Aviseringar
Rensa alla

Vilket parti är värst M eller SD?


Ämnesstartare

Jag säger inte att M och SD är skadliga på samma sätt. Tror de är olika, samtidigt så är det många som tycker båda är skadliga. Så frågan är, om man bara får välja mellan dessa alternativ, vilket är skadligast?


   
Citera

Jag finns nog inte: SD

de inte bara har vidriga åsikter, de normaliserar dessutom rasism


   
SvaraCitera

SD är inte det bästa partiet, inte det sämsta heller men bort med SD i detta fall, jag skulle aldrig vilja ha bort moderaterna.


   
SvaraCitera
mynona

SD kan ses som skadligt i sig självt, men eftersom SD är ett missnöjesparti så får det bara röster och makt om människor har anledning att vara missnöjda, och det får de genom den försämrade välfärd M orsakar, därmed kan jag se SD som sämre än M, men mindre skadligt, eftersom det är M som ger SD förutsättningarna att skada


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ganska likvärdiga 

men

Jag finns nog inte: SD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: M

M gör mer skada eftersom de har makt, men SD skulle göra mer skada ifall de hade samma makt som M har idag. SD är en extremversion av M:s politik och röstar som M i de flesta frågor men är dessutom ett grovt rasistiskt parti. Gränsen mellan M och SD är inte så stor som man kan tro.

SD ser t.ex. Ungern som ett föredöme och vill att Sverige ska bli mer som Ungern. Ungern regeras av Moderaternas systerparti och de samarbetar mycket. M samarbetar också med högerpartiet i Spanien som nyligen förbjudit demonstrationer, begränsat aborträtten och mer eller mindre håller på att upplösa demokratin i landet. Det är samma parti som styrde under Franco-diktaturen. Ett parti som är resten från en fascistisk diktatur ser alltså Moderaterna som sin samarbetspartner i Spanien.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: SD ser t.ex. Ungern som ett föredöme och vill att Sverige ska bli mer som Ungern. Ungern regeras av Moderaternas systerparti och de samarbetar mycket. M samarbetar också med högerpartiet i Spanien som nyligen förbjudit demonstrationer, begränsat aborträtten och mer eller mindre håller på att upplösa demokratin i landet. Det är samma parti som styrde under Franco-diktaturen. Ett parti som är resten från en fascistisk diktatur ser alltså Moderaterna som sin samarbetspartner i Spanien.

Har absolut ingenting att göra med dagens Moderaterna i Sverige. Du är verkligen desperat med dina långsökta kopplingar. Man kan lätt göra göra liknande kopplingar mellan t.ex. vänsterpartiet och deras historiska flörter med massmördare och totalitarister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: SD

Om man bortser från vilket parti som har mest makt så är SD överlägset värst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessijess:

Har absolut ingenting att göra med dagens Moderaterna i Sverige. Du är verkligen desperat med dina långsökta kopplingar. Man kan lätt göra göra liknande kopplingar mellan t.ex. vänsterpartiet och deras historiska flörter med massmördare och totalitarister.

Det är IDAG de samarbetar med partierna Ungern och Spanien. Det är idag de gör dessa saker i dessa länder. Sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Det är IDAG de samarbetar med partierna Ungern och Spanien. Det är idag de gör dessa saker i dessa länder

De samarbetar i vilken bemärkelse? De sitter i samma grupp inom EU-parlamentet men vad mer? Nej just det. V sitter ihop med gammelkommunister och Stalin-nostalgiker, för det är ju mycket bättre.


   
SvaraCitera

SD, utan tvekan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessijess:

De samarbetar i vilken bemärkelse? De sitter i samma grupp inom EU-parlamentet men vad mer? Nej just det. V sitter ihop med gammelkommunister och Stalin-nostalgiker, för det är ju mycket bättre.

Ja och det är väl helt sjukt att man sitter med partier som just nu håller på att avskaffa demokratin i sina hemländer? De har även utbyten med att de åker på möten hos varandra och liknande. Moderaterna röstade i EU-parlamentet ner Ungerresolutionen, osv.

Vad har V med något att göra? Jag är inte med i V och skiter väl i vad de sitter i för grupper. Det är M vi pratar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Går knappt att jämföra
M verkar inte gjort så bra ifrån sig de senaste åren... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Ja och det är väl helt sjukt att man sitter med partier som just nu håller på att avskaffa demokratin i sina hemländer? De har även utbyten med att de åker på möten hos varandra och liknande. Moderaterna röstade i EU-parlamentet ner Ungerresolutionen, osv.

Vad har V med något att göra? Jag är inte med i V och skiter väl i vad de sitter i för grupper. Det är M vi pratar om.

Bara poängterar att det är väldigt många fler partier än de svenska Moderaterna som sitter i en grupp i EP tillsammans med andra mer radikala partier. Med tanke på hur det politiska klimatet ser ut i de flesta europeiska länderna så är det nästan oundvikligt att det blir så oavsett vilken grupp man tillhör. T.ex. SD är ju rena mespartiet jämfört med de riktigt extrema partierna som man hittar i nästan alla andra europeiska länder. Detta har väldigt lite relevans. Ett tragiskt försök att försöka koppla Moderaterna med rasism. Ur ett europeiskt perspektiv är Moderaterna väldigt toleranta och för en mycket mer human flyktingpolitik än de flesta andra.

finmatta: M verkar inte gjort så bra ifrån sig de senaste åren...

Jasså? Vi toppar nu världens ekonomier. Skatteintäkterna ökar. Mer jobb skapas än i något annat europeiskt land, jämlikheten mellan könen ökar, vi ses som ett föregångsland och är plötsligt ett attraktivt land att etablera sig i som entreprenör till skillnad från under sossetiden. Allt detta under tidernas värsta finanskris. Fast jag förstår att om man bara läser Aftonbladet och annan rödgrön propaganda så är det lätt att missa det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: SD

Vider som har en fatal effekt på samhällsmentaliteten.


   
SvaraCitera