Aviseringar
Rensa alla

Vilket objektiv ger bäst resultat ikväll?


time
 time
Ämnesstartare

Hej! Är jättesent ute och känner att detta egentligen är en lite onödig tråd, men man vet ju aldrig om någon kunnig vet. Jag tänkte ta med mig min kära D90 ut på stan ikväll och fånga lite fyrverkerier på bild. Har två objektiv (35mm och kitobjektivet 18-105) och undrar nu vilket av de två som ger minst kassa resultat.

Har någon ett förslag?

Puss och kram och gott nytt år, eder förevigt, Time.


   
Citera
Ämnesetiketter

timeisrunningout:

18-105 (Du röstade på detta alternativ)

Så kan man variera sig lite och köra på 18 mm och få med lite mer än bara fyrverkerierna och sedan zomma in ordentligt och få bara fyrverkerier.

Förresten, tar du stativ med dig? Annars känns det onödigt att ens försöka. För att få riktigt snygga fyrverkeribilder vill man ju ha slutartider runt 1-3 sekunder, och är man då utan stativ blir det pannkaka av det hela. Kan ju hända att du hittar ett räcke eller något liknande att ställa kamera på om du har tur, om du ändå bestämmer dig för att skippa stativ.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Capture:

om du ändå bestämmer dig för att skippa stativ.

Har inget fungerande stativ. [sad] Men det finns gott om räcken och såna saker här i stan, så det kommer nog lösa sig!


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Men det finns gott om räcken och såna saker här i stan, så det kommer nog lösa sig!

[party]


   
SvaraCitera

Capture:

och sedan zomma in ordentligt

haha


   
SvaraCitera

[zzz]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

18-105 (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

35mm <3 (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Capture:

För att få riktigt snygga fyrverkeribilder vill man ju ha slutartider runt 1-3 sekunder,

En halv sekund skulle jag säga räcker beroende på vad man vill ta för något såklart och för det behövs bara att du typ tar ett bord och lutar mot.


   
SvaraCitera

Röstar på:

timeisrunningout:

18-105 (Du röstade på detta alternativ)

Till detta.

Vill f.ö. också ha ett 35mm, köpte ett 50mm men det var ej så smart när man ska fota små möss insåg jag sen. [sad]


   
SvaraCitera