Aviseringar
Rensa alla

Vill du donera dina organ när du dör?


Ämnesstartare

De flesta kan tänka sig att ta emot ett organ om det skulle behövas, men när det gäller att donera själva visar statistiken att organdonatorerna inte är särskilt många. Ja, frågan är tydlig: 

Vill du donera dina organ när du dör?
Utveckla gärna hur ni tänker kring organdonation och varför ni väljer som ni gör.


Om ni är positiva till organdonation men ännu ej registrerat er, kom ihåg att passivitet är lika med nej. Tar bara några minuter att registrera sig, och det varar för livet (om ni inte aktivt ändrar ert beslut). Glad

Vid intresse kan ni läsa mer om organdonation här:  http://www.livsviktigt.se/

Edit: Jag tolkar alla ja:n som att ni officiellt är organdonatorer. 


   
Citera
Ämnesstartare

tror ej de kommer vara i så bra skick. 

känns läskigt men är ok med dt i guess 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

röstade tveksam


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill donera mina organ och har registrerat det hos Socialstyrelsen samt har ett kort i plånkan som visar det. Det var knappt ett val, utan snarare en självklarhet för mig. Vad som sker med min kropp efter att jag dör spelar mig ingen större roll, men kan den göra nytta på ett eller annat sätt är det givet att den ska göra det också. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
tror ej de kommer vara i så bra skick. 

Det bedömer ju läkare sedan om det skulle bli aktuellt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja!


   
SvaraCitera

Det skulle bli i princip enbart till forskning i så fall, eftersom jag tänker leva till 150 😛


   
SvaraCitera
mynona

Javisst, jag är synnerligen omaterialistisk och ser inte på min kropp som något mer än kläder. Så länge jag är inuti den ska den behandlas med respekt, men när jag har använt den klart kan andra använda ta vad som går att använda. Jag tror att man måste vara mer materialistisk-biologiskt lagd för att ha svårt för detta, men det är en gissning. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

ja då har mitt liv i alla fall tillfört samhället något positivt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja! Självklart 


   
SvaraCitera
reben

ja 
registrerade för typ 10 år sen
har ingen nytta av organ sen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väldigt läskig tanke. Gillar inte att tänka på min död.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loquor: Ja

det e ba att ta dom, inte som jag kommer kunna protestera lol


   
SvaraCitera
Bakric

Har aldrig riktigt tänkt på det, men ska nog ta tag i det någon dag framöver.
Hur går man tillväga om man accepterar att hela ens kropp går till allehanda ändamål?
Har inga större problem med att mitt skelett hänger i ett klassrum någonstans där eleverna spelar xylofon på mina revben eller att min hjärna ligger i en glasburk på någon läkarhögskola eller dylikt, om mina anhöriga prompt måste gräva ner ett köttstycke är det deras perversion och deras problem.

Skulle vara fränt om någon konstnärlig modellbyggare ville göra en radiostyrd helikopter av mina knotor vid mitt frånmäle, var ju någon snubbe som stoppade upp sin katt och gjorde desamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loquor: Ja

Har dock inte signat upp för det.
Försökte det en gång men det gick aldrig fram. Visade sig dagen därpå att det var högtryck på deras sida den gången jag försökte det p.g.a att det gått något på TV angående bl.a det 😛


   
SvaraCitera