Aviseringar
Rensa alla

Vill gå ner i vikt men har lite frågor.


Ämnesstartare

Hej! Jag skulle gärna vilja gå ner 3 kilo i år men jag fattar inte allt med kcal och har lite frågor.

Jag öäste på en sida att man blir av med 100 kcal genom att springa 1,6 km.

Varje dag så blir man av med 1550 kcal och jag äter 2030 kcal ungefär, betyder det att jag ska springa 8 km per dag? För det låter mycket!

Tacksam för svar[smile]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

EEmmAALL:

Tacksam för svar[smile]

Puckat och inte minst krångligt att räkna kalorier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen behöver gå ned 3kg. Hejdå.


   
SvaraCitera

Panda:

Ingen behöver gå ned 3kg. Hejdå.

not true

men:

Myksa:

Puckat och inte minst krångligt att räkna kalorier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men skala bort kanske 300 kcal om dagen så du inte behöver springa så långt.

dessutom så kan du inte bara börja med att springa 8 km helt otränad, dessutom kan du ej springa varje dag.

jag sprang 3 km per dag och efter en vecka FUCKA mina ben ur och började få bucklor och blåmärken överallt.

mix it up lite. 😛 cykling? sim? promenad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

men skala bort kanske 300 kcal om dagen så du inte behöver springa så långt.

dessutom så kan du inte bara börja med att springa 8 km helt otränad, dessutom kan du ej springa varje dag

Tack för svaret, så är det typ lagom om jag cyklar till badplatsen nu i sommar och så springer jag 3 km varannan dag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EEmmAALL:

Tack för svaret, så är det typ lagom om jag cyklar till badplatsen nu i sommar och så springer jag 3 km varannan dag?

vad ska du göra på badplatsen? bada, sola? allt får en att gå ned i vikt.
men ja, det vore nog ideal. kanske ta 1 free dag i veckan för att hålla huvudet sunt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EEmmAALL:

Jag skulle gärna vilja gå ner 3 kilo i år men jag fattar inte allt med kcal och har lite frågor.

För det första - Är du 3 kg överviktig? Annars behöver du inte gå ner 3 kg i vikt. Absolut inte, kom igen tjejen!

Det är det absolut viktigaste, att du I N T E ska försöka påverka din kropp när den sköter sig så himla bra själv. Börjar du trixa med viktnedgång så förstör du kroppens balans och den går in i sparläge. Det vill du inte.

Tänkte ändå förklara lite angående förbränning och de siffror du sett.

EEmmAALL:

Varje dag så blir man av med 1550 kcal

- detta är helt beroende på om du är tjej eller kille, liten eller stor i växten och hur gammal du är. Före tjugo års ålder behöver du lite mer energi än vuxna behöver, så gå inte på kvällstidningarnas kalorirekommendationer.
Siffran du talar om är alltså grundförbränningen - den energi som krävs för att dina organ ska pumpa blod, din temperatur hållas stabil, din mage fungera och din hjärna funka. Den här energin behövs alltså även om du sover genom hela dygnet.

Därtill behövs en hel del energi till dina vardagliga sysslor och eventuell motion/träning. Att ta en promenad är jättebra på alla sätt och vis, men inte för att försöka minska i vikt. Det räcker oftast med att leva precis som vanligt, men försöka att hitta på andra saker än att sitta vid datorn, ibland.

EEmmAALL:

äter 2030 kcal ungefär,

- Låter som ett helt idealiskt intag. Ändra inte på det, tycker jag!

EEmmAALL:

betyder det att jag ska springa 8 km per dag?

Om du tar en halvtimmes promenad varje dag och äter som du beskriver kommer din kropp på lagom med energi. Om du vill springa ska det vara för att det är KUL, inte för att du vill gå ner i vikt.

Nu låter jag kanske som en tråkig gammal tant här, men detta stämmer. Tro mig, och gör inte tabben att försöka gå ner tre kilo genom kcalräkning och att manipulera maten. Ta en springtur, absolut - men ät dig mätt på bra mat efteråt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EEmmAALL:

så är det typ lagom om jag cyklar till badplatsen nu i sommar och så springer jag 3 km varannan dag?

Om du skulle göra allt detta skulle du behöva extra energi, kom ihåg det. Om du skulle börja träna så här mycket utan att äta det du behöver skulle du väldigt snabbt få problem med kroppen och psyket.

Jag tycker 3km varannan dag låter lite väl mycket eftersom du inte gör det av rent intresse utan för att förlora vikt.


   
SvaraCitera