördjävliga de också. Ja jag går IT ^^

Håller inte med. Jag gick El/Data och det var minst lika mycket press där som någon annanstans. Vi hade väl fyra-fem olika grupperingar, och så några personer som inte hörde hemma någonstans.


   
SvaraCitera