Aviseringar
Rensa alla

Vill du vara hälsosam?


Ämnesstartare

Det beror på vad du menar med hälsa


   
SvaraCitera
Kudhos

space:

Som att säga hellre Gud än ingen Gud... förstår du? Poängen är att när man säger ingen Gud, så tänker man helt annorlunda, och det som först oroar en slutar gör det. 

Nja, hälsa handlar om dig själv, och alla borde sträva efter eget välmående. En gud är ju att överlämna sig själv till en högre makt som avgör konsekvenserna för dina beslut. Att bry sig om sin hälsa är att bestämma själv, du får makten att avgöra vad du vill göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Nja, hälsa handlar om dig själv, och alla borde sträva efter eget välmående. En gud är ju att överlämna sig själv till en högre makt som avgör konsekvenserna för dina beslut. Att bry sig om sin hälsa är att bestämma själv, du får makten att avgöra vad du vill göra.

Existerar du då? Den du tror dig tjäna? Ditt jag? Existerar inte den på samma sätt som Gud? Cool 


   
SvaraCitera
Kudhos

space:

Existerar du då? Den du tror dig tjäna? Ditt jag? Existerar inte den på samma sätt som Gud? Cool 

Tjänar ingen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Tjänar ingen. 

Du tjänar inte digsjälv? CoolSkadeglädje


   
SvaraCitera
Kudhos

space:

Du tjänar inte digsjälv? CoolSkadeglädje

Inte som den liknelsen du gjorde. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lol röstade nej bara för att svara på TS inlägg. Visst jag är into fitness men ibland undrar jag som nu...varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space: Ja

tycker det är rätt tråkigt att sitta och tuta ut alla olika definitioner av hälsa som folk håller på, att det förstås beror vad man egentligen menar med hälsa, och hur det alltid krävs en mängd helt olika saker för att få olika slags människor att må bra eller att det givetvis är individuellt.

enligt WHO är hälsa "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, och icke enbart frånvaro av sjukdom eller svaghet”. det tycker jag låter eftersträvansvärt. kanske lite väl eftersträvansvärt. nästan som om de säger att hälsa är som att må bra.

och att må bra är ju bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

0119linnea:
Det är enligt mig ingen som bestämmer universella definitioner för alla. Varje individ bildar sig en egen uppfattning kring saker och ting. Hälsa som i att må fysiskt och psykiskt bra är givetvis något jag föredrar att sträva efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svnfpudkA: att det förstås beror vad man egentligen menar med hälsa, och hur det alltid krävs en mängd helt olika saker för att få olika slags människor att må bra eller att det givetvis är individuellt.

Ja, fast det är inte den poängen jag försöker göra. Min poäng är en mer intressant sådan. 

svnfpudkA: enligt WHO är hälsa "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, och icke enbart frånvaro av sjukdom eller svaghet”. det tycker jag låter eftersträvansvärt.

Toppen, nu när du nu ska välja mellan två olika val i livet, hur vet du då vilket val du ska välja för att maximera detta? Jag menar att vi människor är kassa på att göra just detta. Och hur kommer detta påverka hur vi tänker om omvärlden om vårta mål är att uppnå detta? Tillslut blir vi tvungna menar jag att lita på experter som säger åt oss vad vi ska göra för att få x effekt. 
Jag säger alltså inte att åhh om du har hälsa enligt WHOs definition, ja, vad dåligt det är osv. 
Sedan en annan grej, vill vi inte vara kreativa mer än vara hälsosamma? Är det inte så att många vetenkapsmän och kvinnor har räknat in möjligheten att de kanske dör av strålning från ett exprement osv. Från ett kreativt perspektiv så verkar både hälsa och lycka underordnat. Söt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svnfpudkA: socialt välbefinnande

ÄR ju nice. jag gillar faktiskt WHOs defintion, den är nice... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space: Ja

Vill äta bra och träna vilket går hyffsat just nu, jag kan ju förbättra det, men, men. :PSen är jag typ aldrig sjuk heller. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cutenessoverload:

Vill äta bra och träna vilket går hyffsat just nu, jag kan ju förbättra det, men, men. :PSen är jag typ aldrig sjuk heller. 🙂

nä inte jag heller, jag kanske är bortskämd med bra hälsa och lycka och dörför jag ej bryr mig vem vet :p


   
SvaraCitera
reben

hahahaha nej ???? 


   
SvaraCitera

space: Ja

Men utan att det går till överdrift och sänker min levnadsstandard.


   
SvaraCitera