Aviseringar
Rensa alla

Vilket antivirusprogram? Någon prövat Kaspersky, Nod32 eller likande?


Ämnesstartare

Är det någon som kan berätta vilka virusprogram ni har/haft.
Jag har tittat runt lite och är nyfiken på Kaspersky. Någon som prövat detta? Jag ska ha antivirusprogram till 2 datorer.
Min pojkvän är inne på Nod32, men jag tycker jag får så lite för pengarna.[sad]

Trojaner är mitt störta problem, får dem alltid på besök.. Har haft Norton innan för något år sedan. Men jag var alltid tvugen att formatera om datorn..[sad]

Hur fungerar programmen idag? Är det bara att klicka på en knapp så är datorn botad. Får jag ett meddelande på en gång om jag får ett virus?

Har aldrig brytt mig tidigare då jag formaterat om datorn regelbundet..
Men nu när jag börjat studera så uppstår det lite problem med att foramtera om regelbundet...
Arbetar mycket med AutoCad, photoshop och kalkyler.. Så vill inte att dessa program går förlorade om jag får virus..

Finns det något enkelt program som puttrar på av sig själv i bakgrunden? Som inte stör AutoCad.
Jag spelar inga spel med gör ganska mycket viktiga ärenden genom datorn..

Någon som kan rekommendera eventuellt andra program?[smile]


   
Citera
Ämnesstartare

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=234500

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fast det kanske inte är relevant men om du vill läsa mer om ämnet så. [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

kjhty:

Hur fungerar programmen idag? Är det bara att klicka på en knapp så är datorn botad.

Nej. Det finns en semi-klistrad tråd som förklarar det hela. Antivirusprogram fungerar endast i preventivt syfte - genom att t.ex. förhindra dig från att exekvera skadlig kod. Men när du väl har blivit infekterad så finns inget annat alternativ än att formatera om, om du vill vara säker.

Både Kaspersky och Nod32 har jag hört goda saker om. Själv använder jag på min Windows-partition ClamWin. Det är både gratis och fritt.

Oavsett vilket program du väljer så är det absolut viktigaste att du själv inte är en idiot. Det spelar absolut ingen roll vad du har för antivirusprogram om du själv är korkad nog att ladda ned och köra precis vilka filer som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antivirusprogram är överskattat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kjhty:

Någon som kan rekommendera eventuellt andra program?[smile]

Det absolut viktigaste är att du själv känner till hur du bör agera och sköta ditt system. Om du är ignorant gentemot hur ditt system fungerar så kan inte ett antivirusprogram hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Oavsett vilket program du väljer så är det absolut viktigaste att du själv inte är en idiot. Det spelar absolut ingen roll vad du har för antivirusprogram om du själv är korkad nog att ladda ned och köra precis vilka filer som helst.

Okey så kan du förklara för mig hur det kommer sig att andra människor som är mer insatta inom detta ämne har fått virus då de prövat ett nytt program?
De har haft ett program och sedan prövat ett nytt och sedan därefter ett nytt.. Wooosp så visa de sig att de nya programet har upptäckt ett virus som de tidigare programmet inte hade gett nå tecken alls på.

Påstår du att dessa personer just denna gång råka vara mer korkade? Eller kan det vara så att just det programmet kanske var mindre lämpligt? Som Mcafee ska vara ett mindre lämligt för just XP. Vilket jag har på ena datorn.

Vilka filer menar du på att jag laddar ner och kör?


   
SvaraCitera
Åtta

kjhty:

förklara för mig hur det kommer sig att andra människor som är mer insatta inom detta ämne har fått virus då de prövat ett nytt program?

Om de fått virus i och med att de laddat ned och kört ett nytt program så är det tämligen troligt att det var det programmet som var ett virus.

kjhty:

Wooosp så visa de sig att de nya programet har upptäckt ett virus som de tidigare programmet inte hade gett nå tecken alls på.

Det innebär bara att det ena programmets databas inte kände till det viruset, medan det andra programmet gjorde det. Anti-virusprogram är absolut inte värdelösa. De kan känna igen virus INNAN du kör dem, så att de aldrig får någon chans att infektera dig. Då kan det definitivt vara skillnad mellan två olika program.

kjhty:

Som Mcafee ska vara ett mindre lämligt för just XP.

Det bör inte ha någon betydelse. Enda skillnaden är väl kanske att vissa antivirusprogram kanske inte tillhandahåller några binärer för ett 10 år gammalt operativsystem.

kjhty:

Vilka filer menar du på att jag laddar ner och kör?

Jag säger inte att du nödvändigtvis gör det. Jag säger bara att det viktigaste är att man surfar smart och inte laddar ned vilken skit som helst. Är man så korkad så att man går på sånt här så spelar det ingen roll vad man har för antivirusprogram:
Image


   
SvaraCitera

använder avast
gratis är bra
el nått


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag säger inte att du nödvändigtvis gör det. Jag säger bara att det viktigaste är att man surfar smart och inte laddar ned vilken skit som helst. Är man så korkad så att man går på sånt här så spelar det ingen roll vad man har för antivirusprogram:

Men hur är det med dessa virus som man ska kunna få genom blocket och aftonbladet och liknande? Jag har fått virus eller trojaner och de har ju varit från ovannämda saker..

När jag arbetar med mina datorer gör jag inte så mycket annat än läser nyheterna kolla olika forum. Int nå spotify, facebook msn och dyl.

Borde inte ett program vara relativt "skyddande" om man "underhåller" programmet? och bortser från att klicka på liknande fönster som du bifoga?

Gah får la ta och läsa kurslitteraturen iallafall[tard]

Du råka inte kunna något om AutoCad?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

använder avast
gratis är bra
el nått

Men gratis är inte alltid bäst[wink]
Fast jag ska inte säga nå för har aldrig prövat det själv.

Vad finns det för nå fördelar med Avast då mer än att det är gratis?


   
SvaraCitera

kjhty:

Men gratis är inte alltid bäst[wink]

jo

kjhty:

Vad finns det för nå fördelar med Avast då mer än att det är gratis?

har ej fått virus vad jag vet?


   
SvaraCitera
Åtta

kjhty:

Men hur är det med dessa virus som man ska kunna få genom blocket och aftonbladet och liknande?

Det har jag aldrig hört talas om, men visst är det väl inte omöjligt.

kjhty:

Borde inte ett program vara relativt "skyddande" om man "underhåller" programmet?

Förstår inte riktigt vad du menar. Som jag sagt så kan ett antivirusprogram hindra dig från att köra ett skadligt program, vilket gör att du kan undvika att bli infekterat. Har du väl blivit infekterad så spelar det dock ingen roll vad du har för antivirusprogram eller vad det påstår sig göra. Däremot är det självklart alltid en bra idé att så snart som möjligt uppdatera sitt antivirusprogram, så att så nya virus som möjligt kan upptäckas innan du hinner köra dem.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

kjhty:

Du råka inte kunna något om AutoCad?

Absolut ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

använder avast

kjhty:

Vad finns det för nå fördelar med Avast då mer än att det är gratis?

Varnar mig när man får trojaner på vissa sidor, som jag ofta råkar ut för. Men än så länge har jag klarat mig.


   
SvaraCitera