Aviseringar
Rensa alla

Vill bli skådespelare


Ämnesstartare

Hejsan 🙂 

Som rubriken lyder, jag vill bli skådespelare. Men inte med svenska filmer, dom tycker jag absolut inte om, dom är bara löjliga enligt mig, men det är ju jag. Älskar att skådespela och låtsas vara nån badass person. Har skådespelat varje kväll i några timmar i ungefär 4,5 år.  Är 15 btw.. Mina föräldrar vill såklart vara där och stötta mig men dom tror inte att jag kan bli "upptäckt". Självklart så måste man ju vara realistisk oxå men varför ge upp när man inte försökt? Mina vänner vet ingenting, jag har ett "rykte" om man ska säga så, jag kan inte gå o drömma för mina kompisar är ju realistiska och så och jag skulle nog antagligen bli stöttad med oxå utskrattad av dom. Hur ska man börja en skådespelar karriär? Hur blir man så stor att man åker till USA och gör filmer? Någon som vet något som kan hjälpa? 


   
Citera

Börja med teaterhögskolan, är nog bäst. Vill också (JÄTTEGÄRNA) men kmr inte hända


   
SvaraCitera

Välkommen i klubben litegrann... Typ.
Så länge du inte är beredd att ta ditt pick och pack och flytta till USA, så skulle jag föreslå att du börjar här i Sverige. Signa dig på statist, stagepool och liknande sidor, gå på auditions och visa att du finns ungefär.
Teaterhögskolan är väl också ett alternativ för att lära dig djupare skådespeleri på ett proffsigare sätt.

Jag drömmer om precis samma sak, men vet faktiskt inte hur man kommer vidare.
Vet ju att jag kan, men tyvärr är det en hård bransch där den bästa kanske inte alltid vinner. Söt


   
SvaraCitera

Har du råd med typ 20000 dollar per år i tre-fyra år, sök någon acting school i usa. Annars, gå långa vägen. Engagera dug i likal teaterförening, bli medlem (premium/guld/plus etc) på castingsidor i sverige, sök som FAN. 


   
SvaraCitera

Håller med som alla andra att du ska utbilda dig och följa dina drömmar men jag skulle säga att du inte ska ha alldeles för höga förväntningar. Det känns som att det är mest stolpskott som blir kända och de med "riktig" utbildning får i bästa fall hålla sig på Dramaten. 


   
SvaraCitera

LolaRose: Det känns som att det är mest stolpskott som blir kända och de med "riktig" utbildning får i bästa fall hålla sig på Dramaten.

vad grundar du det här på? 🙂


   
SvaraCitera

elverpigen:

vad grundar du det här på? 🙂

Egentligen bara på Jonnhy Depp och kanske ett antal andra hollywoodkändisar. Kan ha fel, det är trots allt bara en uppfattning jag fått, är inte insatt, jag har bara fått den uppfattningen eftersom alla där verkar komma från problemfamiljer eller dylikt. 


   
SvaraCitera

LolaRose:

Egentligen bara på Jonnhy Depp och kanske ett antal andra hollywoodkändisar. Kan ha fel, det är trots allt bara en uppfattning jag fått, är inte insatt, jag har bara fått den uppfattningen eftersom alla där verkar komma från problemfamiljer eller dylikt. 

är man ett stolpskott för att man inte har högavlönade föräldrar med god utbildning?


   
SvaraCitera

elverpigen:

är man ett stolpskott för att man inte har högavlönade föräldrar med god utbildning?

Menade inte så, menade bara att utbildade skådespelare inte blir "upptäckta" vilket de borde eftersom de är utbildade och att agera är vad de drömmer om. 
Tänkte mer på Rihanna, johnny och Eminems bakgrunder, vad jag vet så är de inte utbildade med har ändå slagit igenom. Tänk då på alla som går estet och drömmer om musik/film men det blir aldrig nåt av det mer än en dröm. Ber om ursäkt om jag lät dryg^^ för det var inte min mening. Menar bara att det inte alltid är den mest utblidade som slår igenom i den branschen. 


   
SvaraCitera

LolaRose:

Menade inte så, menade bara att utbildade skådespelare inte blir "upptäckta" vilket de borde eftersom de är utbildade och att agera är vad de drömmer om. 
Tänkte mer på Rihanna, johnny och Eminems bakgrunder, vad jag vet så är de inte utbildade med har ändå slagit igenom. Tänk då på alla som går estet och drömmer om musik/film men det blir aldrig nåt av det mer än en dröm. Ber om ursäkt om jag lät dryg^^ för det var inte min mening. Menar bara att det inte alltid är den mest utblidade som slår igenom i den branschen. 

ok då förstår jag, men med bra utbildning ökar ju chansen ganska mycket. Det kommer alltid finnas supertalanger som blir kända pga star quality + begåvning, men de flesta kontaktar hellre en skådespelare med utbildning och mycket meriter, i andra hand någon med mycket meriter eller utbildning och i tredje hand nån helt grön som bara verkar ha talang.


   
SvaraCitera

Skådespelare är boskap, så skall man vara sådan kan man inte ha någon egentlig egen personlighet alls, bara göra som andra säger, ju mindre du är en verklig människa, desto bättre.


   
SvaraCitera

elverpigen:

ok då förstår jag, men med bra utbildning ökar ju chansen ganska mycket. Det kommer alltid finnas supertalanger som blir kända pga star quality + begåvning, men de flesta kontaktar hellre en skådespelare med utbildning och mycket meriter, i andra hand någon med mycket meriter eller utbildning och i tredje hand nån helt grön som bara verkar ha talang.

Men ibland söker de en "speciell" tex om de söker en lång mörkhårig man, då kan ju vemsomhelst som passa på beskrivningen söka och få rollen.. eller? Det stämmer säkert det du säger för jag har ingen koll


   
SvaraCitera

LolaRose: Tänkte mer på Rihanna, johnny och Eminems bakgrunder, vad jag vet så är de inte utbildade med har ändå slagit igenom. Tänk då på alla som går estet och drömmer om musik/film men det blir aldrig nåt av det mer än en dröm.

som om man behöver vara bra på något bara för att man gått estet.... lol


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

som om man behöver vara bra på något bara för att man gått estet.... lol

de som tar musiken mer seriös kanske väljer den linjen. Själv sjunger jag och spelar ett par instrument men går ej den linjen


   
SvaraCitera

LolaRose:

Men ibland söker de en "speciell" tex om de söker en lång mörkhårig man, då kan ju vemsomhelst som passa på beskrivningen söka och få rollen.. eller? Det stämmer säkert det du säger för jag har ingen koll

som jag sa går det i nio av tio fall i den prioritetslistan som jag skrev
rollbesättare vill inte få skit för att de castar en "dålig" och väljer hellre nån med både merier och utbildning då sannolikheten för att denne ska vara bra är större. finns väldigt många sökande per roll så för att man ska få roll som helt grön oerfaren bör man söka typ små produktioner utan ersättning, där är störst chans att få roller utan utbildning men även de vill ju gärna ha meriterade skådespelare


   
SvaraCitera