Forumet - Vill gå ner i vikt och klarar det inte själv...

Vill gå ner i vikt och klarar det inte själv...

1397 0 19
Hej...
Jag är 16 år gammal och är överviktig, jag har kollat BMI och der är på överviktig, jag har även ont i knäna och jag och min mamma tror att det kan vara därför.
Jag har inte alltid varit överviktig, det började för ca 3 år sedan, jag blev sjuk och låg hemma i soffan nästan varje dag, och när jag blir uttråkad så äter jag. Men grejen är att på grund av detta har jag väldigt svårt att röra på mig och att träna, jag får väldigt ont i huvudet.

Den största anledningen till att jag vill gå ner i vikt är att jag vill förbättra mitt självförtroende, jag mår inte jätte bra och jag skyller allt på min vikt, så skulle gärna vilja ha tips och stöd.
Hör den här hemma i ätstörningar?

Kan du cykla? Det är ett bra alternativ till löpning om du får ont i knäna av det. Jag rekommenderar att läsa igenom, iallafall "First" på DENNA webbsida och skapa en uppfattning om hur du vill göra för att gå ner i vikt. Det går att gå ner i vikt genom att reglera intaget av mat till en mängd som inte överstiger ens energiförbrukning per dag. Tufft är det, men det går.

Citera mig om du vill ha svar, annars är PM ett alternativ.

(Fasen vad formellt det blev [shake], det måste vi göra något åt)
Oj svårt att skriva tips och grejer [blush]

Men om du verkligen är trött på din situation nu, då har du också motivation och då kan du flytta berg!

Ett bra sätt att får in lite mer motion utan att verkligen 'träna' är att utöka sin vardagsmotion, dvs saker som att ta trappan istället för hissen, hoppa av en hållplats tidigare, be inte andra att hämta saker rör på din egen rumpa osv.. Det kommer man långt med!

Givetvis också att sluta med eller dra ner på sötsaker osv. Om du har koll på det här med kalorier och grejer så kan du lätt se på alla produkter hur mkt de innehåller, och om du då också vet hur mågna kalorier en timmes snabb promenad förbränner - då kan du ganska lätt avgöra själv ifall det är värt det! Och har du då din motivation så har du styrka att kanske inte äta den dära grejen, eller bara lite grann. Osv[rolleyes]

Stöd från någon i familjen eller någon vän är kanon! Om man är överviktig då har alla andra en bild av en som överviktig, och då kan det vara svårt att försöka lägga om sin kost eller motionsvanor för dom försöker hålla kvar dig i din gamla bild eftersom det är så dom ser dig.. Inte direkt medvetet men det blir så[rolleyes] Men man blir starkare om man gör det tillsammans med någon! Har du ingen irl kanske du kan hitta någon online att finna stöttning med?

GE INTE UPP!!!! Du kommer bli sugen, du kommer att vara trött och inte orka osv... Men det är viktigt att inte ge vika, inte en enda gång, för då är man så lätt fast i dom där gamla dåliga vanorna igen... Man ska givetvis kunna unna sig saker, inte det jag menar, men då kan man ha tex en speciell dag i veckan då man äter lite godsaker. Då har man kanske mer motivation att låta bli dom andra dagarna[y]

Och viktigast av allt är nog motivationen! Skriv en lista på alla saker som du vill kunan göra som du känner att du inte kan nu! Tex att du vill kunna gå en promenad utan att få ont, du vill kunna gå ut bland folk och känna dig nöjd med dig själv, du vill kunna se tårna för magen, osv osv osv! Du kanske har en bild på dig själv när du var slankare, använd den som motivationsbild!

Sätt upp mål för dig själv - obs dom ska vara rimliga! Strunta i vågen, utan satsa på att lägga om din livsstil och då kommer kilona att flöda automatiskt!

Använd dig av belöningar! Givetvis inte i form av sötsaker då ;) Men tex, ifall du tar 30 min promenad så 'får du lov' att kolla på nåt program på tv på kvällen. eller vad du nu gillar. Som att du byter en ansträngning mot en belöning mot dig själv!

Och hela tiden tänka i stil med "Sitta förbrukar mer än att ligga, stå förbrukar mer än att sitta, gå förbrukar mer än att stå" osv.. Var medveten :) Men kör givetvis inte slut på dig själv första veckan genom att gå ut för hårt! Utan öka din dagliga motion gradvis, för om man ändrar allt på en gång blir det en chock och blir lätt övermäktigt.. satsa då hellre på att ändra en sak i taget, och riktigt förstärka den nya vanan innan du går på nästa grej du förändrar..

-----------------------------------------------------------------------------
Ursäkta wall of text. Men det är typ alla mina tankar och bästa tips om viktnedgång eller ja skaffa hälsosammare livsstil. Jag har själv kämpat emot övervikt, och jag har gått hos dietist så många av mina tips har jag fått ifrån dietisten. Finns givetvis massa andra saker man kan tänka på och massa andra sätt att göra det på. Men så här tänker jag [smile] KÄMPA PÅ [love]

Spana också in:

Det du borde göra är att prata med en läkare och låta denne göra en bedömning av hur din vikt faktiskt påverkar din hälsa. Problem med knän kan vara resultat av flera saker, inte bara vikt. En läkare kan dessutom remittera dig till en dietist om det skulle vara nödvändigt, eller annat.

Sedan så är dina anledningar för att vilja gå ner i vikt rätt dåliga anledningar. Alla dina problem är inte kopplade till din vikt, och du kommer förmodligen inte få särskilt mycket bättre självförtroende för att du väger mindre.


Dennis:

Hör den här hemma i ätstörningar?


Tja, att skylla allting på sin vikt, som hon säger att hon gör, är vanligt för personer med ätstörningar. Man behöver inte vara anorektiker eller underviktig för att ha ätstörningar.
Har i mitt liv gått upp och ner i vikt som en jojo. Av egen erfarenhet har jag upptäckt att det inte till största delen beror på VAD man äter, utan HUR MYCKET man äter.
Att äta när man har tråkigt gör jag med, men ändå är det bland det värsta man kan göra. Och att äta trots att man faktiskt redan är mätt.
Mitt tips är att äta mindre. Är du ätberoende (som det låter från din beskrivning) så kan det vara jäkligt svårt, men det blir värt det i längden.

För att göra det enklare kan du skaffa nån som kämpar med dig, eller att åtminstone göra alla medvetna om att du tänker göra en förändring.


Dennis:

Kan du cykla? Det är ett bra alternativ till löpning om du får ont i knäna av det.


Håller med till fullo. Vill du röra på dig är cykeln det bästa, enligt mig.
tack för alla tipsen, men ett exempel till att jag vill gå ner i vikt är att jag älskar kläder och mode, men hittar aldrig några snygga kläder som passar mig.
Sen har jag aldrig haft någon riktigt bra vänn som jag kan prata med, (det känns som om det är anledningen till att jag inte har några kompisar) jag spenderar nästan hela min fritid hemma. Och min mamma och pappa vill jätte gärna stötta mig, men det blir istället väldigt fel, det känns som om dem klagar och det gör att jag blir ledsen.

mediakatt:

Det du borde göra är att prata med en läkare och låta denne göra en bedömning av hur din vikt faktiskt påverkar din hälsa. Problem med knän kan vara resultat av flera saker, inte bara vikt. En läkare kan dessutom remittera dig till en dietist om det skulle vara nödvändigt, eller annat.


Jag har varit och pratat med en dietist, men det gav ingen större hjälp, hennes bästa exempel är att byta filmjölk med smak till natruell fil...
Se till att äta regelbundna måltider, och gå inte och småät emellan, det gör det svårare att hålla koll på vad och hur mycket du faktiskt äter. Inget ätande pga av uttråkning alltså[no-no]

Sedan rekommenderar jag simning om du har ont i knäna, det belastar inte lederna mycket alls.
sskother:

Jag har varit och pratat med en dietist, men det gav ingen större hjälp, hennes bästa exempel är att byta filmjölk med smak till natruell fil...


Du kanske skulle besöka en bättre dietist i så fall. Skaffa ett matschema som du kan följa och be en läkare/sjukgymnast/whatever hjälpa dig hitta träningsformer du kan utöva.
Rebban:

Av egen erfarenhet har jag upptäckt att det inte till största delen beror på VAD man äter, utan HUR MYCKET man äter.


Det är en kombination av dessa saker, faktiskt. Du kan äta tonvis med kalorisnål mat och aldrig gå upp i vikt, men sen sätter du dig ner och kränger en 300g chipspåse och en liter läsk så har du helt plötsligt fått i dig kalorier för två dagar.