Aviseringar
Rensa alla

vill bestämma själv med mina pengar


Ämnesstartare

är snart om 7 månader asså  jag vill typ bestämma själv över mina pengar när jag är 18 är de inte så? brukar man göra de när man är?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Ja det kan du göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gerwheraher:
Ja det kan du göra.

o hur i helvete vet du de??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så jag kan typ ba köpa mig en mac för 18 papp utan att mina föräldrar har något att säga till om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rent juridiskt får du helt och hållet bestämma över din ekonomi när du fyller 18 år. Du får ex ta banklån utan att behöva dina föräldrars tillstånd. Santidigt kan du också bli betalningsskyldig inför Kronofogden med utmätning osv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Rent juridiskt får du helt och hållet bestämma över din ekonomi när du fyller 18 år. Du får ex ta banklån utan att behöva dina föräldrars tillstånd. Santidigt kan du också bli betalningsskyldig inför Kronofogden med utmätning osv. 

faan va naajs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men om jag vill köpa lite sjyhsta feeta kläder då  drars barnbidraget till mig för jag e ju 18 då eller har mina föräldrar de?


   
SvaraCitera

IIGonnaKillYou99:
men om jag vill köpa lite sjyhsta feeta kläder då  drars barnbidraget till mig för jag e ju 18 då eller har mina föräldrar de?

Du får inte barnbidrag om du är 18 men du får studiebidrag om du går i skola och ja jag tror det kommer dras till dig när du blir 18


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lilla Trollungen:

Du får inte barnbidrag om du är 18 men du får studiebidrag om du går i skola och ja jag tror det kommer dras till dig när du blir 18

Om han fixar ett bankkonto då da


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:

Om han fixar ett bankkonto då da

ja ska få ett mastercard kort nästa år


   
SvaraCitera

Det beror på om/när du blir myndig. I regel blir man det när man fyller arton år. I vissa fall så kan det taga längre tid, eller att man inte alls blir myndig, beroende på situationer och så.
Se; FörvaltarskapOmyndigförklaring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99:

ja ska få ett mastercard kort nästa år

lyckligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crysilis:
Det beror på om/när du blir myndig. I regel blir man det när man fyller arton år. I vissa fall så kan det taga längre tid, eller att man inte alls blir myndig, beroende på situationer och så.
Se; FörvaltarskapOmyndigförklaring.

och varför skulle jag inte bli myndig för? trams!!


   
SvaraCitera

IIGonnaKillYou99:
men om jag vill köpa lite sjyhsta feeta kläder då  drars barnbidraget till mig för jag e ju 18 då eller har mina föräldrar de?

ja alltså månaden du fyller 18 kommer du få en avi med ditt studiebidrag som du får ta till din bank och så registrerar dem att du vill ha betalningen dit. (om det ser ut som det gjorde för 9år sedan

De pengar som du redan har kan du göra vad du vill med så klart men det tror jag att du har rätt till redan nu...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man behöver asmånga pengar om man vill bestämma själv. Men det går. Alla kan köpas.


   
SvaraCitera