Aviseringar
Rensa alla

Vill du vara med i en dokumentär?


Ämnesstartare

Vi på ungdomar.se har kommit i kontakt med en dokumentärfilmare vid namn Maria som nu söker ungdomar som vill ställa upp i en film. Detta låter roligt och om vi får in användare härifrån kanske vi kan göra en artikelserie eller ett webb-tv-reportage om detta.

Här berättar hon vad det handlar om:

Vi som ska göra filmen är två drygt 30 år gamla tjejer. Ronja Yu som är producent för detta projekt har gjort många dokumentärer tidigare, varav flera finns att läsa om på http://www.ronjafilm.se. Själv har jag just avslutat en dokumentärfilm som handlar om två 83-åriga damer som vill hitta kärlek på nytt och börjar nätdejta (den kommer på svt inom ett par månader).

Nu vill vi göra en film om tonårstjejer, eftersom vi tycker att unga
tjejers tankar, funderingar, liv och åsikter är viktigt, men alltför
sällan får utrymme att komma fram och tas på allvar. Vi vill göra en film där tjejerna får ta plats på sina egna villkor. Jag kommer att filma dem, och om de vill kommer de även att få filma sig själva utan vår närvaro (efter hjälp från oss med tekniken etc).

Vad filmen till slut kommer att handla om beror förstås mycket på vilka tjejer som medverkar. Vi har ingen "fast tes" som vi vill få fram, utan vill bara berätta om hur det kan vara att växa upp idag. Tanken är att följa tjejerna då och då under en termin eller längre, beroende på hur det går. Planen är att börja filma så fort som möjligt, kanske i samband med att vårterminen startar. Idealet vore att hitta några som ska sluta 9:an till våren och följa dem sista terminen, men det är ingen nödvändighet att de går exakt i 9:an. Det viktigaste är att hitta några personer som verkligen vill vara med, och kan tänka sig att bli filmade. Än så länge finns ingen budget för filmen, vi bekostar allt själva, men kommer att söka bidrag när vi kommit lite längre. Det utgår ingen ersättning till de medverkande, de ska vara med enbart för att de tycker det är roligt/viktigt.

Vi har tidigare fått flera av våra filmer visade på SVT, och förhoppningen är förstås att den här filmen också ska bli så pass bra så att de vill visa den.

För att söka kan ni skriva är hur gamla ni är och berätta lite om vilka ni är och varför ni vill vara med. Det går jättebra om man vill söka ihop med en eller flera kompisar. Och så måste man (tyvärr) bo i Stockholmsområdet.

Skriv här i forumet eller mejla till maria@ronjafilm.se


   
Citera

Erik Nahlén:

Livet är som en kontorsstol - det gäller att ha rätt inställning.


   
SvaraCitera

Erik Nahlén:

så måste man (tyvärr) bo i Stockholmsområdet.

FAN [sad] annars hade jag lätt anmält mig[sad]


   
SvaraCitera

Om jag hade varit en tjej så hade jag varit fet på [crazy]


   
SvaraCitera

Det fruktar att det kan bli en tråkig dokumentär.

Och lika innehållslös som dokumentären "Alla hittar kärlek utom jag"
om tre tonårstjejer boende i Göteborg, där skildrar de allmänt fjortisars liv.

Upprörande att de får så mycket uppmärksamhet, de skämde ut sig totalt enligt min mening.

Gör inte samma misstag igen, Sverige. [zzz]


   
SvaraCitera

GHurt:

Om jag hade varit en tjej så hade jag varit fet på


   
SvaraCitera

hmm....jag är 16 och bor i sthlm
men nej tack


   
SvaraCitera
Orvarn

SVT dokumentärer som skildrar unga svenska personer blir undantagslöst så dåliga och pinsamma att jag inte klarar av att kolla på dom


   
SvaraCitera

§5. Det är inte tillåtet för vare sig privatpersoner eller företag att annonsera eller göra reklam för vare sig föremål, tjänster eller kontakter på sajten, vare sig i forumet, i bloggen, i chatten eller liknande. Vid sådan förseelse kan Ungdomar.se att yrka på skadestånd.
[no-no]

Tråd anmäld.
Tråd låst.


   
SvaraCitera

xKiTTiEHx:

FAN [sad] annars hade jag lätt anmält mig[sad]

jafan mitt liv är jävligt intressant! haha


   
SvaraCitera

sculptura:

Gör inte samma misstag igen, Sverige.[zzz]

Vad säger man? Word.


   
SvaraCitera
smisk

Jag är ju snygg och jävligt intressant och rolig att titta på, men jag har nog inte tid.


   
SvaraCitera

Erik Nahlén:

Nu vill vi göra en film om tonårstjejer, eftersom vi tycker att unga
tjejers tankar, funderingar, liv och åsikter är viktigt, men alltför
sällan får utrymme att komma fram och tas på allvar.

Jag tror faktiskt det finns en ganska bra anledning till detta [rolleyes].
Man är inte speciellt harmonisk när man är tonåring och ska börja gymnasiet, vad jag vet.


   
SvaraCitera

Slagsmålsklubben:

Vad säger man? Word.

Thanks :*

Ont:Gör en dokumentär om några personer, typ nördarna i skolan, som blivit mobbade men fortfarande har ambitioner i livet! Det kunde blivit intressant.


   
SvaraCitera

Erik Nahlén:

Och så måste man bo i Stockholmsområdet.

Jag tycker det är dåligt att allt händer i Stocholm [sad] Kom till Sveriges fina småstäder nångång ist?[surprised]


   
SvaraCitera