Aviseringar
Rensa alla

Vilken stad kommer du ifrån? Vilket landskap? Hur är det att bo där?


Ämnesstartare

Jag skulle fortfarande vilja ha någon form av forum där folk kan skriva om sin stad, stadsdel, landskap och dylikt. Beskriva sin miljö och sina upplevelser av den. Men tills vi har det får denna tråden duga. [party]

Edit: Ni får beskriva både var ni är ifrån och var ni bor nu, välj ena eller kör på båda. Ju mer text desto roligare. 🙂

ÄNDRAT 2010-11-28 19:00
EDIT 2: Använd gärna tråden till frågor om ett visst landskap/en stad/en stadsdel/osv. också! Förhoppningsvis kan någon därifrån svara!


   
Citera
Ämnesstartare

Jag kommer från Dalarna som ligger tvåa i klamydiastatistiken och är fullt av semi-alkade gubbar, volvo 740 och döda bruksorter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

botkyrka, "kommunen är känd som en mångkulturell kommun och av invånarna har 50,8 procent utländsk bakgrund och 35,2 procent är utrikes födda, vilket är högst bland kommunerna i Stockholms län och endast jämförbart med Haparanda kommun." wikipedia [love]

jag trivs väldigt bra. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är från Lund. Mestadels uppväxt i ett mellanting mellan en by och en förort utanför staden, men även bott i en mer "stadsdelsförort" närmare staden. Just nu bor jag inne i Lund.

Jag gillar staden, fast allt bli dyrare hela tiden. Det är en väldigt gentrifierad stad. Särskilt i stadskärnan, men även förorterna håller på att fördyras. Finns t.ex. planer på att ta bort Botulfsplatsen, en slags knytpunkt i mitten av staden där många bussar stannar. En av de få kollektiva ytorna som finns kvar där man stöter på människor man inte träffat på länge. Vi börjar även få en helt egen gata för mäklarna i staden, det har flyttat in tre st mäklarfirmor på Östra Mårtensgatan. Mäklarna är förmodligen de som tjänat mest på den skyhöga bostadsbristen vi också har, den gör att de kan driva upp sina priser rejält.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Mestadels uppväxt i ett mellanting mellan en by och en förort utanför staden, men även bott i en mer "stadsdelsförort" närmare staden. Just nu bor jag inne i Lund.

vart någonstans, dalby, gunnesbo?

är från vänersborg, västra götaland. har fått för mig att det är en ganska så "vanlig" stad om ca 20 000 invånare i själva "staden", och ungefär det dubbla med alla små-hålor som ligger belägna runt om staden.

tyvärr har hela kommunens ekonomi gått käpprätt åt helvete efter att politikerna som styrde under förra mandatperioden spenderade mer pengar än som fanns på att bygga en bandyarena, mest för sin egen njutnings skull. det som skulle utmärka vänersborg från andra städer är möjligen hur många pizzerior per capita det finns, det känns som att det i ungefär varannan företagslokal huserar en pizzeria.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

vart någonstans, dalby, gunnesbo?

PM:ar. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är ifrån Helsingfors, Nyland. Här är det asbra att bo. Behöver inte tro att jag ibland hamnat i fel land, som typ Irak eller något. [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bor i örebro län och har alltid gjort. dock aldrig i själva staden, utan i ett litet samhälle ca 6,5 mil från örebro. samhället ligger i västra götaland men hör ändå till örebro län, brukar ändå säga att jag bor i närke eftersom jag förknippar örebro med närke [tard]

bor ca 600 människor i samhället där jag har växt upp. trevligt ställe med låg brottslighet etc. finns en Ica-butik och en bensinmack som numer bara består av bensinpumpar eftersom själva kiosken/gatuköket gick i konkurs, tråkigt tråkigt tråkigt eftersom det var det enda stället som var öppet till kl 21 varje dag [sad] Ica är som längst öppet till kl 19 och som kortast öppet till kl 13...

finns knappt heller några förbindelser om man vill till andra ställen. man kan åka swebus till örebro om man vill, den bussen går två gånger om dagen (typ kl 13 och kl 17). på veckorna kan man åka länsbuss till ett annat samhälle för att sedan ta tåg till örebro om man vill. länsbussarna går dock endast dessa tider:
Mån-Fre: 06.35 (även 07.30 om det är skoldag), 16.35 (samt 15.25 om det är skoldag)
ganska crappy alltså. därför är jag aldrig där. hehehe. skulle dock älska stället på riktigt om det fanns fler förbindelser.
[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kommer från uddevalla. sämsta och tråkigaste staden på jorden, alla här är tråkiga. enda bra är att jag bor 1 timme fårn göteborg så man kan iaf dra dit under helger och så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bor i en DMZ i Stockholm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

gunnesbo?

gunnesbo är en stadsdel din jävla student!!!!! bara för att du råkar bo en kilometer närmare stadskärnan så ger inte det dig rätt att jämföra gunnesbo med dalby!!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

gunnesbo är en stadsdel din jävla student!!!!! bara för att du råkar bo en kilometer närmare stadskärnan så ger inte det dig rätt att jämföra gunnesbo med dalby!!!!!!!

Ägd. [cool]


   
SvaraCitera

iosib:

gunnesbo är en stadsdel din jävla student!!!!! bara för att du råkar bo en kilometer närmare stadkärnan så ger inte det dig rätt att jämföra gunnesbo med dalby!!!!!!!

jag menade dalby, ursäkta. allt heter ju samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

* Tyresö centrum i nordväst – bestående av cirka 2-8 våningar höga flerbostadshus, radhus och villor, samt några industriområden. Här ligger även kommuncentrumet Tyresö centrum.
* Trollbäcken ligger i väst – består nästan uteslutande av villabebyggelse.
* Tyresö strand, tidigare benämnt Gamla Tyresö ligger i öst – bestående av villor, parhus och radhus. Här är även Tyresö slott och Tyresö kyrka från 1600-talet belägna.
* Östra Tyresö ligger i sydost och är en del av Tyresös innerskärgård och till stor del bebyggd med fritidshus av vilka en stor del har omvandlats till åretruntboende under de senaste decennierna.
* Tyresta nationalpark och naturreservat som ligger I syd är ett stort naturmarksområde, till stor del gammelskog som till hälften är beläget i Tyresö kommun och till andra hälften i Haninge kommun. Området upphöjdes till nationalpark respektive naturreservat 1993 tillsammans med Hammarbergets naturreservat. Delar av området är riksintresse för naturvården.

Kände att Wikipedia kan sin grej, typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bor där det finns ETT gatuljus.


   
SvaraCitera