Aviseringar
Rensa alla

Vilket alternativ är bäst?


time
 time
Ämnesstartare

(återigen förvånas jag över att vi inte har ett forum för fotografering, eller är det jag som är blind? nåväl.)

Som de flesta redan vet eftersom jag har skapat cirka femtioelva trådar om ämnet, så är jag en inte-så-stolt ägare av en Canon 40D som jag inte är särskilt nöjd med. Jag tycker inte att jag utvecklas alls med den och är inte heller nöjd med hur bilderna blir. Däremot har jag blivit väldigt impad varje gång jag fått låna min lillasysters Nikon (hon har en D60).

Jag har funderat lite grann nu på hur jag ska gå tillväga för att kunna hitta kärleken till fotograferandet igen, för det är helt puts väck just nu.

Mina alternativ är skrota Canon, köpa Nikon D90 och lägga till följande objektiv:

Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR
Nikon 50/1.8
och Nikon Nikkor 35mm f/1.4 AI-s.

Det andra alternativet är att låta min Canon hänga kvar ett tag och inhandla motsvarigheten till Nikon Nikkor 35mm f/1.4 AI-s.

Vad bör jag göra? [sad] OBS: Strunta i vad som är bäst ekonomiskt. Nu tänker jag BARA på vad som är bäst för mig som fotograf.

Synpunkter gällande mitt val av objektiv tas också emot tacksamt. [cute]

ÄNDRAT 2010-10-17 23:06

ÄNDRAT 2010-10-17 23:07
OBS OBS OBS!
Nu handlar inte tråden om Canon vs Nikon längre, utan om Nikon D90 vs Nikon D7000. Hjälp mig välja! [blush][love]


   
Citera

cannon är skit nikkon är bäst 🙂


   
SvaraCitera

tycker Canon är enklare att använda än nikon så behåll den


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

OF 5:

tycker Canon är enklare att använda än nikon så behåll den

Jag tycker inte det är nån skillnad vad gäller användningen. Nikon kanske är lite mer opraktisk, det är alltid jättelätt att ändra ISO och övriga inställningar på Canon, men kvalitén på bilderna tycker jag väger upp det rätt rejält.

Men jag vet inte. Riktigt.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Köra stort på Nikon (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Känner du att du ej utvecklas med din ska du ju självklart satsa på en ny! Äger en Nikon D5000 som jag älskar [love] Gillar nikons enkelhet.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Idoufe:

Äger en Nikon D5000 som jag älskar

Tittade på den men fick lite panik när jag såg att kamerahuset inte hade AF. 🙁 Inte för att jag ogillar att fota manuellt men för att jag vill kunna ha alternativet att fota automatiskt precis när jag känner för det. Ibland är man lite lat [blush]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Tittade på den men fick lite panik när jag såg att kamerahuset inte hade AF. 🙁 Inte för att jag ogillar att fota manuellt men för att jag vill kunna ha alternativet att fota automatiskt precis när jag känner för det. Ibland är man lite lat

Aw! Förstår vad du menar dock. Gillar den för priset, LV och den vridbara skärmen då den är mycket praktisk om man ska fota någonting från marken eller konstiga vinklar. Är då bara att köra på LV och kolla så [blush]


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Idoufe:

den vridbara skärmen

...hade inte varit helt fel!

Hatar att man måste betala flera tusen kronor extra för en filmfunktion som man ändå inte kommer använda. Åtminstone inte jag. Tycker att Nikon skulle kunna lansera en kamera som är lika bra som D90 men utan filmfunktion så priset kunde bli lite mer studentvänligt [sad]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Hatar att man måste betala flera tusen kronor extra för en filmfunktion som man ändå inte kommer använda. Åtminstone inte jag. Tycker att Nikon skulle kunna lansera en kamera som är lika bra som D90 men utan filmfunktion så priset kunde bli lite mer studentvänligt

Jajo, kan förstå att det är drygt! Brukar använda min ibland på tävlingar som småsyskon är med på och så, samt gillar att ha den ifall det skulle behövas eller viljas.


   
SvaraCitera

Meh, det låter som att du bara borde testa en ny nikon helt enkelt. okej det är mycket pengar, men du överväger ju det så go for it.


   
SvaraCitera

[dryg]Annars kan du ju skaffa/utveckla talang istället och sluta tro att dina skills och att ditt intresse sitter i vilken utrustning du har.[/dryg]

[crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Penstrokes:

[dryg]Annars kan du ju skaffa/utveckla talang istället och sluta tro att dina skills och att ditt intresse sitter i vilken utrustning du har.[/dryg]

Jag tror inte att min talang sitter i vad jag har för utrustning, det är som att säga att bra böcker skrivs av författare som äger riktigt lyxiga skrivmaskiner. Däremot kan både intresset och passionen för fotografering falna då man inte utvecklas med den utrustning man har.

Har inte ens nämnt talang eller liknande så nu var du tyvärr dryg helt i onödan. [y]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Har inte ens nämnt talang eller liknande så nu var du tyvärr dryg helt i onödan. [y]

Klart jag var. Det var därför jag markerade det med [dryg]. Jag hyser inga illusioner om att jag hade en egentlig poäng. [cute]


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Penstrokes:

Det var därför jag markerade det med [dryg].

Blir ledsen när folk är dryga. Är konflikträdd och känslig.

On topiczzz: har nog bestämt mig för att köra på D90 nu! Nu gäller det bara att få tag på lite pengar när kamerahuset + de objektiv jag vill ha landar på en summa av cirka tolv tusen kronor. [cry]


   
SvaraCitera