Aviseringar
Rensa alla

Vill dö men är inte deprimerad


Zymba: Det har jag inte förnekat, jag svarade bara på trådskaparens fråga.

Fast, jag förstår inte hur det är möjligt att vilja ta sitt liv om man verkligen mår bra? Har du någon förklaring på det? Jag menar att det trots allt rör sig om en depression även om den sitter djupare dold.


   
SvaraCitera

När du är ensam med dina självmordstankar, skrattar du då? Eller vilka känslor och andra tankar finns kopplade till dina självmordstankar?


   
SvaraCitera

Razor:

Fast, jag förstår inte hur det är möjligt att vilja ta sitt liv om man verkligen mår bra? Har du någon förklaring på det? Jag menar att det trots allt rör sig om en depression även om den sitter djupare dold.

Bara för att man inte är deprimerad så betyder det inte att man mår jättebra.


   
SvaraCitera

Zymba: Bara för att man inte är deprimerad så betyder det inte att man mår jättebra.

Nej man är man så dålig att man vill ta livet av sig är man ju deprimerad.


   
SvaraCitera

Razor:

Nej man är man så dålig att man vill ta livet av sig är man ju deprimerad.

Inte nödvändigtvis, nej. 


   
SvaraCitera

Zymba: Inte nödvändigtvis, nej.

Varför skulle man vilja ta livet av sig då?


   
SvaraCitera

Razor:

Varför skulle man vilja ta livet av sig då?

Finns massor av anledningar. Man behöver inte vara deprimerad för att ha självmordstankar, det är betydligt vanligare än man kan tro. 


   
SvaraCitera

Zymba: Finns massor av anledningar.

Exempel?

Zymba: Man behöver inte vara deprimerad för att ha självmordstankar, det är betydligt vanligare än man kan tro.

Man behöver må väldigt dåligt, t ex om man har väldigt ont eller om man är utsatt för väldigt stark press. Allt detta brukar också leda till depression om man utsätts för det länge.


   
SvaraCitera

Razor: Exempel?

Känsla av tomhet och meningslöshet, ensamhet, mobbning, olycklig kärlek, problem i familjen eller i andra relationer osv. 

Razor: Man behöver må väldigt dåligt, t ex om man har väldigt ont eller om man är utsatt för väldigt stark press. Allt detta brukar också leda till depression om man utsätts för det länge.

Ja, självklart handlar det om att man mår dåligt, men det är skillnad på att må dåligt och vara deprimerad. Människor som mår dåligt kan absolut ha ett välfungerande liv, skratta, träffa kompisar osv. men ändå få självmordstankar ibland. Jag är ett exempel på det. Jag är inte deprimerad, men jag vill dö typ fem gånger om dagen. Självmordstankar är ej lika med depression.


   
SvaraCitera

Zymba: Känsla av tomhet och meningslöshet, ensamhet, mobbning, olycklig kärlek, problem i familjen eller i andra relationer osv.

Fast allt det där är symptom på depression. Depression är inget man får utan anledning, och problem med t ex relationer kan utlösa depressioner.

Zymba: Ja, självklart handlar det om att man mår dåligt, men det är skillnad på att må dåligt och vara deprimerad. Människor som mår dåligt kan absolut ha ett välfungerande liv, skratta, träffa kompisar osv. men ändå få självmordstankar ibland. Jag är ett exempel på det. Jag är inte deprimerad, men jag vill dö typ fem gånger om dagen. Självmordstankar är ej lika med depression.

Jag har både konverserat med och läst om människor som har haft ett på ytan fungerande liv och skrattat och träffat vänner, men som ändå varit deprimerade i grunden. De vägrade acceptera detta och flydde från sitt eget egentliga mående genom att vara sociala, göra många saker o.s.v. Jag är därför inte övertygad om att man kan må bra och samtidigt vilja ta livet av sig utan att ha en depression i bakgrunden.


   
SvaraCitera

Razor: Fast allt det där är symptom på depression. Depression är inget man får utan anledning, och problem med t ex relationer kan utlösa depressioner.

Jag upplever att du förenklar depression. Det är en sjukdom. Depression kan komma från problem som jag beskrev, men att ha dessa sorters problem och att vilja dö ibland innebär inte per automatik att man är deprimerad.

Razor: Jag har både konverserat med och läst om människor som har haft ett på ytan fungerande liv och skrattat och träffat vänner, men som ändå varit deprimerade i grunden. De vägrade acceptera detta och flydde från sitt eget egentliga mående genom att vara sociala, göra många saker o.s.v. 

Det finns säkert massor av personer som har gått igenom det. Det finns också personer som inte har varit deprimerade, utan som mått dåligt för att de varit med om jobbiga saker, för att de har dåligt självförtroende eller dålig självkänsla t ex. 

Razor: Jag är därför inte övertygad om att man kan må bra och samtidigt vilja ta livet av sig utan att ha en depression i bakgrunden.

Inte "må bra", men man behöver inte vara deprimerad för att ha självmordstankar. Allt är inte svart och vitt.


   
SvaraCitera
Töntt

Finns det någon du kan prata med då? Och hur gammal är du? 


   
SvaraCitera

Zymba: Inte "må bra", men man behöver inte vara deprimerad för att ha självmordstankar.

Jag vet bara att självmordstankar är tecken på att man finner livet meningslöst och inte värt att kämpa för, och just känslan av meningslöshet är tecken på depression.


   
SvaraCitera

Razor:

Jag vet bara att självmordstankar är tecken på att man finner livet meningslöst och inte värt att kämpa för, och just känslan av meningslöshet är tecken på depression.

Att det är ett symptom på depression betyder inte att det är depression. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:
När du är ensam med dina självmordstankar, skrattar du då? Eller vilka känslor och andra tankar finns kopplade till dina självmordstankar?

När jag är ensam och tänker på att jag vill dö tänker jag på allt dåligt som har hänt i mitt liv. Jag har haft ett självskadebeteende som jag fick hjälp med och jag har inte skadat mig själv på 2 år men när dom här tankarna kommer så känner jag verkligen för att skada mig själv igen.


   
SvaraCitera