Aviseringar
Rensa alla

Vilken religion tillhör du?


Ämnesstartare

sarandaa:

Jag är atesist. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Netherlick:

prove me wrong, bitches

[badgrin]


   
SvaraCitera
Åtta

sarandaa:

Jag är atesist. (Du röstade på detta alternativ)

xsaosinx:

Den enda anledningen till att jag känner mig dum om jag kallar mig för ateist är att jag ju inte kan bevisa att de inte finns.

Tror du att världen skapades genom att en osynlig drake (som nu befinner sig i omloppsbana kring jorden) kissade ut den? Om inte, känner du dig dum som påstår att så inte är fallet, trots att du inte kan bevisa det? [no-no] Man måste inte kunna motbevisa alla påståenden bara för att inte tro på dem.


   
SvaraCitera

sarandaa:

Jag är atesist. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

sarandaa:

Islam (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Åtta:

Man måste inte kunna motbevisa alla påståenden bara för att inte tro på dem.

Men betyder inte ateism ordagrant att man vet att Gud ej existerar?

Tror personligen att sannolikheten för att det finns en gud är 0% eller i alla fall nära 0. Känns bara så otroligt ologiskt.


   
SvaraCitera

BevaraSverigeSvenskt:

Jag anser för övrigt att Sverige ska förbli ett kristet land.

Du har fel [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

xsaosinx:

Men betyder inte ateism ordagrant att man vet att Gud ej existerar?

Beror på vilken definition man använder. Enligt vissa så betyder det att man vet att det inte finns några gudar eller högre makter. Enligt andra betyder det att man inte har någon tro till gudar eller högre makter.


   
SvaraCitera

Åtta:

Beror på vilken definition man använder. Enligt vissa så betyder det att man vet att det inte finns några gudar eller högre makter. Enligt andra betyder det att man inte har någon tro till gudar eller högre makter.

Jo, förstås. Brukar själv utgå ifrån att man kan vara stark eller svag ateist där stark är den som vet att det ej finns en Gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sarandaa:

Kristendom (Du röstade på detta alternativ)

Döpt och konfirmerad och gift inom katolska kyrkan. Dock inte aktiv inom kyrkan på något sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sarandaa:

Kristendom (Du röstade på detta alternativ)

Döpt, konfirmerad och utbildar mig till konfaledare.
Dock tror jag personligen på Sankt Paul's kyrkas tro mer än den protestantiska 🙂


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Men betyder inte ateism ordagrant att man vet att Gud ej existerar?

Nej, det betyder att man tror att det inte existerar någon slags gud överhuvudtaget.

Om en ateist skulle säga att han vet att gud inte existerar så skulle han vara korkad. Han kan säga att han vet att gud förmodligen inte existerar, eller att guds existens är otrolig, men att säga att han vet det skulle vara ren och skär lögn då det inte finns några som helst bevis på att det inte skulle finnas gudar.


   
SvaraCitera

sarandaa:

Kristendom (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Kouki:

Dock tror jag personligen på Sankt Paul's kyrkas tro mer än den protestantiska 🙂

http://www.kyrktorget.se/stpaul.metodistkyrka ?
Menar du den så är det ju definitivt protestantisk tro, i och med att den är metodistisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Menar du den så är det ju definitivt protestantisk tro, i och med att den är metodistisk.

Inte den 🙂 har ingen länk direkt till dem. Deras kvarter är i GB så...


   
SvaraCitera