Aviseringar
Rensa alla

Vill du vara lycklig?


Ämnesstartare

Utan att ha läst den text som har lett till din senaste insikt tror jag att du i vanlig ordning har missuppfattat resonemang, begrepp och koncept. Såväl lycka som hälsa är i sin själva definition positiva, frånvaron av elände, mer eller mindre. Däremot kan man förhålla sig skeptisk till vad som av dagens samhälle betraktas som lycka respektive hälsa, eftersom koncepten man köper inte per nödvändighet stämmer med ens egna preferenser och förutsättningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att va lycklig är min ända egentliga önskan. Men de känns som en omöjlig sak att uppnå. Vet inte ens om lycka existerar.

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space: Jaha, så du behöver inte förklara dig? Det är du som tycker att det är en bra ide inte jag? Jag har aldrig sagt att jag vill försöka vara så olycklig som möjligt.

Vi har båda gjort ett aktivt ställningstagande.

Välmående och glädje är evolutionärt fördelaktigt så därför eftersträvar jag den.. med kvasiintellektuella ursäkter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Utan att ha läst den text som har lett till din senaste insikt tror jag att du i vanlig ordning har missuppfattat resonemang, begrepp och koncept. Såväl lycka som hälsa är i sin själva definition positiva, frånvaron av elände, mer eller mindre. Däremot kan man förhålla sig skeptisk till vad som av dagens samhälle betraktas som lycka respektive hälsa, eftersom koncepten man köper inte per nödvändighet stämmer med ens egna preferenser och förutsättningar.

Att vara emot lycka och hälsa är som att vara emot "bra."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
ja självfallet. lycka är tillfälligt. lycka är den paus man behöver för att hämta kraft och motivation för att stå ut med allt som till skillnad från lyckan inte är tillfälligt. lycka varar bara i små stunder, men de gör det värt resten

Trodde det bara var jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Utan att ha läst den text som har lett till din senaste insikt tror jag att du i vanlig ordning har missuppfattat resonemang, begrepp och koncept.

Sover

Nachac: Såväl lycka som hälsa är i sin själva definition positiva, frånvaron av elände, mer eller mindre.

Jag ser inte hur den här invändningen är relevant? Du för nu tautologiska resonemang, jag ser inte det intressanta i detta alls (du gör ofta tautologiska resonemang). Det intressanta är ju vad för effekt i handlande det har när man eftersträvar lycka och hälsa. Det är här du missförstår mig hela tiden, poängen är vad teorin har för effekt i handlande. Det är vad som intresserar mig. 

Nachac: Däremot kan man förhålla sig skeptisk till vad som av dagens samhälle betraktas som lycka respektive hälsa, eftersom koncepten man köper inte per nödvändighet stämmer med ens egna preferenser och förutsättningar.

Precis, fast det är ju det som är lycka och hälsa för de flesta här. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Att vara emot lycka och hälsa är som att vara emot "bra."

Nej. Och ja, samtidigt ... fast på en väldigt ointressant nivå. 


   
SvaraCitera
mynona

space:

Ja okej, jag är inte emot all glädje, det är inte det jag säger. hehe ofta när man säger att man vill vara lycklig så menar man att man vill fatta sina beslut efter vad man tror gör en lycklig. Det är det här jag tycker är ett stort misstag. 

jag kan förstå den tanken, tror jag

Stekaren:

Trodde det bara var jag.

jag uppfattar det som en allmänmänsklig sanning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space: Ja

Såklart jag vill det 😛


   
SvaraCitera
reben

nä verkar astråkigt o ingen tkr synd om en ???????


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärta

reben:
nä verkar astråkigt o ingen tkr synd om en ???????


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Om lycka fanns skulle det kunna motivera kämpandet genom livet.
vem vill inte ha lite emotionellt flyt ibland....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space: Jag ser inte hur den här invändningen är relevant? Du för nu tautologiska resonemang, jag ser inte det intressanta i detta alls (du gör ofta tautologiska resonemang). Det intressanta är ju vad för effekt i handlande det har när man eftersträvar lycka och hälsa. Det är här du missförstår mig hela tiden, poängen är vad teorin har för effekt i handlande. Det är vad som intresserar mig.

Problemet är i så fall den totala avsaknaden av teori. Invändningen är totalt relevant eftersom du inte har givit någon definition, bara fördömt fenomen som i sin själva definition är positiva. Kritiken mot hälsohets skulle till och med vara att det inte är hälsosamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Problemet är i så fall den totala avsaknaden av teori. Invändningen är totalt relevant eftersom du inte har givit någon definition, bara fördömt fenomen som i sin själva definition är positiva. Kritiken mot hälsohets skulle till och med vara att det inte är hälsosamt.

Så kan man uttrycka det. 


   
SvaraCitera