Aviseringar
Rensa alla

Vilket elitförband är din favorit?


Venfort:

Special Air Service

Anses nog i många fall vara de skickligaste.

Venfort:

Spetsnaz

Är definitivt roligast och har det bästa namnet.
Spetzis


   
SvaraCitera

Venfort:

De är inte att leka med

Det kan jag mycket väl tänka mig, har en bekant som är Israel och gör Israeliska motsvarigheten till "Lumpen" för tillfället. Svenska militärtjänsten är som ett pass yoga i jämförelse ;d


   
SvaraCitera

Myksa:

Vaddå!? [mad]
Kom inte här och var tjejig och skeptisk när vi killar snackar om män! [no-no]

Förlåt, ni ska få imponeras av pang pang ifred [blush]


   
SvaraCitera

Venfort:

Spetsnaz (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

isola:

Förlåt, ni ska få imponeras av pang pang ifred [blush]

Bra! [smile]

*pang pang* *pangpangpang*


   
SvaraCitera

Myksa:

Bra! [smile]

*pang pang* *pangpangpang*

Mm, jag ställer lådan med plåster härinne ifall ni ramlar och gör illa er
[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

likheter finns liksom inte.

The Mossad (HaMossad leModi'in uleTafkidim Meyuchadim, Hebrew: המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים‎ - Institute for Intelligence and Special Operations). Intel, CoveOps och paramilitär verksamhet. Jo, det finns likheter.

Buddah:

Det kan jag mycket väl tänka mig, har en bekant som är Israel och gör Israeliska motsvarigheten till "Lumpen" för tillfället. Svenska militärtjänsten är som ett pass yoga i jämförelse ;d

Ja, precis! Jag har själv en kamrat vars syskon tjänstgör. Kommer inte ihåg vad brorsan gör, men systern är fallskärmsjägare. [cute]


   
SvaraCitera

Venfort:

The Mossad (HaMossad leModi'in uleTafkidim Meyuchadim, Hebrew: המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים‎ - Institute for Intelligence and Special Operations). Intel, CoveOps och paramilitär verksamhet. Jo, det finns likheter.

då mossad inte sysslar med rent militära operationer så är det väldigt tveksamt om man ens kan hitta några direkta likheter. jag menar, de andra alternativen är såvitt jag kan se (utan att läsa igenom länkar) uteslutande militära elitförband av något slag (undantaget spetsnaz, som allmänt är ett samlingsnamn för special- eller elitstyrkor överhuvudtaget, bland folk som inte pratar ryska vanligen för ryska sådana, annars fullständigt generell), då är en på det stora hela civil underrättelsetjänst mycket malplacerad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

jag menar, de andra alternativen är såvitt jag kan se (utan att läsa igenom länkar) uteslutande militära elitförband av något slag

BOPE är del av den brasilianska polisen. Men visst, annars har du rätt. Men det spelar ändå ingen roll, eftersom Mossad skickar attentatsmän över hela jorden för att starta eller förhindra militära operationer. De är en bidragande faktor till den rådande värdsordningen och de agenter de skickar ut är inga mesar. Du läser in förmycket i "förband". Sluta pmsa nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

en på det stora hela civil underrättelsetjänst mycket malplacerad.

Skillnaden är att det inte bara är en civil underrättelsetjäst. Du har lite för stor översikt med detaljer.


   
SvaraCitera

Venfort:

Men det spelar ändå ingen roll, eftersom Mossad skickar attentatsmän över hela jorden för att starta eller förhindra militära operationer

vilka militära operationer menar du att mossad deltagit i sedan dess grundande? visst, om man väljer att se på spionage, politiska mord och att dra i trådar för att förändra händelseförlopp som militära operationer, då har säkert mossad deltagit i jättemånga sådana. men det är skapligt stor skillnad på vad mossad sysslar med, och vad alla andra som står på listan sysslar med.

Venfort:

Skillnaden är att det inte bara är en civil underrättelsetjäst. Du har lite för stor översikt med detaljer.

nej, det där är ju faktiskt osanning. israels militära underrättelsetjänst heter aman, och är ansvariga för militärt underrättelsearbete. vad mossad sysslar med är inte krigsföring, det är politik.

vill du motbevisa detta så får du gärna komma med ett enda exempel där mossad deltagit i en militär aktion. om vi ska hålla oss till din mycket vaga definition så vill jag utnämna besättningen på de amerikanska, kärnvapenbestyckade ubåtarna i ohio-klassen. eller om det är för allmänt, besättningen på någon av dem. jag menar, vad har någon av grupperna i pollen att sätta emot en hagelstorm av ballistiska kärnvapenmissiler? inte mycket, tänker jag mig. och de sysslar ju, till skillnad från mossad, med militär verksamhet.


   
SvaraCitera

Spetsnaz (Du röstade på detta alternativ)

Finns ett program som heter deadliest warrior. där jämnför dom två kända krigare/styrkor med varandra och kommer fram till vilken som skulle vinna om de två möttes. Spetznas piskade gröna baskrarna där.


   
SvaraCitera

inget, men gillar den gamla romantiserade bilden av franska främlingslegionen som något man anonymt gick med i av hopplöshet för att få dö (om det någonsin varit så har jag ingen aning om)


   
SvaraCitera

isola:

Mm, jag ställer lådan med plåster härinne ifall ni ramlar och gör illa er
[smile]

Skrubbsår på knäna är något som även skulle göra hårdingarna i spetsnaz blötögda kan jag säga... [cry]


   
SvaraCitera

Galvmeister:

Finns ett program som heter deadliest warrior. där jämnför dom två kända krigare/styrkor med varandra och kommer fram till vilken som skulle vinna om de två möttes. Spetznas piskade gröna baskrarna där.

Specnaz är ett förband vars huvuduppgift är amfibisk strid (lite som våra AMF), och tränade ofta för att t.ex. landstiga i sverige. Denna "spetsnäse" hysteri som kom på 80-talet bygger på en eller flera mindre grupper inom just specnaz som var jävligt specialutbildade på sabotagestrid, lönnmord och annat jäkelskap.

Skulle alla specnaz vara så über som folk verkar tro skulle ryssland nästan fan ha en armé av supersoldater som var större än sveriges totala armé.


   
SvaraCitera