Aviseringar
Rensa alla

vill ha en ...


Ämnesstartare

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

nej

why


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jag vet inga andra djur som har det helt enkelt, i alla fall inte lika långt som just hundar även om jag är emot fortsatt avel av vissa raser.

Kor finns ju exempelvis inte ens i det vilda... Ett får skulle inte klara sig länge, de behöver ju klippas och grisar ser inte alls ut som sin vilda artfrände.

Min kanin är frigående, han har alltså ingen bur som han är instängd i (rumsren, går på låda), och jag rastar honom utomhus när vädret tillåter, precis som med en hund. Däremot skulle han inte klara sig mer än en dag i det vilda, dels för att han är vit och dels för att han har hängöron (hör dåligt). Kaniner har ju använts som produktionsdjur bra länge i fångenskap.

Varför är du emot vissa raser? På grund av deras hälsa? Annars tycker jag det är fånigt med folk som är emot "kamphundar", det är ju inte som att hundarna föds "elaka" det är ju alltid ägaren som gör hunden till det den är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BadAssLezbo:

why

De är svåra djur, och tråkiga!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

De är svåra djur, och tråkiga!

hellre orm än sköldpadda/ödla(ödlor är f1 läskiga jöh) :C


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror detta är en metafor för att du vill få kuk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kännr mig btw fett tard, ingen vill att ja ska skaffa cool orm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Tror detta är en metafor för att du vill få kuk.

bleh ne


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Kor finns ju exempelvis inte ens i det vilda... Ett får skulle inte klara sig länge, de behöver ju klippas och grisar ser inte alls ut som sin vilda artfrände.

Det är boskap inte husdjur, minigrisar och liknande vet jag inte vad fan man ska kalla, man kan ju ha dessa som sällskapsdjur men det är lite skillnad på att ha ett djur på en åker än att ha det i bur.

Geigerzähler:

Varför är du emot vissa raser? På grund av deras hälsa?

precis

Geigerzähler:

Min kanin är frigående, han har alltså ingen bur som han är instängd i (rumsren, går på låda), och jag rastar honom utomhus när vädret tillåter, precis som med en hund.

Kaniner är ganska ok imo, iaf om dom inte sitter i bur men jag vet inte hur dom är med sällskap, en del djur är det ju lämpligast att ha två individer av om man nu ska ha dom som sällskapsdjur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det är boskap inte husdjur, minigrisar och liknande vet jag inte vad fan man ska kalla, man kan ju ha dessa som sällskapsdjur men det är lite skillnad på att ha ett djur på en åker än att ha det i bur.

Sant.

Dan_the_ironman:

precis

Mja, tycker att man ska införa hårdare regler på HUR man skall avla på dessa, ändra rasstandarden o.s.v. Så att exempelvis bulldogs som inte kan föda/andas normalt inte får avlas på, ställas ut eller registreras i SKK.

Dan_the_ironman:

Kaniner är ganska ok imo, iaf om dom inte sitter i bur men jag vet inte hur dom är med sällskap, en del djur är det ju lämpligast att ha två individer av om man nu ska ha dom som sällskapsdjur.

Ja, det vet jag. Kaniner är inte flockdjur, de lever helst solitärt eller i kolonier (alltså, alla har sina egna revir på ett mycket stort område). Dessutom är detta en avelshane, skulle kanske kunna ha honom med en hona om jag kastrerade båda men efter som att han ska gå i avel i framtiden vore det mycket dumt. [cute] Men jag har väl planer på att i framtiden kastrera honom och ha honom tillsammans med en avkomma till honom, en hona då (hanar fungerar INTE ihop) som jag också kastrerar i sådana fall.

Hade ju en relativt stor kaninuppfödning innan jag flyttade söderut, inga av mina kaniner gick att ha två och två. Men det finns ju undantag, mor + dotter kan fungera i vissa fall trots att de är okastrerade men det är inget jag skulle rekommendera, blir ofta bråk vid brunst.


   
SvaraCitera

Man skaffar aldrig ett djur för att det är coolt. Tyvärr är reptiler just den sort som ofta blir vald och det leder bara till att de far illa. De kräver enormt mycket tid och jobb så är man inte djupt intresserad bör man se sig om efter något annat.

Geigerzähler:

(det är numera olagligt att ge levande föda)

Det beror väl på vad man matar med? Kaniner och liknande kan jag tänka mig att man inte får slänga in levande, men levande musungar brukar ormar få. Och syrsor köper man levande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ja, det vet jag. Kaniner är inte flockdjur, de lever helst solitärt eller i kolonier

ok, då förstår jag.

Gällande hundraser så är ju en del raser helt förstörda. tex fransk bulldog, den går ju inte att avla renrasigt på utan att plåga den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Det beror väl på vad man matar med? Kaniner och liknande kan jag tänka mig att man inte får slänga in levande, men levande musungar brukar ormar få. Och syrsor köper man levande.

Nej, man får inte ge levande däggdjur ö.h.t. Lagen ändrades i år. Det är ju inte bara för att foderdjuren lider innan de dör, de kan ju också skada ormen (speciellt råttor och möss kan ge sig på ormar).


   
SvaraCitera

BadAssLezbo:

bara för att de är så jävla coola och jag är allergisk mot djur med päls

Ingen anledning till att skaffa orm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spelarn:

Ingen anledning till att skaffa orm.

vrfr inte?


   
SvaraCitera