Aviseringar
Rensa alla

Vilket var det viktigaste slaget under ww2?


Frogeater:

Om nu inte ryssarna hade valt att invadera Berlin med det stora antalet soldater hade nog det förändrat sitationen en hel del. Man hade gett tyskarna mer tid att kunna planera en manöver och agera annorlunda med mer förberedelser och barrikadering..

Tror inte det hade gjort någon markant skillnad, mest p.g.a att Tysklands flygvapen var krossat i slutskedet så oavsett om dom befäste sina positioner så hade dom allierade bara kunnat bombat dom ännu mer än var dom gjorde innan dom gick in med fotfolket.

Det är svårt att välja ett slag som var viktigaste under WW2. Men några som kvalificerar till dom är enligt mig är För dom allierade: Slaget om Storbrittantien, Slaget om Okinawa, D-day, Slaget om Stalingrad
För axelmakterna: Operation barbarossa, Operation Market Garden, Attacken på Pearl Harbor

jag vet inte om något stort avgörande slag som italienarna vann under WW2 så om någon vet om ett där dom spelade en avgörande roll så får dom gärna PM:a vilket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej nästa som postar får bara skriva ETT förslag och det får bli det slaget jag väljer. Och driv inte med mig jag suger på historia :C Ta något som verkligen hände under ww2 och inte någon annan gång 😛


   
SvaraCitera

aekitsune:

okej nästa som postar får bara skriva ETT förslag och det får bli det slaget jag väljer. Och driv inte med mig jag suger på historia :C Ta något som verkligen hände under ww2 och inte någon annan gång 😛

Slaget om storbritanien


   
SvaraCitera

Stalingrad [bigcheers]


   
SvaraCitera

Stalingrad och förmodligen också slaget mot Storbritannien.


   
SvaraCitera

Som folk redan sagt, östfronten - operation barbarossa. Hört siffror om att 90% av tyskarnas krigsmateriel gick förlorad då, onekligen det största bakslaget.


   
SvaraCitera

Slaget i Stalingrad och i El-Alamein var viktigast för de allierade iaf.


   
SvaraCitera

Tja,

Den tyska invasionen av Polen (1939), det som startade det hela. Fast på sätt och vis så var det Japans invasion av Kina som startade det allra första (1931).

Början på slutet, D-dagen (1944).

Slutet, Slutstriden om Berlin (1945).

Pearl Harbour (1941), det som drog in USA. De hade nog dragits in ändå, men.

Slaget om Storbritannien var väl inte mycket? I så fall Stalingrad.

Bestäm själv.


   
SvaraCitera

Dunkerque


   
SvaraCitera

Stalingrad och kursk


   
SvaraCitera

passaro:

hade det blivit tvärtom så hade krigsförloppet blivit annorlunda.

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Jag tycker det är svårt att säga ett krig som hade störst betydelse under andra världskriget utan det är samlingen av hur Hitler styrde sina trupper åt alla hål istället för att lyssna på sina officerare samt att många officerare inte vågade tala om sanningen. Hade officerarna ståt för krigföringen så hade kriget slutat annorlunda. Men sedan så blev det inte direkt bättre förutsättningar för Tyskland när USA valde att kliva in i kriget och samtidigt förlora stora delar av sina trupper i Stalingrad bara för att han ville gå så fort fram. Men vi kanske ska vara glade för det. Dock så missar många att Stalin mördade fler människor och var hatad i de flesta öststaterna. Men det är ju vinnarna som skriver historian.


   
SvaraCitera

Kortleken:

Jag tycker det är svårt att säga ett krig som hade störst betydelse under andra världskriget utan det är samlingen av hur Hitler styrde sina trupper åt alla hål istället för att lyssna på sina officerare samt att många officerare inte vågade tala om sanningen. Hade officerarna ståt för krigföringen så hade kriget slutat annorlunda. Men sedan så blev det inte direkt bättre förutsättningar för Tyskland när USA valde att kliva in i kriget och samtidigt förlora stora delar av sina trupper i Stalingrad bara för att han ville gå så fort fram. Men vi kanske ska vara glade för det. Dock så missar många att Stalin mördade fler människor och var hatad i de flesta öststaterna. Men det är ju vinnarna som skriver historian.

Håller just nu på att läsa "Campaign in russia" av Leon Degrellè, där beskriver han när dom kliver in i byarna under offensiven hur folket blir överlyckliga och vågar ta fram sina kristna symboler, samt hänger upp tavlor av Adolf jämte bilderna på sina söner.


   
SvaraCitera