Aviseringar
Rensa alla

Vilken router bör jag skaffa? + andra frågor


Ämnesstartare

Tja, jag har Bredbandbolagets 100mbit uppkoppling och hade tänkt skaffa en router nu!
Jag gick in på Webhallen och märkte att de hade en D-link router kampanj på gång och jag tänkte fråga ifall jag bör köpa någon av dessa?
http://www.webhallen.c​om/list_group.php?avd=3&group=1176

En av dem har te x 54mbps men om jag har förstått det rätt så är det för lågt right?

Ett par andra frågor jag har är också:
Om jag har en router, kommer personer i andra lägenheter kunna ha bra mottagning? (för det vill man ju helst inte...även fast man har lösenord o så...)

Hur är det med störningar? Hur mycket behövs det för att man ska försämrad prestanda? Samma sak här, kommer andra lägenheters apparater påverka?

Hur vet man ifall ens PC stödjer trådlöst?

Hur är det med "privacy"? Kan någon typ "fiska" upp information om vad jag gör på något sätt? :p

Tack!


   
Citera

Ooo1ooO:

Om jag har en router, kommer personer i andra lägenheter kunna ha bra mottagning?

Möjligt, jag vet många som använder nätverk från närliggande lägenheter. Och kom ihåg att använda wpa/wpa2 med ett starkt lösen, så långt som möjligt för att förhindra att obehöriga får tillträde till nätverket.

Ooo1ooO:

Hur är det med störningar?

Det brukar inte vara nåt problem vad jag vet, får du problem med störningar så kan du byta frekvens i routern inställningar.

Ooo1ooO:

Hur vet man ifall ens PC stödjer trådlöst?

Det är svårt för oss att veta om du har ett trådlöst nätverkskort i din dator. Till att börja med, är den stationär? Isf syns troligen en antenn på baksidan ifall det har trådlöst nätverk.
Har du en nyare bärbar bör den ha trådlöst inbyggt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ooo1ooO:

Hur är det med "privacy"? Kan någon typ "fiska" upp information om vad jag gör på något sätt? :p

Ja, med tanke på att folk ständigt kommer kunna vara nära ditt nätverk så finns risken, därför är en vettig kryptering viktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

med, är den stationär? Isf syns troligen en antenn på baksidan ifall det har trådlöst nätverk.

Yup, stationär.
Ser ingen antenn... 🙁

Skulle man kunna ta och köpa en router och koppla in en ethernet sladd mellan routern och PCn? Alltså,så att man har ett trådlöst nätverk för PS3, bärbar dator medan man har "vanlig" uppkoppling till stationära?


   
SvaraCitera

En dyr jävel.

Annars dör de alltid av torrents [cool][rolleyes]


   
SvaraCitera

Ooo1ooO:

Skulle man kunna ta och köpa en router och koppla in en ethernet sladd mellan routern och PCn? Alltså,så att man har ett trådlöst nätverk för PS3, bärbar dator medan man har "vanlig" uppkoppling till stationära?

Ja, köp en router som har både ethernet och wifi så ska det funka alldeles utmärkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LillMonstret:

En dyr jävel.

Annars dör de alltid av torrents [cool][rolleyes]

Intressant sagt, tyvärr så vet jag ärligt talat inte om du är seriöst eller inte. På vilket sätt påverkas den av torrents?

Hittade lite:
"BT (BitTorrent) clients can overwhelm your router and cause it to lose its Internet connection, so decrease the number of allowable connections."

Gäller detta dock även om man har ethernet uppkoppling mellan pcn o routern eller gäller det här bara den trådlösa delen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja, köp en router som har både ethernet och wifi så ska det funka alldeles utmärkt.

Utmärkt, tack! ^^


   
SvaraCitera

Ooo1ooO:

På vilket sätt påverkas den av torrents?

torrents har en tendens att "strypa" routrar.

Vi har bytit ut 2 redan för att pappa snålar med dem. [n]

En 500-600+ lär du lägga ut minst.

annars får du bara skit.


   
SvaraCitera

LillMonstret:

torrents har en tendens att "strypa" routrar.

Aldrig hört talas om, jag har två olika routrar, en kostade 199kr den andra fick jag gratis, och jag har nog tankat ett anatal TB över torrent med dom. Vad menar du med "stypa" ?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Vad menar du med "stypa" ?

De stryper internetet permanent.

Jag märkte inget själv, men mina föräldrars dator (som också kör på samma router) segade ner som in i helvete.

Å min brorsa är kan sånt (utbildad datatekniker) så han förklarade att routrar har en tendens att strypa hastigheten.


   
SvaraCitera

LillMonstret:

Å min brorsa är kan sånt (utbildad datatekniker) så han förklarade att routrar har en tendens att strypa hastigheten.

Vem är inte utbildad datortekniker? xD
Så din router har en maxgräns för hur många uppkopplingar den klarar av på en gång? Vet inte vad min ligger på men nog har man haft ca 7-800 peers. Jag tror att du har haft otur helt enkelt, man ska inte behöva köpa en dyr router bara för att använda torrents.

LillMonstret:

De stryper internetet permanent.

Menar du att de andra inte kan surfa? Det beror möjligen på uppladdning? Uppladdning har en tendens att snabbt dra ner nerladdningshastigheten om den bottnas.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Så din router har en maxgräns för hur många uppkopplingar den klarar av på en gång?

aristoteles:

Menar du att de andra inte kan surfa? Det beror möjligen på uppladdning? Uppladdning har en tendens att snabbt dra ner nerladdningshastigheten om den bottnas.

Asså, Internetet blev slött även om man inte laddade ner eller laddade upp.


   
SvaraCitera

LillMonstret:

Asså, Internetet blev slött även om man inte laddade ner eller laddade upp.

Provade du att uppgrade firmware?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja, köp en router som har både ethernet och wifi så ska det funka alldeles utmärkt.

Angående detta:

Är detta vad vi talar om?
"Inbyggd 4-portars 10/100Mbps switch med Auto MDI/X "


   
SvaraCitera

aristoteles:

Provade du att uppgrade firmware?

Jupp.


   
SvaraCitera